Kierunki rozwoju dzielnic Raciborza

Od października 2004 roku do kwietnia tego roku trwały konsultacje władz Raciborza z mieszkańcami miasta w sprawie kierunków rozwoju poszczególnych dzielnic.

Założenia do planu rozwoju lokalnego 2005 – 2008


Od października 2004 roku do kwietnia tego roku trwały konsultacje władz Raciborza z mieszkańcami miasta w sprawie kierunków rozwoju poszczególnych dzielnic. Efektem jest obszerny dokument, który uwzględnia uwagi, opinie i wnioski przekazywane przez uczestników licznych spotkań.


W sumie we wszystkich konsultacjach wzięło udział około 800 osób. Dzięki temu powstał także Plan Rozwoju Lokalnego na lata 2005-2008., który stanowi podstawowe narzędzie realizacji strategii rozwoju miasta Racibórz na lata 2006-2015.


I tak, mieszkańcy Brzezia (razem z Dębiczem) opowiedzieli się za odrzuceniem obecnego projektu lokalizacji drogi Racibórz-Pszczyna (odcinek Dębicz). Mieszkańcy tej dzielnicy chcą także przebudowy skrzyżowania ulic Brzeskiej i Rybnickiej. Ich zdaniem powinno tu powstać rondo lub sygnalizacja świetlna. Ważna dla nich jest również budowa przejścia dla pieszych na Dębiczu, przed skrzyżowaniem na Lubomię. Wśród postulatów znalazł się także ten, dotyczący poprawy obsługi Brzezia przez komunikację miejską oraz szeroko rozumiana poprawa nawierzchni dróg i chodników.


Z kolei mieszkańcy Markowic chcą, by ich dzielnicę połączono z Oborą, ze względu na stale zamknięty przejazd kolejowy. Sugerują powstanie obwodnicy łączącej dzielnice: Brzezie, Obora i Markowie. Ważna jest dla nich również budowa przejścia dla pieszych na ulicy Gliwickiej, zmiana organizacji ruchu na ulicy Arki Bożka, chodzi o instalacje tzw. „garbów”. Mieszkańcy Markowic proszą ponadto ponadto podłączene instalacji gazowej, np. w ulicy Arki Bożka, budowę oświetlenia od ulicy Jordana do cmentarza, rozwiązanie kwestii braku miejsca przeznaczonego do zabawy dla dzieci, czy też rozwiązanie sprawy dzikich wysypisk śmieci powstających na obrzeżach dzielnicy.


Swoje uwagi i sugestie zgłosili także mieszkańcy Miedoni. Proszą oni m. innymi uporządkowanie oświetlenia na ulicy Wybrzeżnej, modernizację ulicy Warzywnej, uporządkowanie ronda w pobliżu OSP, budowę boiska dla dzieci.


Z kolei mieszkańcy Obory i Płoni wnioskowali o jak najszybsze powstanie hipermarketu „AUCHAN”, wykonanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Sudeckiej, Szkolnej i Piaskowej, remont mostu na kanale Ulga, czy też budowę ciepłowni dla Osiedla Obora, by zlikwidować tzw. niską emisję.


W przypadku Ocic mieszkańcy prosili o naprawę chodników, oświetlenia ulic, modernizację instalacji elektrycznej na terenie dzielnicy.
W Ocicach już w roku bieżącym powstanie Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 2 na bazie SP 7 i P – 9 (wraz z biblioteka publiczną, kompleksem sportowo rekreacyjnym).


Podczas spotkania z mieszkańcami Ostroga, władze zostały poproszone m.in. o oświetlenie Parku Zamkowego, zagospodarowanie żwirowni, budowę sygnalizacji świetlnej przy „PLUS-ie”.


Swoje sugestie zgłosili również ci, którzy mieszkają na Starej Wsi. Dla nich istotna jest budowa kanalizacji na ulicy Rolnej, budowa nowoczesnego skrzyżowania ulicy Kozielskiej z Cegielnianą oraz rozwiązanie problemu niebezpiecznego przejścia na ul. Kozielska-Londzina.
Zgłaszali również propozycje remontu chodników, uzupełnienia oświetlenia oraz wykonania ścieżki rowerowej, remontu Szkoły Podstawowej Nr 5, pozostawienie Ośrodka Zdrowia domagali się mieszkańcy Studziennej.
Podobne problemy, jak się okazuje, mają mieszkańcy Sudołu.
Zgoła inne problemy przedstawiły osoby zamieszkujące Śródmieście. Ze względu na charakter dzielnicy prosili o tworzenie nowych miejsc pracy, wydzielenie stref aktywizacji gospodarczej, poprawę wyglądu centrum miasta, promocje miasta wśród inwestorów zagranicznych. Mieszkańcy Śródmieścia są ponadto zainteresowani budowa placówki Poczty Polskiej w okolicy ul. Opawskiej, zorganizowaniem targowiska na terenie byłego basenu przy ul. Bema, wyprowadzeniem z centrum, drogi tranzytowej, rozwojem PWSZ, wprowadzeniem zakazu budowy stacji paliw u zbiegu ulic Opawskiej i Łąkowej, budową nowego, małego basenu, zazielenieniem rynku. W sumie mieszkańcy Raciborza pokazali, że bardzo zależy im na rozwoju miasta, że bardzo bliskie są im problemy ich dzielnic. Trzeba jednak pamiętać, że każda z raciborskich dzielnic ma inna specyfikę. Willowe Brzezie, czy np. rolnicze Markowie znacznie przecież różnią się od Śródmieścia. Jak zapewniają władze miasta wszystkie zgłoszone sprawy będą analizowane. Nie wszystkie jednak doczekają się realizacji. Finalizacji doczekają się te najbardziej priorytetowe.


Zadania do wykonania.


Za najważniejsze zadanie do wykonania w okresie do 2008 roku uznano program Kanalizacji Sanitarnej Gmin Dorzecza Górnej Odry z odprowadzeniem ścieków do oczyszczalni w Raciborzu, wygospodarowanie terenu ośrodka „Ostróg”, adaptację budynku przy ulicy Batorego 7 na ośrodek polsko-czeskiej współpracy gospodarczej w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji oraz plan gospodarki odpadami.


„Kierunki Rozwoju Dzielnic Raciborza” to dokument niezwykle obszerny i szczegółowy. Ze względu na zawarte w nim informacje, zestawienia kwotowe i ramy czasowe oraz przeprowadzone konsultacje społeczne może stanowić podstawę stworzenia m. innymi takich dokumentów jak plany zagospodarowania przestrzennego czy Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta. Dokument ten należy również traktować jako wstępny, pierwszy etap opracowania Planu Rozwoju Lokalnego dla Miasta Raciborza. Należy przy tym pamiętać, że jego posiadanie jest warunkiem koniecznym przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Jest także gwarantem realizacji zadań zawartych w opracowywanej Strategii Rozwoju Miasta Racibórz 2006- 2015.


Dokument pn. „Kierunki Rozwoju Dzielnic Raciborza” zostanie przedstawiony radnym podczas sierpniowej sesji.


Artykuł opracowano na podstawie informacji Urzędu Miasta Raciborza.


/MaH/

- reklama -

6 KOMENTARZE

  1. To dziwne,ze mieszkańcy Brzezia narzekają na swoje drogi.Niech pojadą np.do Markowic i zobacza jak tam to wygląda,to chyba zmienia zdanie.Skłonny jestem nawet postawić tezę,ze Markowice mają najgorszą sieć dróg ze wszystkich raciborskich dzielnic.Zastanawia mnnie to,ze w Brzeziu jak sie buduje drogę to jest odrazu asfalt,a w M.są to drogi bud.z odpadów i stan tych dróg jest o wiele gorszy niz polnych,zwłaszcza na wiosnę.A jakie są moje propozycje?

  2. Wyasfaltowanie drogi łączącej Brzezie z Pogrzebieniem,to samo dla dróg Markowice-Obora i Markowice-Kobyla i ogólnie budowa dróg asfaltowych w Markowicach.Kobyla ma drogę asfaltową do granicy Raciborza,a potem..no cóż można odnieść wrażenie,że wjechało się do biednej wioski…czyli Raciborza.Zastanawia mnie w tym tekście sprawa życzeń mieszk.Obory,z tego co ja wiem to większość jest za budową hipersklepu,ale nie w Oborze.Co do reszty, to już tu kiedyś o tym pisałem.

  3. dariusz ty chyba niebyles w brzeziu jezeli ty nazywasz to drogami to widac jestes zacofany i gdzie widziales zeby odrazu asfalt lali a pozatym mamy 21 wiek a w niektorych czesciach ulic wogole niema drogi domnie do posesi jest zwykla polna droga o tej porze gdy mamy rostopy wogule nieda sie poniej jechac ja mysle ze brzezie powinno odlaczyc sie od raciborza a lepiej natym wyjdzie

  4. No cóż żaden z prezydentów nie jezdzi tymi drogami,ale wystarczy już pojechać na Ocice np.ul.Wiejska mieszka tam jeden z panów włodarzy,inna też ul.na ocicach gdzie mieszka drugi z włidarzy.Ogrodowa np.na przeciw apteki ma nawet słupki zaporowe żeby nikt nie smrodził tadziowi pod oknami.Ot i cały problem z drogami,smutne to ale prawdziwe.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj