Nowy herb Raciborza, czyli dlaczego orzeł ma płaski brzuszek

Dlaczego połówka orła na nowym raciborskim herbie ma płaski brzuch i nie styka się z połówką orła? Czy pióra orła powinny być proste? I dlaczego herbu nie zrobili graficy z Raciborza? – debatowali radni.

Zgodnie z oczekiwaniami, dyskusja na temat projektu Uchwały Rady Miasta Racibórz w sprawie ustanowienia symboli miasta Racibórz i zasad ich używania zdominowała ostatnie w tym roku posiedzenie raciborskiej komisji edukacji. Plany magistratu, a w zasadzie sposób ich realizacji, już wcześniej spotkały się z krytyką lidera RSS Nasze Miasto Dawida Wacławczyka (więcej: Herb i flaga Raciborza: ostre słowa NaM pod adresem M. Lenka).

Wiceprezydent Ludmiła Nowacka przypomniała, że geneza obecnych zamierzeń zmiany herbu miasta oraz stworzenia miejskiej flagi tkwi w 2009 roku, kiedy temat podjęła lokalna komisja (w jej skład weszli raciborscy historycy oraz popularyzatorzy historii, m. in. Norbert Mika, Paweł Newerla oraz Grzegorz Wawoczny). Wypracowane wówczas koncepcje nie spełniły wymogów komisji heraldycznej i temat zarzucono. Dlaczego zdecydowano się na jego odgrzanie?

- reklama -


Radny Dawid Wacławczyk przekonywał członków miejskiej komisji edukacji, że raciborskim grafikom nie brakuje talentu. Obrady miejskiej komisji edukacji – zdjęcia>>>

– Wróciliśmy do tematu, ponieważ od 2-3 lat nosimy się z zamiarem zmiany statutu Raciborza. Herb i flaga są jego elementami, dlatego wydaje się sensowne, aby zrobić to jednocześnie (…) Co do flagi zawsze były wątpliwości, czy Racibórz jej potrzebuje. W związku z tym, że były takie oczekiwania, wspominał o tym radny Wacławczyk, postanowiliśmy utworzyć również flagę – powiedział prezydent Mirosław Lenk.

Radny Wacławczyk przyznaje, że gdy interpelował w tej sprawie w maju 2013 roku nie wiedział, że tematem już zajmowano się w przeszłości i dlatego teraz nie czuje się autorem pomysłu. Uwagi radnego dotyczyły przede wszystkim trybu prac nad nowym herbem i flagą. Zdaniem radnego, w Raciborzu nie brakuje zdolnych grafików, którzy mogliby wykonać równie dobre projekty herbu i flagi. – Zamiast z tego zdecydowano się na prywatną firmę spoza Raciborza – ubolewał radny Wacławczyk dodając, że ogłaszanie konsultacji społecznych w tym momencie, kiedy projekty herbu i flagi przeszły już długą drogę akceptacji przez komisję heraldyczną mija się z celem.

Kierownik Referatu Promocji w Urzędzie Miasta Racibórz Magdalena Czech – Majer wyjaśniła, że firma, której zlecono zadanie posiada duże doświadczenie w tego typu projektach, działają w niej wykształceni historyk i heraldyk, dlatego, mając na uwadze doświadczenia lat ubiegłych (liczne uwagi komisji heraldycznej do projektu z 2009 roku), zdecydowano się na jej wybór. – Firma przedstawiła komisji heraldycznej 11 propozycji. do nich i tak były jeszcze uwagi – dodała wiceprezydent Nowacka.


Kierownik Referatu Promocji w Urzędzie Miasta Racibórz Magdalena Czech – Majer zaznajomiła radnych z niuansami projektu przyszłego herbu Raciborza, który był wzorowany na najstarszym odnalezionym wizerunku herbu miasta z końca XIII wieku.
Następnie Magdalena Czech – Majer zaznajomiła radnych z niuansami – wszystko na to wskazuje – przyszłego herbu Raciborza. Wzorem dla jego wykonania był najstarszy wizerunek herbu utrwalony na pieczęci z końca XIII wieku. Na pieczęci wyraźnie widać było, że brzuch połówki orła jest płaski, pióra skrzydeł, proste, sięgają do samej ziemi, a połówka koła nie styka się z połówką orła. Te wszystkie cechy musiały zostać uwzględnione w projekcie herbu, tak aby mógł on zyskać akceptację komisji heraldycznej.

Ostatecznie projekt uchwały spotkał się z pozytywną opinią komisji edukacji. Za głosował również radny Wacławczyk, którego uwagi nie dotyczyły samego pomysłu na herb i flagę, ani tego jak będą one wyglądać, ale samego trybu prac. Od głosu wstrzymał się radny Roman Wałach.

/Wojciech Żołneczko/
——————————————————————————————————————– 
Polecamy również:

Herb i flaga Raciborza: ostre słowa NaM pod adresem M. Lenka

– Nie podoba nam się to, że Prezydent po raz kolejny do prac nad NASZYMI SPRAWAMI (tym razem nad godłem i flagą) – NIE ZAPRASZA RACIBORZAN – piszą członkowie RSS Nasze Miasto Racibórz.

Na dach nad ulicą Długą nie ma szans

Jak przyznaje prezydent Lenk, władze miasta nie mają za bardzo koncepcji, co zrobić z ul. Długą. Na większość proponowanych przez różne gremia pomysłów przebudowy nie ma szans, gdyż są po prostu zbyt kosztowne.

Opuszczony szpital w Raciborzu. Jak wygląda wnętrze budynku?

Czytelnik raciborz.com.pl przeszukując internet natknął się na ciekaw film przedstawiający  opuszczony szpital w Raciborzu przy ul. Bema. Zachęcamy do obejrzenia filmu i komentowania! Opuszczony szpital w Raciborzu [WIDEO].

——————————————————————————————————————– 

Podziel się informacją lub napisz własny  artykuł na forum.
Dodaj Temat na:   
forum.raciborz.com.pl

Dodaj!

——————————————————————————————————————-

- reklama -

102 KOMENTARZE

  1. @ Kris – nie mam pojęci ao czym piszesz. Wszystkie dane znajdziesz w uzasadnieniu heraldyczno-historycznym projektów symboli Raciborza. Nie mieszkam w Raciborzu. Masz kłopot z czytaniem ze zrozumieniem? Białe i srebrne w heraldyce są równoważne. O władzach ani osobach mieszkających w Raciborzu nie wypowiadam się. Gdzie się kto spotyka i zkim nie wiem i nie chcę wiedzieć.

  2. @Robert Fidura – to ja caöy czas nie mam pojęcia o czym ty tam bredziłeś(kolorki ci się nie podobały bo polskie a niestety takie były w herbie i to od wieków i nawet Niemcy je akceptowali !)…Coś innego jest w tym nowym projekcie błędne i nie do zaakceptowania.Nie chodzi o kolory.W połówce herbu z połową koła powinno być 5 szprych a nie 7 jak w tym nowym projekcie.Widać połówki jeszcze dwóch szprych.

  3. @ Kris – zobacz najstarszą pieczęć i zwróć się do Komisji Heraldycznej. I przeczytaj to uzasadnienie heraldyczne ze zrozumieniem. Kolorki mi się podobały, sprawdź sobie kto jest autorem opracowania 🙂

  4. @Nie wiem gdzie ty znalazłeś to uzasadnienie bo w raciborskich portalach podane są tylko fragmenty tego uzasadnienia.Ta „Komisja Heraldyczna” nie posiada nawet swojej strony w internecie wię nie można sprawdzić co jest konkretnie w tym uzasadnieniu.Urząd miejski też nie opublikował tego uzasadnienia na swojej stronie.Ze strony raciborskiej uzasadnienie heraldyczne mieli robić panowie Mika i Newerla.Akurat to co powiedzieli o herbie to zgodne z raciborską tradycją herbową.Za to wykonany projekt zawiera kardynalny błąd którego nikt nie zauważył.To powielenie błędu z herbu z lat 60.Te dwie połówki herbu 6 i 7 dodano w tym herbie w latach 60 wraz z tym żółtym kolorem.Teraz ten błąd zostaje powielony…inny raciborski herb to katastrofa heraldyczna.chodzi o herb powiatu.Są na nim dwa orły górnośląskie.Jeden ma głowę zwróconą w lewo drugi w prawo.Orzeł Piastów opolskich ma głowę zwróconą w prawo.Co to za orzeł z tą głową w lewo to nie mam pojęcia.W zasadzie to w herbie powiatu powinien być orzeł księstwa raciborskiego który miał na piersi jeszcze półksiężyc(czy szarfę między skrzydłami).Orzeł raciborski też miał głowę zwróconą w prawo.[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/POL_powiat_raciborski_COA.svg/100px-POL_powiat_raciborski_COA.svg.png[/img][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/POL_wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie_II_RP_COA.svg/220px-POL_wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie_II_RP_COA.svg.png[/img]

  5. @ Robert Fidura – no i człowieku zrobiłeś bubla bo nie masz pojęcia w temacie.(dla innych Robert Fidura to autor opracowania graficznego nowego herbu) czego jak narazie nikt niezauważył . poinformowałem jednego z tych co opracowali uzasadnienie heraldyczne do tego herbu o tym błędzie(ilość szprych w kole).Może wyrzucą ten projekt do śmietnika

  6. @ Kris Jakże miło spotkać znawcę, konecera i heraldyka z dorobkiem na forum 🙂 Co do ilości szprych to powtarzam – znajdź sobie najstarsza pieczęć to pogadamy dalej 😉 Życzę miłego wieczoru 🙂

  7. @ Kris – znaczy kogo poinformowałeś? „[color=#606060; font-size: 12px]poinformowałem jednego z tych co opracowali uzasadnienie heraldyczne do tego herbu o tym błędzie(ilość szprych w kole)” ?[/color]

  8. Pieczęc jest pewnie starsza, niż ten herb z 1900 roku /Wikipedia/. Zreszta Herb zmieniał się /szcegóły/ pewnie w zależnosci od tego kto projektował i w jakim okresie. Wie kto z którego roku albo wieku jest ta pieczęć?

  9. @Robert Fidura – nieprzeczytałeś ze zrozumieniem dlaczego później w herbie było 5 szprych a nie 5 i dwie połówki.
    We wszystkich herbach miasta przez chyba 500 lat widać było tylko 5 szprych które miały symbolizować 5 rajców miejskich.Może na najstarszej znanej pieczęci widać jeszcze coś co wygląda na dwie połówki ale później już tego nie powtarzano.Każdy znany rysunek herbu (od 1605,są jeszcze starsze wizerunki herbu ale ja ich nie widziałem) zawiera 5 szprych albo 3 całe szprychy i dwie połówki.Podobnie jest w herbie Krapkowic.Poza tym kół wozów z 12 szprychami pewnie nigdy nie było a z tego co pan tam narysował wynika że koło musiało mieć 12 szprych !

  10. @ basta – pieczęć z 1296 roku[color=#595959; font-family: 'Segoe UI’, sans-serif; font-size: 14px; line-height: 18px]Skąd w herbie Raciborza pół koła z pięcioma pełnymi szprychami? Otto Hupp, jak wzmiankuje Paweł Newerla w Dziejach Raciborza i jego dzielnic, stanął na stanowisku, że połowa koła (niemieckie Rad) ma wskazać na niemieckie brzmienie miasta Ratibor. Według Antoniego Polańskiego koło jest prawdopodobnie godłem pierwszego wójta. Nina Kracherowa przypomina z kolei, że Piast był kołodziejem i stąd zapewne koło w herbie miasta, któremu dali początek właśnie piastowscy książęta z raciborskiego zamku. Ostatnio dr Norbert Mika wskazał na pomijany dotąd fakt, że herb Raciborza pół orła i pół koła z pięcioma szprychami zaczął się pojawiać z chwilą zmiany ustroju miasta z końcem XIII w. Dziedzicznego wójta, za zgodą księcia raciborskiego Przemysła, zastąpiono 5-osobową radą miejską. Pół orła symbolizowałoby zatem książęcą władzę piastowską, a pół koła z pięcioma szprychami 5-osobową radę, która rządziła lewobrzeżnym miastem. Dawniej pół koła w herbie nie miało dwóch połówek szprych. Wprowadzono je dopiero po ostatniej wojnie (patrz Herb Raciborza w herbarzu Johanna Siebmachera w galerii).[/color]. Symbolika ilości szprych mało pewna i znana 😉

  11. @ basta – takich pieczęci jest kilka. Nie tylko pieczęci, rónież monet (halerzy). Obowiązywały ca 300 lat. Co do symboliki ilości szprych w kole nie ma jasnej, potwierdzonej wykładni. Ilość radnych? Ilość dzielnic? To wszystko tylko domysły. Ja mam jeszcze inne podejrzenie, ale to tylko teoria, nie do publikacji 😉 W każdym razie idąc tropem, że ilość szprych odnosi się do ilości radnych, to obecny herb winien mieć ich kilkanaście? 🙂 Pytanie retoryczne rzecz jasna. Odwołujemy się do najstarszych przedstawień, bo taka jest zasada heraldyki. Poza tym nie miesza się wizerunków z różnych epok. Chętnie odpowiem na pytania merytoryczne, jeśli takie się pojawią.

  12. To jest odwieczny problem i różne szkoły heraldyczne. Stosować wizerunek z najstarszej pieczęci a może z najdłużej używanej? A jeśli tak to proszę wskazać jeden najdłużej używany wizerunek. Dawniej herby nie miały oficjalnych wzorców. Nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie. My wychodzimy z założenia, że należy się wzorować na najstarszej pieczęci – podkreślamy w ten sposób starożytność miasta. Zgodziła się z nami Komisja Heraldyczna. Na najstarszej pieczęci orzeł jest jaki jest, koło jest jakie jest. Koniec dyskusji w temacie.

  13. Jeszcze siedzę ,tak późno to coś dopiszę.Na monecie księcia raciborskiego Jana V Młodszego,halerzu,jest herb Raciborza.wyraźnie zaznaczone jest 5 szprych.To co jest po stronie orła to nie szprychy tylko obwód półkola.
    [img]http://sredniowiecze.wcn.pl/upload/694/img_4d9b3a53eff5d9abc8bb220d060ceb41cb50027a32c66_thumb.jpg[/img]

  14. Oj, oj, ja na tym halerzu zdecydowanie widzę dwie połówkowe szprychy. Każdy widzi to, co chce:) Odchodzą od pionu dwie lekko skośne linie.
    [img]http://forum.raciborz.com.pl/upload/small_0Zaznaczone.jpg[/img]
    Jeśli według Kris jest to obwód półkola, to proszę bardzo, wobec tego w nowym herbie Raciborza jest też odwód półkola, jak zwał tak zwał:)

  15. I jeszcze na najstarszej pieczęci, nie wiem czy rozdzielczość wystarczająca.

    Dodam, że obecność tych połówek jest logicznym następstwem odległości między pełnymi szprychami! Patrzące ile jest przestrzeni między pełnymi widać doskonale, że na godzinie 12 i 6 też wypadają sprzychy!
    [img]upload/small_0szprychy.jpg[/img]

  16. I jeszcze dwa wizerunki. Odlew tej samej pieczęci:
    [img]upload/small_01296 – chyba.jpg[/img]

    I chyba ostateczny argument. Odrys pieczęci prawdopodobnie z 1313 roku, autorstwa znakomitego polskiego heraldyka, Mariana Gumowskiego:
    [img]upload/small_01313 – odrys Gumowski.jpg[/img]

  17. KW „samobój” na odlewie pieczęci (zdjęcie drugie niżej)wyraźnie widać że to co nazywasz szprychami od strony orła jest w lini prostej a nie zakrzywione jak szprychy czyli że to nie mogą być szprychy .

  18. Tu ten halerz Jana V Młoszego można obejrzeć w powiększeniu( to po stronie orła).Wyraźnie widać że to nie szprychy tylko obwód półkola
    [url=http://sredniowiecze.wcn.pl/coins?q=racib%C3%B3rz&book=wszystkie]#mce_temp_url#[/url]
    [url=http://sredniowiecze.wcn.pl/coins?q=racib%C3%B3rz&book=wszystkie]http://sredniowiecze.wcn.pl/coins?q=racib%C3%B3rz&book=wszystkie[/url]

  19. @ KW daj na luz, fdaceta nie przekonasz, przyjął a priori tezę i nic go nie przekona. Nie ważne, że to mała pieczęć, że nie wiadomo, kto wykonał i jakiej to było jakości. On wie i już 🙂 szkoda czasu i atłasu 🙂

  20. @Robert Fidura – nie wiem skąd wy spadliście.Nie macie pojęcia o heraldyce ani historii a dostaliście zlecenie (bez przetargu) na wykonanie opracowania graficznego tego herbu.Teraz trzęsiecie portami że mogą to wyrzucić do ómietnika jako bubel.Mam znajomego heraldyka w Opolu może się z nim skontaktuję.Dr Sękowski.Nazwisko chyba znane.Ma już ponad 80 lat ale wiedzę w temacie ma lepszą niż większość znanych historyków.

  21. Jak w Kuźni Raciborskiej [url=http://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Ku%C5%BAni_Raciborskiej]http://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Ku%C5%BAni_Raciborskiej[/url].
    @ Kris – sądzisz, że mnie interesuje co zrobisz? 😉 O sancta simplicitas 🙂 Wyrzucac mogą, nie mój problem 🙂 A co do przetargu to aby znasz przepisy w tej materii?

  22. Ta ! „jak w Kuźni Raciborskiej” „.Znawca się odezwał.To miasto powstało dopiero w XIX wieku a prawa miejskie i herb otrzymało w 1967 roku.Te pół koła w herbie oznacza zupełnie co innego. To odniesienie do przemysłu w Kuźni Raciborskiej…Przeczytałbyś chociaż tą krótką notkę w wiki zanim się skompromitujesz !

  23. no właśnie, jak przetniesz między to ich nie ma. Jeśli są, jak w Raciborzu, to cięcie było po szprychach 😉 Czyli musiały tam być.
    Ale słowo, szkoda czasu na dyskusję, zaperzyłeś się.

  24. Każde dziecko w Raciborzu zrobi taki projekt bo będzie wiedziało co i jak tam ma być w tym projekcie w przeciwieństwie do panów „autorów” z profesjonalnej firmy !

  25. @Robert Fidura – już raz o tym pisałem.Widziałeś koło wozu z 12 szprychami ? W przeszłości już zdawano sobie sprawę że to przesada z ilością tych szprych i rysowano tą połówkę koła jakby miało 8 szprych.W widocznej połówce trzy całe szprychy i dwie połówki.

  26. @Robert Fidura – Jeszcze jedna uwaga do waszego projektu.Nad szprychami widać w obwodzie koła gwoździe ! Widzieliście kiedyś koło wozu z takimi gwoździami ? Chyba daleko byś na tym nie ujechał.Powinniście się też zapoznać z budową koła od wozu.Są też koła z 12 szprychami i więcej ale są to bardzo duże koła a nie o takich chyba myślano przy tworzeniu tego herbu.
    [img]http://www.freund-modellbau.ch/bilder/start/rad.jpg[/img]

  27. @ Kris – tak, widzieliśmy, na pieczęciach Raciborza. Zbierz może wszystki euwagi na raz, co? A więc jednak są 12 szprychowe? [b]Kris[/b] (Dzisiaj 14:17) napisał(a): @Robert Fidura – już raz o tym pisałem.Widziałeś koło wozu z 12 szprychami ? W przeszłości już zdawano sobie sprawę że to przesada z ilością tych szprych i rysowano tą połówkę koła jakby miało 8 szprych.W widocznej połówce trzy całe szprychy i dwie połówki.
    Będę zobowiązany za informację o czym myślano przy tworzeniu tego herbu. Ja takiej wiedzy nie mam.

  28. @Robert Fidura – a co z tymi gwoździami w kole ? co ! zatkało…Te 12 szprych i więcej to pojawiło się w wozach budowanych już w czasach nowożytnych np.koła powozów.W średniowieczu koła nie miały tylu szprych za to były masywniejsze,
    [url=http://www.academia.edu/973978/WCZESNOSREDNIOWIECZNY_WOZ_W_POLSCE]http://www.academia.edu/973978/WCZESNOSREDNIOWIECZNY_WOZ_W_POLSCE[/url]

  29. W tym tekście piszą, że koła były rózne w zależności od regionu. Nie wynika z tekstu, że koła o 12 szprychach byly dopiero w epoce nowożytnej. Stary rysunek ,który tam jest – 12 szprych. Ileż to mozna debatować o szprychach? Przecież nikt nie planuje rekonstrukcji takiego koła, tylko herb ma być :), Co tam szukać ilości szprych w kołach skandynawskich czy innych- mamy pieczęć ?- mamy! Ile tam szprych?- ja widzę 12 🙂

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here