Wymiana niemiecko-polska, czyli jak obcy stają się przyjaciółmi [ZDJĘCIA]

Wymiana polsko-niemiecka

Od 30 marca do 6 kwietnia 2017 roku  miała miejsce kolejna część projektu: niemiecko-polska wymiana młodzieży. Tym razem nasz kraj odwiedziła kilkunastu-osobowa grupa młodzieży z partnerskiego miasta Roth. Stronę polską reprezentowały Gimnazjum nr 3 i Szkoła Podstawowa nr 18 w Raciborzu.

- reklama -

Młodzież niemiecka wraz ze swoimi polskimi kolegami rozpoczęła wizytę od zwiedzenia Oświęcimia. Do Oświęcimia pojechaliśmy w piątek wcześnie rano, zwiedzaliśmy obóz Auschwitz. To wstrząsające miejsce pamięci ofiar II wojny światowej. Obóz Auschwitz jest dla świata symbolem terroru i ludobójstwa. Każdy powinien odwiedzić to miejsce chociaż raz w życiu. Zdecydowanie warto poznawać historię i uczyć się szacunku do niej. Po powrocie z Oświęcimia, udaliśmy się na lekcję języka angielskiego do Gimnazjum nr 3. Tematem lekcji był ,,Pokój na świecie’’. Lekcję angielskiego prowadziła p. Pytel. Wykonaliśmy pracę plastyczną dotyczącą problemu pokoju na świecie wspólnie z młodzieżą niemiecką.

Następnego dnia, w przedpołudnie udaliśmy się do Jastrzębia-Zdrój w celu obejrzenia meczu Jastrzębski Węgiel- Łuczniczka Bydgoszcz. Było to bardzo dobre spotkanie rozegrane przez obie drużyny, lecz mocniejszym zespołem okazała się drużyna ze Śląska- Jastrzębski Węgiel. Po powrocie udaliśmy się z gośćmi na kręgielnię. Spędziliśmy miły wieczór zakończony poczęstunkiem.

Niedziela należała cała do rodzin goszczących. Nasze wspólne atrakcje zaczęliśmy od Rud. Udaliśmy się do Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej. Mieliśmy okazję zwiedzić stację oraz podróżować kolejką 6 km. Było przyjemnie! Pogoda nam dopisywała, było ciepło i można było wykorzystać ten piękny dzień, dlatego chcieliśmy naszym gościom pokazać coś więcej. Zawędrowaliśmy do Wojnowic. Dotarliśmy do Muzeum Horroru, dawnego pałacu. Poznaliśmy jego klimat. Niewątpliwie można było się wystraszyć i przeżyć nie małe emocje. Po zwiedzaniu udaliśmy się na ognisko tam piekliśmy kiełbaski. Czerpaliśmy przyjemność, spacerując po pięknym parku wokół pałacu. Karmiliśmy daniele oraz inne zwierzęta. To była dobrze wykorzystana niedziela, gościom się bardzo podobało.

W poniedziałek rano udaliśmy się z wizytą do Urzędu Miasta Racibórz. Przywitał nas naczelnik wydzialu edukacji, Robert Myśliwy. Oglądaliśmy film zrealizowany z okazji 800- lecia Praw Miejskich Raciborza. Zostaliśmy miło przywitani poczęstunkiem. Po wizycie w Urzędzie Miasta, udaliśmy się na Zamek Piastowski. Przewodnik niemiecko-polski oprowadzał nas i przekazywał nam swoją ogromną wiedzę na temat historii Raciborza. Następnym punktem wycieczki był raciborski Rynek. Był czas na lody i zakupy. Później odbyły się w naszej szkole zajęcia sportowe: siatkówka oraz gry i zabawy.

We wtorkowy ranek udaliśmy się na podbój Rybnika. Na początku był Laserowy paintball, później wybraliśmy się na rynek, gdzie każdy miał chwilę, aby pospacerować po Rybniku, następnie byliśmy w Escaperoom. Zabawa była fajna! Zjedliśmy obiad oraz udaliśmy się do Raciborza, w którym następnie poszliśmy na orlik. W środę natomiast wyruszyliśmy w stronę Krakowa, tam pokazaliśmy gościom naszą piękną byłą stolicę; m.in. Sukiennice, goście byli zachwyceni. Kolejną atrakcją naszej wymiany była Kopalnia Soli Wieliczka. Kopalnia Soli to najmniejszy zabytek kultury materialnej na ziemi polskiej. Można było skosztować dobrej soli. Wróciliśmy bardzo zmęczeni.

W ostatnim dniu pobytu nasi goście w godzinach porannych opuścili Racibórz. My żegnaliśmy ich serdecznie, dziękując im za mile spędzony czas. Nie trzeba chyba dodawać, że po tak wspaniale spędzonych dniach przy rozstaniu obu grup polały się łzy. Jestem bardzo zadowolona z naszego spotkania, które dostarczyło nam bogaty bagaż doświadczeń i niezapomnianych wrażeń. Przede wszystkim dostrzegłam prawdziwy sens nauki nie tylko języka niemieckiego, ale ogólnie języków obcych, które otwierają okno na świat i ludzi innych narodowości. To spotkanie dało nam możliwość bliższego poznania naszych gości. Chwile spędzone z rówieśnikami z Niemiec na długo pozostaną w naszej pamięci i zaowocują na pewno na przyszłość. Z niecierpliwością oczekujemy następnego spotkania, które odbędzie się już we wrześniu w Roth.

Opiekunami wymiany niemiecko-polskiej byli: Renata Klobuczek i Katarzyna Burger.