Rewolucja komunikacyjna w Raciborzu – nowe linie PK. Można zgłaszać uwagi

PK-Racibórz
PK-Racibórz - nowy system komunikacji miejskiej

Trwają przygotowania do wdrożenia nowego systemu komunikacji miejskiej. Obecnie prowadzone są konsultacje społeczne. 

- reklama -

 

Urząd Miasta Racibórz i Przedsiębiorstwo Komunalne sp. z o.o., zapraszają mieszkańców miasta do konsultacji społecznych w sprawie nowego systemu komunikacji miejskiej w Raciborzu.

Założenia do zmian w komunikacji miejskiej (PK-Racibórz)

Przedstawiony poniżej rysunek pokazuje poglądowo przebieg tras w obrębie śródmieścia Raciborza. Na mapie widać wyraźnie kształt czworoboku, wokół centrum miasta. Ten czworobok jest punktem wyjścia do budowy nowej koncepcji. Przyjęto założenie, że układ ten jest nieprzypadkowy i w sposób intuicyjny odpowiada potrzebom komunikacyjnym mieszkańców, przy istniejącej sieci ulic. To, co dzisiaj jest intuicyjne postanowiono wykorzystać w sposób planowy.

Podstawowa koncepcja linii autobusowych w Raciborzu ukształtowała się kilkadziesiąt lat temu. W miarę powiększania się obszaru miasta wydłużano linie lub modyfikowano ich bieg, w różnych wariantach. Natomiast pomysł na komunikację pozostał niezmienny. Proponowane rozwiązania miały charakter doraźny. Korekty przebiegu linii lub umiejscowienia przystanków wynikały z wniosków mieszkańców i nie były nie poparte głębszą analizą ekonomiczną lub techniczną. Efekt jest taki, że pomimo dużej ilości autobusów na trasach ogólne wrażenie nie jest zbyt pochlebne. Wygląda na to, że nie zaspokaja w wystarczający sposób potrzeb mieszkańców. Nie zachęca do korzystania z usług komunikacji miejskiej, a często czyni to niemożliwym. Ponieważ jest również niewydolny ekonomicznie to żadne „kosmetyczne” zmiany nie poprawią sytuacji.

Linie autobusowe obsługujące dzielnice zaczynają i kończą kurs w wybranym punkcie przesiadkowym. Idea rozwiązania polega na takiej organizacji linii, aby maksymalny czas dotarcia do punktu przesiadkowego nie przekroczył 25 minut. Punkty przesiadkowe obsługiwane są z częstotliwością do 15 minut. W ten sposób łączny czas dotarcia między najdalej położonymi punktami nie przekroczy 65 minut.

Obecnie skasowany bilet uprawnia do korzystania tylko z jednej linii. W to miejsce chcemy wprowadzić bilet czasowy (wstępna opcja to 60 minut). W tym czasie można skorzystać z dowolnej ilości linii, pod warunkiem, że od skasowania do planowego odjazdu następnego autobusu nie upłynęło więcej niż 60 minut.

Sugerowane zmiany

Linia A, kursująca stałą pętlą w obrębie Śródmieścia trasą: Dworzec Batorego, Szpital Gamowska, Londzina, Słowackiego, Katowicka, Opawska, Plac Konstytucji, Opawska, Dworzec Batorego. W obrębie Śródmieścia będą stale krążyć cztery autobusy. W głównych punktach autobus pojawi się co 10-20 minut. Pętle na końcówkach linii nie będą wykorzystywane na postój autobusów, więc autobus co ok. 30 min wróci w to samo miejsce.

Linia B, kursująca stałą pętlą w obrębie Śródmieścia trasą: Dworzec Batorego, Podwale, Odrostrada, Głubczycka, Szpital Gamowska, Starowiejska, Ocicka, Plac Konstytucji, Opawska, Drzymały, Podwale, Dworzec Batorego. W obrębie Śródmieścia będą stale krążyć cztery autobusy. W głównych punktach autobus pojawi się co 10-20 minut. Pętle na końcówkach linii nie będą wykorzystywane na postój autobusów, więc autobus co ok. 30 min wróci w to samo miejsce.

Linia C, odrębna linia dla zakładów pracy, zwłaszcza SGL, RAFAKO, Henkel, Zakład Wodociągów, kursująca stałą pętlą trasą: Plac Konstytucji, Opawska, Batorego, Bosacka, Fabryczna, Szkolna, Piaskowa, 1-go Maja, Łąkowa (RAFAKO), Stalowa, Prusa, Skłodowskiej-Curie, Plac Konstytucji. Istotną zmianą będzie strategia odwracania kierunku trasy, w zależności od pory dnia.

Linia 1 – Ocice – wydzielona linia. Kursy poranne: Plac Konstytucji, Opawska (obok Mieszka), Kolonialna (Ocice), Gdańska (Ocice Górne), Wiejska (Ocice Górne), Ocicka, Plac Konstytucji. Po południu w odwrotnym kierunku.

Linia 2 – Miedonia, Rudnik – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Podwale, Odrostrada, Głubczycka, Cegielniana, Kwiatowa, Mickiewicza (Rudnik), Kwiatowa, Podmiejska (Miedonia), Cegielniana, Głubczycka, Odrostrada, Podwale, Dworzec Batorego.

Linia 3 – Płonia – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Piaskowa, Sudecka, Graniczna, Sudecka, Szkolna, Fabryczna, Bosacka, Dworzec Batorego.

Linia 4a – Dębicz, Brzezie – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Bosacka, Rybnicka, Zakładowa, Wygonowa, Brzeska, Pogrzebieńska i powrót tą samą trasą.

Linia 4b – Dębicz, Brzezie – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Bosacka, Rybnicka, Brzeska, Pogrzebieńska i powrót tą samą trasą.

Linia 5 – Sudół – wydzielona linia kursująca trasą: Plac Konstytucji, Opawska, Bogumińska, Hulczyńska, Korczaka, Hulczyńska, Kręta, Urbana, Wschodnia, Bogumińska, Opawska, Plac Konstytucji.

Linia 7 – Ostróg – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Bosacka, Cygarowa, Przejazdowa, Siwonia, Cecylii, Komunalna, Rudzka, Armii Krajowej, Nowomiejska, Dworzec Batorego.

Linia 8 – Markowice – wydzielona linia kursująca trasą: Dworzec Batorego, Bosacka, Rybnicka, Auchan, Drzewieckiego, Olimpijczyka, powrót tą samą trasą.

Fot. PK-Racibórz

publ. /j/

- reklama -

4 KOMENTARZE

  1. Fajnie jeszcze jakby na tych mapkach byly zaznaczone pkt przystanków ktoś jak nie zna ulic czy okreslen przystanków (np świeże po przeprowadzce do Raciborza) ma problem jak sie najłatwiej dostać do celu. I np na Ocicach, jeżdżą z ul. Górnej a z mapki to nie wynika czyli można sadzić ze czesc Ocic musi isc na ul. Ocicka na przystanek

  2. Dostać się na Ocicką trzeba będzie jeździć 4x dłużej krążąc od Batorego przez pół miasta ,Gamowska albo przez Ocice ..dookoła miasta ! SZOK SZOK SZOK !!! POWARIOWALI W TYM URZEDZIE !!!

  3. Witam w dniu dzisiejszym linia nr 4 powinna jechac z lacu konstytucji o 5.28 a podjechala sobie ó 5.33 proszę o zdyscyplinowanie kierowcow .Dziękuję.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj