Fiat Multipla – zamknij oczy i pokochaj wnętrze

Kto nigdy nie skrzywił się na widok Fiata Multipli na drodze niech pierwszy rzuci kamieniem! Auto to, ze względu na swoją charakterystyczną budowę nadwozia, nie pozostaje obojętne w czasie poruszania się po drogach nie tylko dla fanów motoryzacji.

W sieci łatwo znaleźć można opinie wyśmiewające Multiplę, a cały świat nie ma pojęcia, czym kierowali się konstruktorzy i przedstawiciele koncernu Fiata, wypuszczając Multiplę na drogi. Okazuje się jednak, że ten model Fiata da się lubić – przekonujące są zwłaszcza opinie posiadaczy pojazdu. Samochód ceniony jest za przestronne wnętrze i ekonomiczne spalanie, jednak dla wielu nadal pozostaje… Multiplą. Po prostu.

- reklama -

W historii motoryzacji początki dla Fiata Multipla sięgają lat 50. i 60. dwudziestego wieku, gdy na rynku obecne były Fiaty 600 Multipla. Pierwsza generacja pojazdu, o której tak głośno mówi się na świecie, do modeli produkowanych przez koncern w przeszłości nawiązuje jedynie swoją nazwą. Oryginalna konstrukcja nadwozia Multipli zaprezentowana została w 1997 roku w Paryżu, a za jej bazę posłużyła płyta podłogowa Fiata Bravo. Multipla pierwszej generacji miała być przede wszystkim autem rodzinnym – wnętrze minivana wyposażone zostało w 6 osobnych foteli dla kierowcy i pasażerów, a także przestronny bagażnik. Kontrowersje w pojeździe budzi przede wszystkim dodatkowa „półka” na masce, gdzie umieszczone zostały światła drogowe. Złośliwi twierdzą, że duża powierzchnia szyb w Multipli oraz charakterystyczny przód samochodu przypominają swoją budową… ciało delfina. Model Fiata pierwszej generacji produkowany był do roku 2004, a jego następca przeszedł niemal kompleksową przebudowę nadwozia. Obecnie wśród używanych Multipli znaleźć można modele z silnikiem benzynowym, bądź wysokoprężnym.

Najbrzydszy samochód na świecie
Dla wielu osób wygląd Multipli jest wręcz nie do przeskoczenia – wpłynęło to nie tylko na niewielką ilość modeli na drogach, lecz także względnie szybkie zakończenie jej produkcji przez Fiata i spadek cen modelu na rynku wtórnym. Tymczasem, jeśli już zdecydować się na wejście do wnętrza samochodu można przejść niemałe zaskoczenie. Multipla pierwszej generacji to przede wszystkim sześć osobnych foteli z możliwością regulacji. Pojazd wyposażony jest w wygodne schowki nad deską rozdzielczą, w drzwiach, a nawet na fotelach. Tym, co zaskakuje przede wszystkim kierowców jest wyposażenie Multipli w klimatyzację, elektryczne szyby, wspomaganie kierownicy, czy ABS. Dodatkowo ten model Fiata w swoim standardzie ma komputer pokładowy, na bieżąco informujący o spalaniu, czy zasięg kilometrów jaki można pokonać na posiadanym paliwie. Wbrew pozorom nawet do dużych szyb w kabinie idzie się przyzwyczaić – ich duża powierzchnia pomocna jest w szczególności w parkowaniu, czy manewrowaniu samochodem.

Co o Multipli mówią jej właściciele? 
Mimo swojego charakterystycznego wyglądu Fiat Multipla znajduje swoje grono amatorów. W Polsce na wtórnym rynku Multipla nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem, jak jej konkurenci w postaci Citroena Xsara Picasso, czy Renault Scenic, jednak pojawiające się w serwisach aukcyjnych modele Fiata prędzej, czy później znajdują nowych właścicieli. Posiadanie tego modelu Fiata okazuje się bardzo korzystne. Sam zakup Multipli produkowanej po 2000 roku nie przekracza kwoty 3500 złotych, a jej eksploatacja jest śmiesznie tania. W Polsce znaleźć można przede wszystkim modele Multipli z benzynowym silnikiem 1.6 lub dieslem 1.9 JTD – szczególnie drugi z nich cechuje się niskim spalaniem. Osoby posiadające Multiplę z silnikiem diesla chwalą sobie spalanie na poziomie 5 litrów na 100 km, co jest szczególnie imponujące dla minivana o tak mało aerodynamicznym kształcie. Także części samochodowe (www.EuautoCzesci.pl) do Fiata Multipla w przypadku awarii są tanie w zakupie – nawet bardzo poważna usterka zawieszenia może zostać naprawiona za mniej, niż 1000 zł. Nie mówiąc o pozostałych częściach zamiennych, które osiągają ceny nawet kilkukrotnie niższe, niż konkurencyjne auta.

Multiplę się kocha, albo nienawidzi! 
Miłośnicy Multipli twierdzą, że niechęć kierowana w stronę tego modelu wynika z nieznajomości jego zalet. W Polsce działają oficjalne i nieoficjalne stowarzyszenia amatorów Multipli, które niemal co sezon organizują zloty pojazdów i ich miłośników. Wydarzenia te cieszą się dużym zainteresowaniem w szczególności tych osób, które nigdy nie miały okazji poznać Multipli od wewnątrz. Uczestnicy zlotów mogą liczyć na zdjęcia z charakterystycznymi modelami pierwszej generacji, czy krótkie przejażdżki. Również w Internecie rozwija się handel gadżetami związanymi z Multiplą. Wbrew pozorom koszulki i kubki z charakterystycznym nadwoziem Fiata cieszą się dużym zainteresowaniem wśród nabywców. Wielu twierdzi, że już wkrótce Multipla może dołączyć do grona ikon motoryzacji, a ceny modelu pierwszej generacji wzrosną nawet o kilka tysięcy złotych. Nie brakuje także tych osób, które na tego typu wieści reagują pobłażliwym uśmiechem.
Nie da się ukryć, że obok przejeżdżającego Fiata Multipla nie można przejść obojętnie. To z pozoru nieatrakcyjne, budzące śmiech auto okazuje się być niezwykle ekonomicznym samochodem dla całej rodziny. W Multipli zachwyca przede wszystkim opcja wyposażenia, przystosowana do przewożenia kompletu sześciu osób. Niskie spalanie, niewielki koszt zakupu i eksploatacji znajdują swoich amatorów wśród fanów motoryzacji. Ci nie zważają na dokuczliwe komentarze, ciesząc się tym, co Multipla ma w środku!

#tekst sponsorowany

- reklama -

2 KOMENTARZE

  1. Z tymi oficjalnymi i nieoficjalnymi stowarzyszeniami amatorów Multipli to tak nie do końca. Jest jeden oficjalny Klub Fiata Multipla i wszystkie spotkania i zloty odbywają się pod jego egidą. Klub ma swoją stronę, forum, fanpage na Facebooku, konto na Instagramie i kanał na Facebooku. Klubowe koszulki kupić można w sklepie na koszulkomacie, a inne gadżety dostępne są na zlotach. Ten najbliższy już za miesiąc. 20 zlot Fiata Multipla tuż tuż.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj