Od 31 maja bieżącego roku wszyscy uczniowie i słuchacze uczą się już stacjonarnie w szkołach i placówkach. Z powrotem do nauki stacjonarnej uczniowie wiążą wiele obaw.
Do końca maja wszyscy uczniowie mają wrócić stacjonarnie do szkół. Znaczna grupa zaprotestowała przed takim stanem rzeczy w Internecie. Powrót do szkół na tak krótki czas nie ma w mniemaniu uczniów sensu. Obawiają się oni przestawienia na naukę stacjonarną, nadrabiania zaległości w kartkówkach, trudności w nauce do egzaminów.
Zajęcia przeprowadzane są zgodnie z regułami sanitarnymi. Jedna sala dla jednej klasy, dezynfekcja rąk, a także noszenie maseczek w przestrzeniach wspólnych to tylko z niektóre zasad. Zdaniem Marcina Korczyca, prezesa Fundacji Ja, będącego jednocześnie nauczycielem historii i języka polskiego, dzieci są w bardzo złej kondycji psychicznej i to na tym trzeba się skupić.
Strach przed powrotem
Powrót do szkół nie będzie łatwy, ale ma sens nawet na krótki czas. Jest potrzebny uczniom i nauczycielom. Niestety nie wszyscy uczniowie chcą wracać do szkoły.
Jakaś część uczniów nie pojawiała się na lekcjach zdalnych, boi się powrotu i zaległości związanych z nauką. Jeżeli nauczyciele powiedzieli swoim uczniom że teraz będą sprawdziany, które pozwolą wystawić końcowe oceny to strach uczniów nie jest zaskakujący.
Problemem może też być konfrontacja z nauczycielami i rówieśnikami. Powrót do rytmu, od którego wszyscy się odzwyczaili, może być trudny. Ten rok utrudnił relacje między uczniami, procesy nauczania i procesy grupowe. Istotnym obecnie jest więc nie ocenianie, kartkówki i sprawdziany, a zajęcie się złą kondycją psychiczną uczniów.
Jak twierdzi Marcin Korczyc statystycznie w klasie która liczy 25 uczniów problem z kondycją psychiczną ma 5-6 osób. Niektóre dzieci podczas zdalnego nauczania świetnie sobie radziły. Zdobyły umiejętność zarządzania czasem. Jednakże uczniowie mieli również różne momenty i nastroje. Powodów takiego stanu rzeczy mogło być wiele, mogła nim być np. sytuacja w domu.
Niektóre dzieci są w takim stanie, iż wymagają natychmiastowej interwencji kryzysowej, czego obawiają się także nauczyciele. Nie mają oni bowiem szerokich kompetencji w tym zakresie.
Jak powiedziała Małgorzata Musiał, pedagożka pracująca z dorosłymi by lepiej zrozumieli dzieci, dla Gazety Wyborczej warto by po powrocie do szkoły nauczyciele zaczęli od kredytu zaufania. Niech powiedzą uczniom, że spotykają się z nimi na płaszczyźnie ludzkiej, a nie edukacyjnej.
Druga strona medalu
Uczniowie cały czas traktowani są niczym pionki. Przesuwani między nauczaniem zdalnym, hybrydowym czy w końcu stacjonarnym.
Nie wszyscy są jednak zaniepokojeni powrotem do nauki w formie stacjonarnej. Jak podaje Gazeta Lubuska uczniowie z gorzowskiego liceum cieszą się że spotkają rówieśników, za którymi się stęsknili.
Również zapytani przez redakcję raciborz.com.pl uczniowie mimo obaw są podekscytowani powrotem.
Szkoła Podstawowa nr 28 w Wodzisławiu Śląskim podaje na swojej stronie, że maj będzie miesiącem bez kartkówek, sprawdzianów i jedynek. Gronu pedagogicznemu tej szkoły również zależy na tym aby powrót do szkół był pozbawiony stresu i by uczniowie mieli szanse się odnaleźć. Uczniowie wodzisławskich placówek mogą liczyć na wsparcie. Nauczyciele zadbają o to, by mieli oni szanse zaadaptować się do nowej rzeczywistości.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Wodzisławiu Śląskim na swoim fanpage’u pisze iż czeka na dzieci z utęsknieniem, a po ich powrocie będą nadrabiane zaległości, ale w relacjach i bliskości. W specjalnie stworzonej animacji nauczyciele podkreślają, że we wszystkim uczniom pomogą, a bez względu na to co się wydarzy pozostaną z nimi.
Jak dodają w Urzędzie Miasta w Wodzisławiu Śląskim nauka zdalna, izolacja od rówieśników przyczyniła się do wielu problemów o naturze emocjonalnej, zdrowotnej i społecznej uczniów. Obowiązkiem nauczycieli jest więc obecnie zadbanie o ich dobre samopoczucie, zaś na sprawdziany i oceny przyjdzie jeszcze czas.
Tydzień ulgi
Szkoła Podstawowa nr 15 w Raciborzu przystąpiła do kampanii Tydzień ulgi pod patronatem Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach od 17 do 23 maja 2021. W tygodniu tym nie będą przeprowadzane sprawdziany, kartkówki, pytanie na lekcji czy zadania domowe.
Wymuszona pandemią COVID- 19 nauka zdalna okazała się wyjątkowo trudnym doświadczeniem. Obciążała uczniów oraz ich rodziny, przebiegając nieraz w atmosferze lęku i napięcia, będąc tym samym nieefektywną. Dlatego też została wprowadzona idea tygodnia ulgi.
Również Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 podkreśla że wszystko będzie ok, a dyrektor wychowawcy i pedagog służą pomocą.
„Take it easy”
Jak podczas konferencji przyznał Minister Czarnek cieszy się on z powrotu do szkół. Jego zdaniem stres to coś, co towarzyszy człowiekowi w życiu i nie należy go wyolbrzymiać. Zwraca się do uczniów w sposób „młodzieżowy”, mówiąc „Take it easy”. Każdy człowiek ma obowiązki i również do tego szkolnego trzeba stopniowo wrócić.
Apeluje by przede wszystkim skupić się na odbudowaniu relacji i więzi między uczniami oraz uczniami i nauczycielami.
/oprac. d/