Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego to organ właściwy w sprawach inicjowania i koordynowania działań w zakresie zarządzania kryzysowego.
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego został powołany zarządzeniem starosty w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań w zakresie zarządzania kryzysowego w Powiecie Raciborskim.
W skład Zespołu wchodzą starosta raciborski (jako szef zespołu), wicestarosta i członek zarządu (jako pierwszy i drugi zastępca) i dwie grupy robocze zespołu: grupa operacji i organizacji działań oraz grupa monitorowania, planowania, prognoz i analiz.
Grupę operacji i organizacji działań tworzą osoby funkcyjne wyznaczone przez Szefa Zespołu. Kierownik – Szef grupy operacji i organizacji działań – wyznaczony jest przez Szefa Zespołu stosownie do występującego zagrożenia, przedstawiciel jednostki wiodącej systemu zarządzania kryzysowego określonej w siatce bezpieczeństwa – systemu wykonawczego Planu Zarządzania Kryzysowego Powiatu Raciborskiego. W różnych okolicznościach może nim być: Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Raciborzu, Komendant Powiatowy Policji w Raciborzu, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Raciborzu, Powiatowy Inspektor Sanitarny w Raciborzu, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Raciborzu, Kierownik Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Raciborzu, Kierownik Zarządu Zlewni Górnej Odry w Raciborzu, Nadleśniczy Lasów Państwowych w Rudach Raciborskich, Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Raciborzu, Dyrektor Szpitala Rejonowego w Raciborzu, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Raciborzu, Komendant Placówki Straży Granicznej w Rudzie Śląskiej.
Grupę monitorowania, planowania, prognoz i analiz tworzą pracownicy Referatu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Raciborzu.
Posiedzenia Zespołu odbywają się w sali narad znajdującej się w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Raciborzu lub sali narad Starostwa Powiatowego.
/ps/