15 lutego w Szkole Podstawowej w Kuźni Raciborskiej odbyło się podsumowanie projektu unijnego, związanego z kształceniem uczniów w zakresie ekologii, socjoterapii i przedsiębiorczości. Zobacz video.
Projekt rozpoczął się w 1 stycznia 2010 r. i w całości finansowany był ze środków Unii Europejskiej. Na wszystkie zajęcia w ciągu roku przeznaczone było 1100 godzin. W projekcie stale pracowało 55 uczniów oraz kilkunastu innych, którzy okazjonalnie dołączali się do poszczególnych grup. A tych było w sumie trzy: "Klub Młodego Ekologa", "Wirtualna Firma" i "Świetlica Socjoterapeutyczna".
– Nasz projekt nie zostałby zrealizowany, gdyby nie ludzie dobrej woli, czyli partnerzy naszego przedsięwzięcia: Nadleśnictwo Rudy Raciborskie, Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjne w Kuźni Raciborskiej, Szkółka Kontenerowa w Nędzy, a także pracownicy banków, urzędnicy Urzędu Skarbowego w Raciborzu czy Urzędu Miejskiego w Kuźni – wyliczała dyrektor kuźniańskiej podstawówki Maria Cieślik.
Jak przebiegał projekt i czego w trakcie jego trwania nauczyli się uczniowie, zgromadzeni na hali sportowej rodzice oraz opiekunowie przedsięwzięcia mogli dowiedzieć się z prezentacji multimedialnych, które zostały przez młodych kuźnian przygotowane. Grupa z "Klubu Młodego Ekologa" pochwaliła się uczestnictwem w wycieczkach do rezerwatu przyrody "Łężczok", odwiedzili również tereny byłego pożarzyska w lasach otaczających Kuźnię Raciborską. Najwięcej godzin w czasie projektu poświęcono uczestnikom świetlicy socjoterapeutycznej. W trakcie zajęć, uczniowie odrabiali zadania, organizowali różnorodne konkursy, a także uczyli się obsługi programów komputerowych.
"Wirtualną Firmę" z kolei tworzyli uczniowie, którzy chcieli poznać tajniki założenia własnego przedsiębiorstwa. Efektem ich pracy była kawiarenka internetowa, której funkcjonowania mogli wszyscy doświadczyć. Uczniowie zbierali zamówienia, a następnie roznosili przygotowane wcześniej ciasta oraz napoje do stolików, przy których siedzieli rodzice i opiekunowie grup.
– Świetlica socjoterapeutyczna miała uczyć życia w grupie i to się udało – powiedział po zakończeniu prezentacji Wojciech Gdesz. – Stworzyliśmy jedną wielką rodzinę, obdarzając siebie nawzajem. Myślę, że prawie wszystkie cele, jakie sobie założyliśmy zostały spełnione, czego dowodem są uśmiechy dzieci oraz pokaz zdjęć – dodał nauczyciel kuźniańskiej podstawówki.
Miłe słowa pod adresem kadry pedagogicznej popłynęły z ust radnego Bernarda Kowola – przewodniczącego komisji oświaty: – Po trzech latach nauki, dzięki nauczycielom tej szkoły, dzięki wychowawcom widzę, że moja córka "połyka" książki. Obserwując naszą współpracę z nauczycielami, m. in. z Marzenną Buławą (nauczycielka przyrody – dop. red) podczas projektu ekologicznego w naszym gospodarstwie, początkowo podchodziłem z dystansem, ale później, jak widziałem, gdy walczyła o każdą obecność dzieci podczas projektu, to stwierdziłem, że z chęcią przychodziła na wszystkie zajęcia. To bardzo rzadko w ostatnim czasie spotykana rzecz, że ktoś poświęca swój prywatny czas na rzecz drugiego człowieka – podkreślił.
Podczas uroczystości podsumowującej projekt głos zabrał również Tomasz Kostka – wiceprezes spółki wodno-kanalizacyjnej w Kuźni Raciborskiej: – Jestem bardzo zaskoczony tym, że to tak profesjonalnie zostało przygotowane. Cieszę się, że wycieczka do oczyszczalni ścieków, gdzie mogłem przekazać wiele informacji, spotkała się z dużym zainteresowaniem – dodał. Wiceprezes wyraził również nadzieję, że wiadomości, jakie pozyskali uczniowie, będą w przyszłości procentować.
Wdzięczność za współpracę z nadleśnictwem złożył na ręce uczniów mgr inż. Tomasz Pacia – pracownik nadleśnictwa odpowiedzialny za działalność edukacyjną: – Było nam niezmiernie miło móc pokazać Wam bogactwo przyrodnicze, które nas otacza. Mam nadzieję, że to był początek Waszej drogi w kontakcie z przyrodą, z leśnikami i chcielibyśmy, żebyście pogłębiali swoją wiedzę w trosce o nasze wspólne dobro, jakim są lasy – zakończył.
Warto na koniec jeszcze dodać, że każdy z uczniów uczestniczących w projekcie otrzymał certyfikat, potwierdzający udział w zakończonym projekcie unijnym.
/BaK/