
Po wejściu w życie nowelizacji prawa o ruchu drogowym cykliści będą mogli jeździć parami. Jednak raciborska drogówka nie ma jeszcze informacji o wprowadzonych zmianach.
Miasto, które jest w trakcie realizacji projektu pn. "Ścieżka rowerowa Racibórz-Krzyżanowice-Chotebuz" ponieważ te odcinki, które nie są jeszcze wybudowane można będzie oznakować zgodnie z nowymi przepisami na bieżąco, a te które już wybudowano trzeba będzie dodatkowo oznakować. Nie wiadomo ile te zmiany będą kosztować inwestora.
Znowelizowane prawo zawiera m.in. następujące zmiany: jadąc ścieżką rowerową cykliści będą mieli pierwszeństwo przed skręcającym samochodem. Znowelizowane prawo znosi też zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej. Obowiązujący dotychczas przepis jest sprzeczny z obowiązującą nasz kraj konwencją wiedeńską o ruchu drogowym.


"Ciekawe" rozwiązania przebiegu ścieżek zastosowano w budowanych ścieżkach na wałach przy przejściu z jednej strony na drugą w okolicy mostu na ul. Rudzkiej (patrz zdjęcie) obok Mrówki na Ostrogu. Aby dostać się na drugą stronę ścieżki trzeba zejść z roweru i przejść na drugą stronę ulicy. Podobnie jest na ul. Rybnickiej obok Auchan w Oborze. Obie ulice są bardzo ruchliwe, a przed mostami nie ma przejścia dla pieszych. Nie możemy jeszcze skończyć odcinka ścieżki, którego jestem wykonawcą – powiedział w rozmowie z nami R. Trawiński – obecnie trwają uzgodnienia w sprawie tych przejść pomiędzy Miastem, które jest inwestorem, a Zarządem Dróg Wojewódzkich zarządcą obu tych ulic.
Nowelizacja wprowadza także w prawie polskim znaną od dawna w innych krajach tzw. śluzę dla rowerów, czyli część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów, a skrzyżowaniem. Pozwala to rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.
Znowelizowana ustawa pozwala rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części – a nie tylko skrajnej prawej – pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.
Wanda Gozdek
Czytaj najnowsze wydanie Gazety-Informatora
———————-
Reklama:
www.firmy.raciborz.com.pl – Poleć znajomym! – Raciborski Katalog Firm – największa internetowa baza firm Raciborza i okolic – sprawdź, czy Twoja firma już się tu znajduje. Dodaj bezpłatny wpis do Raciborskiego Katalogu Firm!
Katalog Firm oferuje również płatne formy prezentacji Twojej firmy, m.in. graficzna prezentacja firmy , wyróżnienia w branżach. Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami! – tel. 32 414 90 30 lub mail: [email protected] [email protected]
Jesteśmy 100 lat za murzynami z tymi naszymi śmiesznymi ścieżkami, które przechodzą przez jezdnię, a na ogół są w miejscu chodnika dla pieszych. W Raciborzu nikt nie mysli poważnie o rozwiązaniach dla rowerzystów. Kto wałami dostanie się np. z centrum do Ocic? Spróbujcie tam dojechać rowerem. Albo np. z Ostroga na Płonię (mozna pod wiaduktem koło ZEWu i chodnikami, albo po nasypie kolejowym 🙂
Fajnie że robią ścieżki rowerowe po wałach – tylko że te ścieżki służą jedynie do rekreacji , może warto pomyśleć o ścieżkach rowerowych które skłonią ludzi do pozostawienia aut na parkingach – takich dzięki którym ludzie do pracy i na zakupy pojadą rowerami i nie będą korkowali miasta swoimi pojazdami.