Właściciel Panoramy Firm w przyszłym roku może zadebiutować w Polsce na rynku bardzo modnych w ostatnim czasie – internetowych zakupów grupowych.
Jak podaje Dziennika Gazeta Prawna, na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2012 roku w Polsce, ma pojawić się nowy serwis zakupów grupowych stworzony przez firmę Eniro, właściciela Panoramy Firm. W Szwecji podobny serwis spółki działa pod marką Eniro Deals.
– Rozważamy możliwości rozwoju na wielu rynkach, a zakupy grupowe są jednym z nich. O nowych produktach będziemy jednak mówić, gdy będą już gotowe – mówi „DGP” Magdalena Wypychowicz, członek zarządu i dyrektor marketingu Eniro Polska.
Właśnie w ten oto sposób spółka, należąca do szwedzkiego koncernu Eniro, znana przede wszystkim z drukowaniem i rozprowadzaniem książek z danymi przedsiębiorstw, zwanymi yellow pages, próbuje zrobić kolejny krok w przejściu do internetu, dokąd uciekają firmy w poszukiwaniu klientów. Spółka wciąż wydaje książki z adresami firm (w tym roku wydrukuje 39 edycji w 5 mln egz.), ale dawno przestały one być jedynym źródłem przychodów. Choć wciąż przynoszą ok. 60 proc. wpływów, książki są tylko częścią oferty obok internetu, którego udział w przychodach rośnie. Wymusiło to zmianę strategii Eniro. – Jesteśmy miejscem, którego celem jest łączenie kupujących ze sprzedającymi, ale na chwilę obecną jesteśmy skoncentrowani na internecie i urządzeniach mobilnych– mówi o strategii Magdalena Wypychowicz.
Spółka walczy o budżety firm, rywalizując o nie z lokalizatorem Onetu – Zumi i PKT.pl, należącą do koncernu EDSA. Oferują one nie tylko wpis na należących do nich internetowych mapach, lecz także bardziej rozbudowane formy reklamy, jak prowadzenie profili na Facebooku przez PKT.pl.
Ale na nowym dla firmy rynku grupowych zakupów jest wyjątkowo tłoczno.Jak obliczył serwis GoDeall, obecnie w Polsce zarejestrowanych jest już ponad 80 serwisów tego typu. Liderem rynku, posiadającym ponad 3,8 mln użytkowników, jest polski oddział Groupona. Jednak po piętach depcze mu Gruper oraz Citeam.pl, młody serwis giganta polskiego e-handlu Allegro.
Artykuł opracowano przy współpracy z firmą informatyczną SOFT-ib :