
O działaniach podejmowanych przez studentów, współpracy samorządu z organizacjami studenckimi i zmianach w systemie stypendialnym mówi doc. Teresa Jemczura, prorektor PWSZ właściwy ds. studenckich.
Dr Janusz Nowak: Pani Rektor, czy mogłaby Pani uchylić rąbka tajemnicy i podzielić się z naszymi Czytelnikami okolicznościami podejmowania decyzji w sprawie kandydowania na stanowisko prorektora? Czy była to dla Pani Rektor decyzja trudna?
Doc. Teresa Jemczura: Tego typu decyzje – moim zdaniem- zawsze są trudne, ale biorąc pod uwagę doświadczenie, jakie zdobyłam, pełniąc przez szereg lat funkcję najpierw zastępcy dyrektora Instytutu Studiów Społecznych, a następnie dyrektora tej jednostki, pozwoliło mi na przełamanie obaw dotyczących kandydowania na stanowisko prorektora. Zdawałam sobie sprawę, że zakres zadań przypisany tej funkcji jest znacznie szerszy od dotychczasowego, obejmuje bowiem działalność wszystkich Instytutów, jednakże przecież piastowanie tego odpowiedzialnego stanowiska mieści w sobie współpracę, współdziałanie pracowników uczelni we wszystkich sferach jej funkcjonowania. Ta właśnie okoliczność – możliwość znajdowania wsparcia – była w zasadzie decydująca.
Dr Janusz Nowak: Proszę wskazać główne kierunki działania, priorytety dla Pani Rektor w prowadzeniu spraw dydaktyki i studentów.
Doc. Teresa Jemczura: Główne kierunki działania i priorytety w prowadzeniu spraw studenckich i dydaktyki to w moim przekonaniu przede wszystkim współorganizowanie i koordynowanie procesu dydaktycznego ze szczególnym uwzględnieniem jakości kształcenia. Priorytetowym zadaniem jest wdrożenie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, a więc prace nad rozwojem studiów i systemu kształcenia. Realizowanie tego zadania wymaga współpracy z Kanclerzem Uczelni, dyrektorami poszczególnych Instytutów oraz innych jednostek uczelnianych. Kolejnym aspektem działań będzie koordynacja działań z sekcją do spraw pomocy materialnej dla studentów.
Dr Janusz Nowak: Jak postrzega Pani Rektor współpracę z Samorządem Studenckim i organizacjami studenckimi?
Doc. Teresa Jemczura: Biorąc pod uwagę, że w dniach 8-10.11.2011 r. odbywają się wybory Rady Samorządu Studenckiego na kolejną kadencję, nie nawiązałam współpracy z zespołem kończącym kadencję. Mam nadzieję, że druga połowa listopada będzie tym okresem, kiedy zaczniemy intensywnie współpracować. Sprawą pilną jest bez wątpienia opracowanie Kodeksu Etyki Studenta. O tym jak przebiega współpraca ze studentami będę mogła z pewnością powiedzieć za kilka miesięcy.
Dr Janusz Nowak: Czy aktywność naszych studentów w działalności społecznej jest zadawalająca? Jeśli nie, to co, zdaniem pani Rektor, należałoby zrobić, aby ją zwiększyć?
Doc. Teresa Jemczura: Nasi studenci są aktywni społecznie. Podejmują wiele inicjatyw i działań, mam na myśli działalność w ramach Fundacji Dr Clown, warsztaty i wystawy organizowane przez Instytut Sztuki, współpracę z RCK, plenery, różnorodną działalność artystyczną, przygotowywanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do matury, Dni Nauki i Techniki, „Akcję Krew”, „Sport ku radości”, osiągnięcia sportowe naszych studentów, współpracę z klubami sportowymi, sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej, współpracę z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną, włączanie się w inicjatywę pn. „Szlachetna Paczka”. Podsumowując, działalność społeczną można określić jako zadawalającą, co nie znaczy, że nie będziemy zachęcać do podejmowania różnorakiej aktywności. Wręcz przeciwnie, sprzyjać będziemy wszelkim cennym inicjatywom studenckim.
Dr Janusz Nowak: Proszę o scharakteryzowanie zmian w systemie stypendialnym.
Doc. Teresa Jemczura: Marcowa nowelizacja ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005r. przebudowała system pomocy materialnej dla studentów w bardzo szerokim zakresie. Stypendia socjalne ograniczono do dwóch form pomocy, tj. do stypendium socjalnego oraz stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości, które zastąpiło stypendium mieszkaniowe. Zmieniły się także kryteria dochodowe przy ustalaniu wysokości dochodu netto na osobę w rodzinie studenta ubiegającego się o te formy pomocy. W miejsce dwóch form pomocy materialnej, tj. stypendium za wyniki w nauce oraz stypendium za wyniki w sporcie, weszło jedno świadczenie w postaci Stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Może je uzyskać jednak nie więcej niż 10% studentów każdego kierunku istniejącego na uczelni. Ponadto ustawa przewidziała wprowadzenie w życie od 01.10.2012 r. „Stypendium Ministra” za wybitne osiągnięcia w zamian za stypendium ministra za wybitne osiągnięcia w nauce oraz stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe. Przepisy te będą obwiązywały już w przyszłym roku akademickim 2012/2013. Zmieniono również proporcję wydatkowania środków na stypendia, to znaczy środki z dotacji na pomoc materialną przeznaczone na stypendia Rektora nie mogą stanowić więcej niż 40% środków przeznaczonych łącznie na stypendia Rektora, stypendium socjalne i zapomogi. Co ważne, ustawa ogranicza możliwość uzyskiwania stypendiów na różnych kierunkach studiowania, wymuszając na wnioskodawcy wybór kierunku, na którym student chce pobierać świadczenia pomocy materialnej. Natomiast studentowi kontynuującemu naukę na drugim kierunku studiów nie przysługuje pobieranie jakichkolwiek świadczeń pomocy materialnej, jeżeli wcześniej o nie występował i otrzymywał, chyba, że kontynuuje studia w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra.
Dr Janusz Nowak: Pani Rektor, dziękując Pani za wypowiedź dla „Eunomii”, życzę w imieniu Czytelników spełnienia wszystkich zamierzeń i planów.
Doc. Teresa Jemczura: Ja również dziękuję i wyrażam nadzieję na dobrą współpracę z miesięcznikiem uczelnianym.
Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 8 (48) / listopad 2011
– inne artykuły zaczerpnięte z Eunomii
– inne artykuły związane z PWSZ