Racibórz – Pszczyna na liście rankingowej najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.
Budowa drogi Racibórz – Pszczyna od prawie trzech dekad zaprzątała głowę samorządowców, polityków, przedsiębiorców, ale i zwykłych mieszkańców regionu. Dzisiaj rozpoczęcie robót wydaje się być na wyciągnięcie ręki. Przedsięwzięcie znalazło się bowiem na liście rankingowej inwestycji drogowych w Województwie Śląskim na lata 2014 – 2020. Kolejność na tej liście nie ma żądnego znaczenia.
Dla Raciborza droga ta będzie mieć znaczenie strategiczne. Długość całej trasy ma wynosić 63 kilometry, z tego odcinek raciborski liczyć będzie liczył aż 25 kilometrów. Będzie on stanowić północną obwodnicę miasta. Rolę inwestycji podkreślał wielokrotnie prezydent Mirosław Lenk, który na jednym ze spotkań konsultacyjnych w sprawie przebiegu powiedział: – Racibórz jest jedynym miastem powiatowym nie skomunikowanym ze Śląskiem. Na terenie powiatu raciborskiego swoje zakłady mają spółki giełdowe, które nie mają dostępu do autostrady ani do dróg ekspresowych. Występuje tu wyczerpanie przekrojów parametrów drogi. Według opracowań Zarządu Dróg Wojewódzkich nasilenie połączeń waha się między 12 a 21 tysięcy pojazdów na dobę. Po zrealizowaniu inwestycji dojazd do A4 odbywać się będzie w ciągu 12 minut.
Realizacja tego ambitnego projektu komunikacyjnego długo pozostawała jedynie w sferze marzeń, ponieważ koszty przedsięwzięcia są kolosalne. Szacunkowe kwoty podawane przez ekspertów były różne, ale zawsze wyrażane były w setkach milionów złotych. Mówiono o sumie nawet 1,5 miliarda zł. Z tego powodu posłowie z Subregionu Zachodniego przez całe lata wręcz katowali wysoką izbę interpelacjami ponaglającymi zmieniające się rządy o zapewnienie finansowania inwestycji kluczowej nie tylko dla Ziemi Raciborskiej. Racibórz wziął na siebie ciężar prowadzenia budowy drogi na odcinku od gminy Rudnik do Rybnika. Będzie ona stanowić nowy ciąg Drogi Wojewódzkiej nr 935. Raciborski odcinek inwestycji ma przebiegać od Drogi Krajowej 45 w gminie Rudnik przez Racibórz, Kornowac, Gaszowice, Lyski i Rydułtowy do ulicy Sportowej w Rybniku. Początkowo droga Racibórz – Pszczyna miała być drogą ekspresową, ale rzeczywistość wymusiła na projektodawcach przyjęcie skromniejszych założeń. Obecnie plany zakładają, że będzie mieć ona charakter drogi przyśpieszonej (w niektórych miejscach tzw. drogi głównej). Będzie można się po niej poruszać z prędkością 70 km/h w terenie zabudowanym (prędkość projektowa), a szerokość pasa ruchu będzie wynosić 3,5 m. Dostęp do drogi będzie zapewniony dzięki węzłom i skrzyżowaniom.
Dokumentację (koncepcyjną, środowiskową, wykonawczą i kosztorysową) niezbędną do prowadzenia budowy zapewnia zgodnie z porozumieniem podpisanym jeszcze 25 października 2012r. z Województwem Śląskim zapewnia właśnie raciborski magistrat. Koszt tej operacji wynosi 3,3 miliona zł., z czego 65 proc. jest finansowane ze środków samorządu wojewódzkiego. Reszta pieniędzy będzie pochodzić z budżetu Raciborza i pozostałych gmin, na terenie których będzie przebiegać droga. Sama inwestycja będzie realizowana ze środków samorządu województwa i miasta Rybnik. Nasz sąsiad jest bowiem miastem na prawach powiatu, co oznacza, że jest to dlań zadanie własne.
Droga ma powstać do końca grudnia 2020r.
Leszek Iwulski
Zaraz, zaraz. Jeśli droga ma mieć ograniczenie do 70 w terenie zabudowanym, poza terenem do 90, ma mieć jeden pas, to jakim cudem do A4 dojechać w 12 minut?
POgratulować dobrego samopoczucia-termin realizacji do 2020!? Wystarczy spojrzeć na zbiornik racibórz i czas w jakim ta inwestycja trwa.
Szanowna Redakcjo!
Klepnąć to można kogoś w kolano, albo siebie w głowę
Więcej kultury proszę…