Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju

kolej jastrzebie zdroj
Kadr z filmu "Odjazd ostatniego pociągu ze stacji Jastrzębie Zdrój". – W niedzielę 18 lutego 2001 roku został zrealizowany film z odjazdu ostatniego pociągu ze stacji Jastrzębie Zdrój. Data i godzina odjazdu ostatniego pociągu do końca pozostała nieujawniona, nawet drużyna konduktorska pociągu nie zdawała sobie sprawy z mającej nastąpić likwidacji stacji – pisze autor nagrania. Fot. Youtube.com

Ponad 7 mln zł otrzymał Centralny Port Komunikacyjny na dokumentację przygotowawczą do budowy linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju.

Jastrzębie-Zdrój to największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej – pociągi przestały docierać tu 19 lat temu. Wkrótce ma się to zmienić. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał 7 mln zł na dokumentację przygotowawczą do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej między linią Chybie – Żory, Jastrzębiem-Zdrój a polsko-czeskim przejściem granicznym. Środki pochodzą z unijnego instrumentu „Łącząc Europę”.

- reklama -

Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego w gminie Baranów w woj. mazowieckim i Warszawy z różnych kierunków. Przyczyni się też do budowy brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Będzie miała długość 34 km – 29 km po stronie Polski – a pociągi osiągną na niej prędkość pomiędzy 160 a 250 km/h. Z Jastrzębia-Zdroju mają odjeżdżać co godzinę. Podróż do Katowic będzie trwała 40 minut, do Krakowa jedną godzinę, a 2,5 godziny do Warszawy.

Jak podkreśla spółka CPK, realizowany przez nią projekt to ważny element rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada walkę z wykluczeniem transportowym. Jeszcze 30 lat temu kolej była głównym środkiem transportu. Później jednak z wielu powodów sieć kolejowa w Polsce zaczęła stawać się coraz krótsza. Jak stwierdził Karol Trammer, autor książki „Ostre cięcie – jak niszczono polską kolej”, w rozmowie z portalem rp.pl, województwo śląskie to jedna z największych porażek kolei w Polsce. – Pociągów, które pozostały, jest bardzo mało jak na tak zurbanizowany obszar. W porównaniu ze schematem kolejowym Zagłębia Ruhry aglomeracja śląsko-dąbrowska wygląda jak teren rolniczy. Pociągi na Śląsku powinny jeździć co 10-20 minut, pomiędzy wszystkimi miastami. Tymczasem zdarza się, że z Katowic do Bytomia przez dwie godziny nie ma połączenia. Brak też pociągu pomiędzy Bytomiem i Gliwicami, mimo że miasta łączy linia kolejowa – powiedział.

Program Kolejowy zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii, w tym 100 km w województwie śląskim. – To początek likwidowania kolejowego wykluczenia w Polsce poprzez włączenie Jastrzębia-Zdroju – największego polskiego miasta bez kolei – w obsługę kolejową. Jednocześnie jest to początek zmian na sieci kolejowej – powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

CPK
W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami. Jest to pierwsza część projektu, który obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł. Fot. CPK

/kp/

- reklama -

2 KOMENTARZE

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj