Jak się powszechnie mówi „wypadki chodzą po ludziach, a nie po drzewach”, także przy pracy. Jeżeli przydarzył się komuś wypadek w miejscu pracy powinien przeczytać uważnie ten artykuł, z którego się dowie jakie formalności musi spełnić.
Aby obrażenia, których pracownik doznał w czasie pracy uznane były za skutek wypadku przy pracy musiały powstać podczas nagłego zdarzenia wywołanego przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z pracą wykonywaną na polecenie przełożonych, w trakcie czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy nawet, gdy nie wydano bezpośredniego polecenia, poza siedzibą firmy podczas przemieszczania się do miejsca wykonywania czynności zgodnych z zakresem obowiązków oraz w trakcie podróży służbowej.
Jeżeli pracownik doznał urazu w związku z wykonywaną pracą, pracodawca oraz pracownik muszą pamiętać o kilku krokach, które muszą zostać niezwłocznie wykonane.
Po pierwsze: zgłosić wypadek! Jeżeli stan zdrowia na to pozwala niezwłocznie należy zgłosić zdarzenie pracodawcy (taki obowiązek ma także każdy świadek wypadku). W sytuacji, gdy w skutek wypadku wystąpiły u poszkodowanego ciężkie obrażenia ciała lub śmierć przełożony musi powiadomić inspektora pracy oraz prokuratora.
Po drugie zabezpieczyć miejsce wypadku! Pracodawca zobowiązany jest zabezpieczyć miejsce wypadku do czasu wyjaśnienia i ustalenia okoliczności i przyczyn zdarzenia. Miejsce wypadku nie może zostać naruszone, nie można dopuścić do ingerencji osób do tego niepowołanych.
Po trzecie powołać zespół powypadkowy! Pracownik służby BHP oraz inspektor pracy tworzą powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy. Ich zadaniem jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
Po czwarte sporządzić protokół powypadkowy! W terminie 14 dni, od dnia powiadomienia zespołu powypadkowego o zaistniałym zdarzeniu, musi zostać sporządzony protokół powypadkowy. Zawiera on wynik pracy zespołu powypadkowego dotyczące okoliczności i przyczyny wypadku wraz z zapisem wyjaśnień poszkodowanego, informacjami uzyskanymi od poszkodowanych oraz zebrane dowody w postaci np. opinii lekarskiej, opinii specjalistów, szkice i fotografie miejsca wypadku. Pracodawca w ciągu 5 dni musi zatwierdzić protokół.
Należy pamiętać!!! Poszkodowany (a w przypadku wypadku śmiertelnego – rodzina) ma prawo zapoznać się z protokołem oraz zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń i wniosków. Protokół powypadkowy będzie podstawą do starania się o odszkodowanie od ZUS-u.
/w/
Czytaj także: Bezpłatna porada prawna – zadaj pytanie >>