Mimo niskiego poziomu czytelnictwa, biblioteki nie poddają się i walczą o szersze grono swoich czytelników. jednym ze sposobów są akcje tzw. kreatywnego czytania. Jedna z nich miała miejsce w bibliotece PWSZ w Raciborzu .
W celu zachęcenia młodego pokolenia do sięgania po alternatywne do mediów źródła rozrywki, PWSZ przy współpracy z Zespołem Szkół Specjalnych w Raciborzu zorganizowała akcję tzw. „kreatywnego czytania”. Czytanie książek sprawia wiele przyjemności, przenosząc nas często w miejsca najskrytszych marzeń. Książki potrafią dostarczać radość pojedynczej jednostce, jak również szerszemu gronu słuchaczy, o czym dowiedzieli się studenci Socjologii oraz Europeistyki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, którzy wzięli udział w akcji tygodnia bibliotek odwiedzając Zespół Szkół Specjalnych w Raciborzu przy ul. Królewskiej 19. Studenci podczas czterech dni spotkań z uczniami, dokładnie 1, 4, 5 oraz 6 czerwca nabywali praktycznego doświadczenia związanego z pracą z dziećmi i młodzieżą.
Każdy z uczestników inicjatywy był zapraszany do jednej z klas, w której czytał wybrane książki dla swoich młodszych podopiecznych. Dzieci wysłuchiwały utworów J. Brzechwy, J. Tuwima, L. Kerna. Młodzież z kolei zagłębiała się w świecie magii i czarów poznając kolejne przygody Harrego Pottera pióra J. K Rowling. Zainteresowanie słuchaczy, pomimo początkowych obaw niektórych lektorów, było bardzo duże. Pełne wrażeń historie bohaterów zaciekawiły niejednego anty – fana bibliotekowych włości.
Inicjatywa czytania książek spotkała się z dużym zaciekawieniem nie tylko wśród słuchaczy, lecz również studentów, którzy z przyjemnością wzięli udział w akcji. Studenci próbowali przekazać młodszym kolegom, iż książka jest ciekawym sposobem na spędzenie wolnego czasu, która pobudza wyobraźnię do działania. Zadowolone miny uczniów były dla studentów Socjologii i Europeistyki sygnałem wskrzeszenia iskry zachęcającej do czytelnictwa. Podopieczni podziękowali studentom szczerymi uśmiechami i brawami. Spotkania z uczniami Zespołu Szkół Specjalnych można stanowczo zaliczyć do jak najbardziej udanych. Akcje czytania dzieciom powinny być częściej podejmowane, bowiem książki mają duże znaczenie dla rozwoju intelektualnego młodego pokolenia. Jak mówi chińskie przysłowie: „Książka jest niczym ogród, który można włożyć do kieszeni”. Zatem, czytanie książek kształtuje naszą wyobraźnię, nas samych. Trzeba zachęcać młode pokolenie do aktywniejszego sięgania po książki.
Aneta Belkius
Sylwia Pendzich
Marcin Wojcieszek