Filtry powinny być takie same, bo muszą spełniać te same wymagania producentów aut. Rzeczywistość jest jednak inna. Podczas zakupu filtra należy zwrócić uwagę na szczelność uszczelki obudowy oraz jakość wykonania gwintu.
Filtr oleju składa się z kilku elementów. Pierwszy z nich to materiał filtrujący (bibuła filtracyjna) uformowana w harmonijkę wokół perforowanej rurki, innym ważnym elementem są zaworki. Pierwszy zaworek przelewowy umożliwia cyrkulację oleju gdy filtr utraci drożność. Drugi zaworek zapobiega osuszaniu filtra po wyłączeniu silnika, przyspiesza uzyskanie właściwego ciśnienia tuż po uruchomieniu silnika.
Lepsze filtry do nowych aut
W nowoczesnych autach filtr oleju pracuje w coraz trudniejszych warunkach, wynika to ze skomplikowanej budowy jednostek napędowych oraz z wydłużania okresów międzyprzeglądowych. Poważni wytwórcy filtrów współpracują z producentami silników, ustalając wspólnie wymagania dla danego typu jednostki napędowej. By zachować wysoką dokładność filtracji, coraz częściej stosuje się dwuwarstwowe wkłady filtracyjne złożone z warstwy włókniny i papieru. Są one w stanie zatrzymać cząstki o średnicy nawet czterech mikrometrów i jednocześnie zapewnić dużą prędkość przepływu oleju.
Jaki filtr wybrać?
Podczas zakupu filtra należy zwrócić uwagę na szczelność uszczelki obudowy oraz jakość wykonania gwintu. Jeśli są złe, olej może wyciekać. Obudowa powinna być wykonana z materiału niepodatnego na korozję i odpornego na wysokie ciśnienie. Pozostałe elementy filtra nie są dostępne z zewnątrz i tym łatwiej jest ukryć ich kiepską jakość. Oprócz materiału filtracyjnego ważna jest jakość blokady przepływu zwrotnego. Jeśli wykonano ją z niewłaściwego materiału, to po uruchomieniu silnika olej dociera do jego elementów (np. wałka rozrządu) z opóźnieniem. Jeżeli zawór obejściowy nie będzie dobrany do danego silnika, olej nie będzie filtrowany lub może docierać do silnika w zbyt małej ilości.
Zwykły użytkownik samochodu nie jest w stanie stwierdzić jaki filtr będzie odpowiedni do jego samochodu i będzie dobrze spełniał swoją funkcję. Jeżeli nie wiemy jaki filtr wybrać, najlepiej auto oddać do swojego mechanika.
/Cykl MOTOrady powstaje przy współpracy Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
——————————————————————————————-
Polecamy również: J. Opolony: Rzemieślnik nigdy nie traci nadziei
– Firmy nie mają dziś łatwo. Borykają się z różnymi problemami. Ale rzemieślnik nigdy nie traci optymizmu – podkreśla Jan Opolony, właściciel Auto Centrum Opolony – laureata tegorocznej nagrody Filar Ziemi Raciborskiej w kategorii rzemiosło.