Okresowe sprawdzanie poziomu oleju w silniku i jego wymiana w odpowiednim momencie to podstawowe czynności, które powinien kontrolować każdy kierowca. Wśród kierowców panują różne opinie na temat tego jak często to robić.
Okresowe sprawdzanie poziomu oleju w silniku i jego wymiana w odpowiednim momencie to podstawowe czynności, które powinien kontrolować każdy kierowca. Olej wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta opisanymi w instrukcji obsługi samochodu. W większości przypadków określony jest przebieg lub czas, co jaki powinniśmy wymienić olej. Drobniejszym drukiem napisane jest, że w przypadku eksploatacji pojazdu w trudnych warunkach olej należy wymieniać częściej.
Okazuje się że owe nietypowe warunki zdarzają się bardzo często: jazda w gęstym ruchu miejskim i na krótkich trasach, nieużywanie samochodu przez dłuższy okres czasu, intensywne użytkowanie auta, częste poruszanie się po bezdrożach, modyfikacje podwyższające moc silnika, wysoki przebieg auta.
Wśród kierowców panują różne opinie na temat tego jak często wymieniać olej w silniku. Jedna z nich głosi, że zbyt częsta wymiana smarowideł jest marnotrawstwem i lobbingiem producentów olejów (i zatruwa środowisko). Podczas eksploatacji w oleju silnika zbierają się cząsteczki sadzy w wyniku czego powstaje smolista substancja, która sama w sobie świetnie smaruje elementy silnika, zwiększa jego możliwości oraz wydłuża żywotność. Jeśli tak to co z wilgocią i osadami?
Stary olej silnikowy zaczyna wchłaniać wilgoć, która zmienia jego skład i gęstość. Pod wpływem czynników eksploatacyjnych po pewnym czasie poziom zanieczyszczenia oleju staje się wysoki, dodatki uszlachetniające stracą właściwości, co może doprowadzić do zatkania filtru oleju i zmiany zużytego oleju w czarną maź, którą niezwykle ciężko usunąć z silnika. Nieprawidłowa filtracja oleju powoduje osadzanie się nagaru w silniku oraz powoduje znaczny wzrost zużycia części silnika, co prowadzi do jego uszkodzenia.
Zaleca się kontrolę poziomu oleju co ok. 1000 km. Kontrolowanie poziomu oleju jest jednym z podstawowych "obowiązków" kierowcy. Niezależnie od przebiegu zaleca się jednak wymianę oleju silnikowego nie rzadziej niż raz na rok.
/Krzysztof Kąsik/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
——————————————————————————————————————–
Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 134
——————————————————————————————————————–
Polecamy również inne artykuły z cyklu MOTOrady:
MOTOrady: osłony pod silnik i nadkola
Jazda bez osłon i nadkoli bardzo często powoduje awarie osprzętu – kontaktu z wilgocią i solą szczególnie nie lubią alternatory, paski napędowe, połączenia elektryczne, ruchome elementy układu napędowego pojazdu.
MOTOrady: jak myć auto zimą?
Warto myć auto zimą: wymieszane z solą błoto zalegające na otwartej blasze może sprawić, że wiosną odpryski lakieru zamienią się w dziurki w karoserii, a ubytki lakieru pojawią się w miejscach, gdzie ich nie było.
MOTOrady: Jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką?
Turbosprężarkę prędzej czy później trzeba wymienić, a to dlatego, że użytkownicy często popełniają podstawowe błędy, które skracają życie turbosprężarki. Przede wszystkim należy pamiętać o…
——————————————————————————————————————–
Podziel się informacją lub napisz własny artykuł na forum.
Dodaj Temat na:
forum.raciborz.com.pl
——————————————————————————————————————–