Punkt Informacji Turystycznej na Zamku Piastowskim w Raciborzu najlepszy w Polsce w kategorii 2 gwiazdki! Taki jest wynik konkursu ogłoszonego przez Polską Organizację Turystyczną.
Wyniki konkursu ogłoszono 23 września w Teatrze Polskim w Warszawie, na gali z okazji Światowego Dnia Turystyki. Co roku, na całym świecie, 27 września obchodzony jest jako święto ludzi związanych z turystyką. Dodatkowo swoje 50-lecie świętuje też Polska Organizacja Turystyczna.
Wśród zwycięskich Centrów Informacji Turystycznej znalazły się: Zamek Piastowski Racibórz w kategorii 2 gwiazdki (2. m Końskie, 3. m Nowe Miasto Lubawskie), Zamojski Ośrodek Informacji Turystycznej – kategoria 3 gwiazdki oraz Gdańsk – kategoria 4 gwiazdki.
Przypomnijmy, że w Raciborzu działają dwa Punkty Informacji Turystycznej – należący do miasta przy ul. Długiej (Raciborskie Centrum Informacji) oraz powiatowy na Zamku Piastowskim, zarządzany przez Agencję Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim. PIT na Zamku działa zaledwie dwa lata, a już ma na koncie nie tylko świeżo zdobyty tytuł najlepszego punktu w Polsce w swojej kategorii, ale także zdobyte w 2011 r. 2. miejsce w rankingu ogólnym punktów IT w województwie śląskim na podstawie raportu przygotowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
– Stale poprawiamy i wzbogacamy jakość naszych usług – zapewnia Grażyna Wójcik, dyrektor Zamku Piastowskiego. PIT oferuje szereg pamiątek i gadżetów, dostęp do infokiosku, audioprzewodniki, miłą i kompetentną obsługę. Pracownicy stale doskonalą swoje umiejętności. Uczestniczą w szkoleniach i konferencjach. Dbają o zasób bezpłatnych materiałów promocyjnych. Pogłębiają wiedzę o atrakcjach turystycznych powiatu raciborskiego. Angażują się w organizację imprez plenerowych.
Dodajmy, że ocena zewnętrzna prowadzona jest według precyzyjnych i wymagających kryteriów, a pracownicy punktów informacji często nie mają świadomości, że są akurat kontrolowani. Badania 65 punktów IT na Śląsku przeprowadzono np. techniką mystery client w sierpniu i wrześniu 2011 r. Mystery client to tajemniczy klient, którym do badania jakości świadczonych usług posługują się m.in. duże sieci handlowe. Wówczas tajemniczy klienci odwiedzali punkty IT, wysyłali e-maile z zapytaniami oraz prosili o informacje telefoniczne. Pod względem bezpośredniej obsługi, punkt IT na zamku w Raciborzu okazał się w 2011 r. najlepszy w województwie, a w ogólnej klasyfikacji wyprzedziło go tylko Biuro Informacji Turystycznej w Pszczynie. – Dziś cieszymy się z sukcesu w skali całego kraju. To doskonała motywacja, by wciąż udoskonalać usługi, wprowadzać nowości – dodaje dyrektor Wójcik.
Zamek Piastowski w Raciborzu należy do Powiatu Raciborskiego, który na odnowienie dawnej siedziby Piastów pozyskał 5 mln euro unijnej dotacji i przekazał 6 mln zł ze swojego budżetu. Staraniem starostwa odnowiono niedawno z zewnątrz kaplicę zamkową, a na lata 2014-2015 zaplanowano odrestaurowanie wnętrza. W założeniu Starostwa Powiatowego Zamek Piastowski ma być fundamentem pod budowanie turystycznej marki powiatu raciborskiego. Zadanie to spoczywa na Agencji Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim, finansowanej w całości przez Powiat Raciborski. Agencja współpracuje ze Związkiem Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, Polską oraz Śląską Organizacją Turystyczną, pozyskując szereg dodatkowych środków zewnętrznych. W ostatnim czasie udało się również podpisać porozumienie o stałej współpracy ze Starym Opactwem w Rudach, należącym do diecezji gliwickiej.
Ostatnie dane resortu turystyki przekonują, że prowadzona przez Powiat Raciborski polityka mocnego wsparcia rozwoju turystyki na ziemi raciborskiej ma sens. Zamek Piastowski odwiedzi w tym roku ponad 30 tys. osób (20 tys. w 2012). W Polsce udział gospodarki turystycznej w PKB w 2012 r. wyniósł 6% i był najwyższy od 2007 r. W 2012 r. eksport turystyczny wyniósł 35,7 mld zł, co stanowiło 4,9% eksportu ogółem. Wzrost w porównaniu z 2011 r. o 11%, tj. o 4,2 mld zł. Ogółem w latach 2007-2011 udział turystyki w eksporcie utrzymywał się na poziomie 5-6%. Import turystyczny czyli wydatki mieszkańców Polski w czasie podróży zagranicznych w 2012 r. wyniosły 14,6 mld zł, co stanowiło 2% importu ogółem.
Według badań Instytutu Turystyki i Activ Group, w 2012 r. liczba przyjazdów turystów zagranicznych do Polski oszacowana została na około 14,8 mln, czyli o 11% więcej niż w 2011 r. Największy udział w tej liczbie mieli turyści z Niemiec (32,4%), Ukrainy (13,5%), Białorusi (10,8%), Rosji (4,5%), Litwy (4,1%) oraz Wielkiej Brytanii (3,3%). Analizy pokazują, że tzw. „efekt barceloński" jest silniejszy od zakładanego, a liczba turystów w kolejnych latach będzie się zwiększać.
/ps/
Też mi sukces… juz nie mamy nic innego, czym możnaby się pochwalić?