Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych z klasy I.
Rodzice, którzy wahają się czy w tym roku posłać swoją sześcioletnią pociechę do szkoły, przede wszystkim powinni odpowiedzieć sobie na pytanie, czy osiągnęła ona już dojrzałość szkolną w aspekcie umysłowym. Jak to sprawdzić?
Jeśli dziecko aktywnie i z zainteresowaniem poznaje swoje otoczenie, orientuje się w najbliższym środowisku, w którym żyje, stara się mówić poprawnie i płynnie, wyciąga prawidłowe wnioski, łączy przyczynę ze skutkiem czy zna podstawy matematyki, wtedy możemy już mówić o jego dojrzałości umysłowej. Ponadto dziecko, które ma rozpocząć naukę w szkole powinno wiedzieć ile ma lat, gdzie mieszka, mówić o swojej rodzinie. Potrafi odróżnić pory roku czy zjawiska atmosferyczne. Zna podstawy zasad bezpieczeństwa oraz zagrożenia płynące ze strony ludzi, zwierząt i roślin.
O dojrzałości umysłowej mówimy również, gdy dziecko potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać co mówi nauczyciel, komunikuje swoje potrzeby i decyzje. Interesuje się czytaniem, pisaniem, jest gotowe do nauki tych czynności. Ma dobrze rozwinięte funkcje poznawcze, odpowiedzialne za procesy uczenia się; rozwój ruchowy; sprawność manualną i koordynację wzrokowo- ruchową; percepcję wzrokową i słuchową.
Jeśli dziecko spełnia te wszystkie aspekty, z pewnością może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. A, jak twierdzą pedagodzy, szybsze pójście do szkoły, to dla młodego człowieka lepszy start w przyszłość. Warto wziąć pod uwagę, ze raciborskie podstawówki są bardzo dobrze przygotowane na przyjęcie 6-latków. Jednak to rodzice zadecydują o tym, czy ich pociechy rozpoczną naukę w szkole, czy też jeszcze rok spędzą w przedszkolu.
publ. /ps/
Aspekt umyslowy co to za nowotwór językowy?