„Przekraczanie granic” w SP 15

W Szkole Podstawowej nr 15 podsumowano projekt „Przekraczanie granic”.

Dnia 11 czerwca 2007 w Szkole Podstawowej nr 15 w Raciborzu odbyło się uroczyste otwarcie wystawy Szkolnego Projektu Comeniusa pt. „CROSSING BORDERS”, czyli „PRZEKRACZANIE GRANIC”. Był on realizowany przez dwa pierwsze lata w Szkole Podstawowej nr 11, a po połączeniu placówek trzeci i ostatni już rok w Szkole nr 15. Partnerami projektu były szkoły z Wielkiej Brytanii (Belfast), Francji (Moudoubleau)
i Holandii (Ter Apel). Przedstawiciele tych placówek przebywali w dniach 07 – 12.06.2007r.
w Raciborzu, w celu omówienia i podsumowania efektów pracy przy projekcie. Podczas wizyty obejrzeli szkołę, wzięli udział w zajęciach edukacyjnych i przeprowadzili lekcje w klasie IIb i Vf. Goście wraz z nauczycielami z „piętnastki” odwiedzili również Základni Školę przy ul. Otickiej 18w Opawie, z którą współpracuje polska placówka. Byli zachwyceni formami i pomysłami wspólnych działań SP 15 i szkoły czeskiej. W czasie dni świątecznych podziwiali Kraków i Beskidy.


Zgodnie z tytułem projektu uczniowie przekraczali różne granice i robili to na różne sposoby. Barierę językową pokonywali, pisząc do kolegów listy w języku angielskim.
W ciągu trzech lat trwania projektu uczniowie rozwijali swoje umiejętności językowe, przekraczali progi swoich domów prezentując swoje mieszkania na zdjęciach i rysunkach. Poznawali rodziny, szkoły, najbliższe otoczenie, miejsca zamieszkania; prezentowali najpiękniejsze zakątki w swoich krajach, a na koniec opisywali i przedstawiali graficznie swoje poglądy na wolność, tolerancję, wojnę i pokój pokonując w ten sposób granice mentalne.

W trakcie trwania projektu odbyły się 4 wizyty koordynatorów i nauczycieli: po dwie w Polsce i Holandii i po jednej w Wielkiej Brytanii
i Francji.


Elementem spajającym uczniów wszystkich szkół było wspólnie wykonane logo projektu.

Wystawa stanowi podsumowanie trzyletniej współpracy. Materiały prezentowane
na wystawie są bardzo różnorodne – tak jak różnorodne były działania prowadzone przez uczniów.
Można tu obejrzeć stroje ludowe, albumy prezentujące mieszkania, domy, miasta i kraje,
w których mieszkają dzieci, książeczki napisane i zilustrowane przez dzieci, różnorodne gry dydaktyczne, wspólnie wykonany kalendarz i plakaty, czy też kartki z życzeniami i ozdoby świąteczne. Dużą atrakcję stanowią formy przestrzenne wykonane przez uczniów starszych klas. Są tu modele budowli i elementy architektury charakterystyczne dla każdego z krajów oraz miejscowości partnerskich, jak Wieża Eiffla, Big Ben, Zamek Piastowski w Raciborzu, czy holenderski wiatrak.

Szczegółowe działania w projekcie dokumentuje prezentacja multimedialna.
Otwarcie wystawy poprzedziły występy artystyczne. Uczniowie w języku angielskim opisali najważniejsze działania w ramach projektu. Przedstawili też podróżującego misia Borysa, który wraz z gośćmi ponownie przybył do polskiej szkoły. Miś gościł w domach uczniów holenderskich, francuskich, brytyjskich i polskich. Dzieci opisywały w pamiętniku Borysa zajęcia, zabawy, uroczystości, w których miś uczestniczył oraz to, co zobaczył i czego się nauczył. Pamiętnik misia zawiera wzbogacone rysunkami i fotografiami odręczne teksty. Zostały one przetłumaczone na język angielski i stanowią bogate i ciekawe źródło wiedzy
o życiu rówieśników w innych krajach.
Występy uczniów bardzo się wszystkim podobały. Uczniowie nie tylko mówili po angielsku, ale również wykonali popularne piosenki w językach krajów partnerskich. Goście podziwiali również tańce ludowe i współczesne przygotowane przez uczniów i członków zespołu „Mała Strzecha”.

Oprócz zagranicznych gości swoją ocbecnością otwarcie wystawy uświetnili: Ludmiła Nowacka – wiceprezydent Miasta Racibórz, Marek Kurpis – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu, Iwona Trzeciakowska – Pełnomocnik Prezydenta do Spraw Społecznych, Mieczysław Heflinger – Przewodniczący Rady Rodziców oraz rodzice uczniów.
Ekspozycja była udostępniona zwiedzającym przez cały tydzień. Obejrzeli ją uczniowie i ich rodzice.

Tak duże przedsięwzięcie wymagało zaangażowania wielu nauczycieli: Barbary Mleczko – koordynatora projektu oraz Marka Bilińskiego, Justyny Czogały, Joanny Chrzanowskiej-Rybeczki, Doroty Dutkiewicz, Alicji Głuch, Joanny Hanslik, Ewy Kubackiej, Joanny Morawiec, Bogusławy Niedzielskiej, Jacka Osowieckiego, Joanny Piszczek, Beaty Piwowarczyk, Dominiki Rydzek, Karina Sekuły, Mai Szarabajko, Barbary Szyksznian, Aliny Śmietany, Violetty Urbas i Marka Zimnickiego.
Popołudniowe spotkanie gości z Gronem Pedagogicznym uzupełniły pyszne przekąski przygotowane przez pracownice kuchni. Do organizacji pobytu włączyli się również pracownicy administracji i obsługi, zaś całością działań zajęli się dyr. Andrzej Ciesielski i zastępczynie: Kamila Kubiak i Joanna Paszkowska.


Kamila Kubiak

Barbara Mleczko

- reklama -
- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj