Czy test był przygotowany z myślą o przeciętnym uczniu? Czy uczeń podstawówki powinien umieć wskazać w wierszu przenośnię, a w swoim słowniku mieć słowa: wiecheć, gorzeć?
8 kwietnia uczniowie szóstych klas szkół podstawowych zaliczyli swój pierwszy poważny egzamin.
Siedem stron, 25 zadań z różnych dziedzin wiedzy i 60 minut samodzielnej pracy. Według uczniów Szkoły Podstawowej nr 15 sprawdzian nie należał do najłatwiejszych, ale byli i tacy, którzy uznali go za łatwiejszy od sprawdzianu próbnego przeprowadzanego w placówce. Nie zaskoczyły uczniów pytania z czytania ze zrozumieniem. Za łatwy uznali temat wypracowania: Jedyne pod słońcem! Napisz o miejscu, które jest dla ciebie wyjątkowe. Sprawnie zamieniali daty na wieki. Nie nastręczyły trudności zadania z matematyki, bo nie było nielubianych wzorów. Zadania sprawdzały podstawowe umiejętności liczenia czasu. Zadania o 3 więcej i 3 razy więcej na poziomie szóstej klasy podstawówki wydają się banalne. Inaczej zdają się wyglądać zadania z polskiego, bo czy uczeń podstawówki powinien umieć wskazać w wierszu przenośnię (jeden ze środków stylistycznych), a w swoim słowniku mieć słowa: wiecheć, gorzeć? Kto z rodziców bez wahania odpowie: Wiecheć to A. Pęk B. Stos. C. Sterta D. Wianek?
Kolejne pytanie również nie jest pomyślane o uczniu przeciętnym. Aby wyjaśnić znaczenie słowa gorzeć, sięgniesz do słownika A. ortograficznego B. języka polskiego C.. D.. Reszta odpowiedzi nie jest już istotna, bo ten uczeń, który DOKŁADNIE przeczytał polecenie zaznaczył poprawną odpowiedź B, ten (= czyli wielu), który wiecznie atakowany jest słownikiem ortograficznym z powodu kłopotów z poprawną pisownią, w podanym wyrazie zauważy tylko trudność ortograficzną i bez zastanowienia zaznaczy złą odpowiedź. Czy o to chodziło autorowi testu? Jeśli chciał takim przykładem, sprawdzić, jak dokładnie dzieci czytają polecenia, to trudno, okaże się, że ta umiejętność jest na niskim poziomie, ale niestety tym zadaniem egzaminator chciał sprawdzić umiejętność korzystania z informacji i takim przykładem tego nie osiągnął. Czy test był przygotowany z myślą o przeciętnym uczniu – co zawsze podkreślają eksperci komisji egzaminacyjnych?
/BSp/
Omówienie testu i kryterów oceniania: oke.jaworzno.pl
Co o zadaniach testu i samej formie egzaminu sądzą uczniowie, rodzice, nauczyciele? Czekamy na komentarze czytelników.