Kanał Śląski połączy Odrę z Wisłą

Ministerstwo Infrastruktury chce reanimować w Polsce transport śródlądowy, a jednym z jego elementów jest powrót do koncepcji budowy liczącego 95 km Kanału Śląskiego, biegnącego od Koźla do Oświęcimia.

Projekt kanału powstał już w 1977 roku. Kanał Śląski, biegnący od Koźla, przez Rybnik, Żory do Oświęcimia, miałby ożywić górną Wisłę w rejonie Krakowa. Na Śląsku powstałyby porty, w których pracę znaleźliby specjaliści z branży stoczniowej i logistycznej, a także pracownicy fizyczni do przeładunku. Ilu? Co najmniej kilka tysięcy. Kolejną korzyścią wypływającą z budowy Kanału byłoby obniżenie kosztów transportu towarów.

- reklama -

 

 

Do tej pory w Polsce możliwości dróg wodnych wykorzystywane były minimalnie, chociaż jak podaje Dziennik Zachodni, 1 litr paliwa pozwala przemieścić statkiem rzecznym na odległość 1 km aż 127 ton ładunku, podczas gdy samochodem jedynie 50 ton, a koleją 97 ton. Kanał Śląski będzie miał długość 95 km. Koszt budowy kilometra wodnej trasy szacuje się obecnie na ok. 8 mln euro, włączając w to powstanie śluz i innych budowli hydrotechnicznych. Ministerstwo Infrastruktury liczy na to, że inwestycję uda się sfinansować dzięki pieniądzom unijnym.

 

oprac./p/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj