Licealiści zaglębili się w kulturę wschodnich sąsiadów

Samowar, "Wilk i zając", matrioszki i wieczna zima – to najbardziej typowe rosyjskie symbole. Licealiści z Raciborza podczas prelekcji w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej mogli przekonać się, że Rosja to o wiele więcej.
Dynamiczna prezentacja ukazująca bogactwo kultury rosyjskiej, gorąca dyskusja na temat zacierania stereotypów oraz przydatności języka rosyjskiego w tak zwanym „życiu” i quiz, który pozwolił zweryfikować uczestnikom ich stan wiedzy na temat tego kraju – to trzy główne części warsztatów, zorganizowanych przez mgr Martę Pawlas i mgr Oksanę Leszczyńską dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Raciborzu. Tych uczniów, którzy w szkole biorą udział w dodatkowych zajęciach z rosyjskiego. Na uczelnię przyszli z nauczycielką języka rosyjskiego w II LO, mgr Krystyną Sordyl. Żywiołowym spotkaniem z licealistami wykładowcy filologii rosyjskiej włączyli się w obchody 10-lecia istnienia PWSZ.

– Chcemy żeby młodzież sama przekonywała się o tym jaka jest Rosja i sprawdziła na ile obraz tego kraju kreowany przez media jest wiarygodny – mówiła mgr Oksana Leszczyńska – nie mamy możliwości, aby zabrać ich „na miejsce”, ale przez takie warsztaty możemy w nich wzbudzić w nich ciekawość i zainspirować do własnych poszukiwań. – Chcieliśmy przedstawić Rosję w kilku odsłonach: odkryć kulturę, pokazać główne miasta i najciekawsze miejsca, zabytki oraz gospodarcze czy technologiczne osiągnięcia – wyjaśniała mgr Marta Pawlas, autorka prezentacji.  – Chcieliśmy dotknąć wszystkich dziedzin, na które warto zwrócić uwagę – dodaje – Był balet, metro, kuchnia, literatura, film. Czy stereotypy dotyczące Rosjan są silnie zakorzenione  w Polakach? – Tylko w starszym pokoleniu – odpowiada natychmiast Oksana Leszczyńska – Wśród młodzieży, z którą pracuję od wielu lat, nie spotkałam się z negatywną reakcją. Przeciwnie – z zainteresowaniem, zaciekawieniem. Coraz więcej moich uczniów zamiast „ruski” mówi „rosyjski”. Uważam, że to też jest sukces. Dla części licealistów styczniowe warsztaty były przede wszystkim solidną powtórką, byli też tacy, którym prezentacja ukazała Rosję, jakiej nie znali. Przyznają, że w głowie mają zakodowany pewien obraz Rosji – patrzą na nią głównie przez pryzmat politycznych walk. – Rosja jest piękna przez swą różnorodność – mówi Marta Kurzydem z klasy I a, która w wieku trzech lat wyjechała z rodzicami do Moskwy i mieszkała tam przez następnych 12 lat –  Nie jest tak, że Polacy i Rosjanie się nienawidzą, nigdy tego nie  doświadczyłam – mówiła w czasie spotkania – Rosja to moja druga ojczyzna – dodała.

- reklama -

Kasia z drugiej klasy przyznaje: – Warsztaty były dla mnie przede wszystkim solidną powtórką, najważniejsze, że w ciekawej formie i w świetnej atmosferze. Kasia przyznaje, że przed pójściem do liceum nie interesowała się Rosją, językiem, kulturą. Stereotypy? Żadnych, bo o Rosji przed rozpoczęciem nauki w szkole średniej nie wiedziała nic. – Teraz z przyjemnością uczę się o tym kraju, i dostrzegam coraz więcej sprzeczności między tym, co słyszę w telewizji, a tym, czego dowiaduję się podczas zajęć lub własnych poszukiwań. Gdzie pójdzie na studia?  – Filologia. – Rosyjska? – To jedna z rozważanych opcji –uśmiecha się licealistka. Żarliwą dyskusję wzbudził temat dotyczący tego, czy warto się uczyć języka rosyjskiego. Tu młodzi ludzie wyrażali raczej sceptyczne opinie: że lepszy niemiecki, że bardziej przydatny w tym regionie Polski, że… „literki bardziej przystępne” – żartowali. Prowadzące warsztaty starały się przekonać swoich gości, że każdy język warto znać, a na rynku pracy coraz częściej doceniane są osoby ze znajomością rosyjskiego. I udało im się skłonić ku tej opinii część licealistów. Ci, którzy byli oporni na argumenty, będą mieli okazję przedyskutować tę kwestię jeszcze raz –  warsztaty przybliżające bogactwo kulturowe Rosji będą miały swój ciąg dalszy w nowym semestrze. Tym razem wykładowcy planują odwiedzić uczniów w ich szkole. Dodajmy, że najaktywniejsi uczestnicy warsztatów otrzymali upominki przygotowane przez uczelnię. Część materiałów wykorzystanych podczas prezentacji w PWSZ przygotowały studentki II roku filologii angielskiej z rosyjską, które również brały udział w warsztatach.

Kamila Besz

Artykuł zaczerpnięto z Eunomii nr 2 (51) / luty 2012

 

 

 

  Czytaj również:

 

     – inne artykuły związane z PWSZ

     – inne artykuły zaczerpnięte z Eunomii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Czytaj pełne wydanie

 

 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj