O tym czy rodzice powinni pomagać swoim dzieciom w odrabianu zadań domowych oraz o innych sprawach związanych z nauką opowiada Małgorzata Kozioł, pedagog w Szkole Podstawowej nr 15 w Raciborzu
Jak prawidłowo odrabiać zadanie domowe?
Małgorzata Kozioł, pedagog w Szkole Podstawowej nr 15: Najlepiej zaplanować odpowiedni czas poświęcony na naukę i dobrą organizację pracy, która ułatwi życie wszystkim członkom rodziny. Należy zacząć od zorganizowania specjalnego miejsca do nauki i odrabiania zadań domowych. Powinno to być miejsce, które pomieści wszystkie niezbędne przybory szkolne. Wyznacz odpowiednią ilość czasu poświęcanego na odrabianie lekcji. Powinieneś sam wiedzieć, ile ma trwać odrabianie np. jednego zadania. Pozwól sobie na robienie przerw, może to być nagroda za skończenie określonej partii zadania.
O czym warto pamiętać podczas odrabiania zadań?
Małgorzata Kozioł: Pierwsza zasada – wyłącz telewizor, bo będzie przyciągał cię jak miód pszczoły.
Czy radio powinno być także wyłączone?
Małgorzata Kozioł: Niektórym osobom włączone radio przeszkadza, ale jeśli tobie to może pomóc, możesz robić zadanie przy włączonym radiu. Ustal też zasady korzystania z telefonu podczas nauki. Przy nauce korzystanie telefonu nie jest wskazane, ale jeśli nie umiesz sobie poradzić z zadaniem możesz skontaktować się z kolegą lub koleżanką, by ta osoba mogła ci pomóc.
Jak zachęcić się do odrabiania lekcji?
Małgorzata Kozioł: Uświadom sobie, że nauka, to coś więcej, niż tylko odrabianie zadania domowego.
Czy rodzice powinni pomagać dziecku w odrabianiu lekcji?
Małgorzata Kozioł: Tak, jeśli jest to przynosi efekty. Może chodzić o pomoc w przeliterowaniu wyrazu albo o sprawdzenie zadania matematycznego. Nie, jeśli dziecko samo poradzi sobie z zadaniem i jeszcze czegoś się przy tym nauczy.
Wielu rodziców skarży się, że nie umie pomóc swoim dzieciom w odrabianiu lekcji. Co pani im radzi?
Małgorzata Kozioł: Warto pamiętać, że pomoc w odrabianiu zadania domowego zawsze powinna być oferowana w spokojny i wesoły sposób. Niechętna pomoc jest gorsza niż jej całkowity brak. Dziecko nie może kojarzyć odrabiania lekcji z kłótnią, nie wolno zapominać o chwaleniu go. Gdy ma problemy z rozwiązaniem zadania, powinien dokładnie i uważnie zapoznać się z polecaniami, a nie rozwiązywać zadania w sposób chaotyczny. Często w poleceniu ukryta jest wskazówka.
A jeśli zadanie jest trudne i dla ucznia i dla rodzica?
Małgorzata Kozioł: Warto skorzystać z pomocy nauczyciela. W naszej szkole z każdego przedmiotu organizowane są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Jak sama nazwa wskazuje zajęcia mają na celu wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach. Na zajęcia można chodzić systematycznie lub okazjonalnie, tj. w razie potrzeby. Poza tym w szkole dodatkowe zajęcia odbywają się w ramach projektów. Pomocy przy odrabianiu lekcji można też szukać podczas zajęć z programów profilaktycznych i zajęć świetlicy środowiskowej.
Wywiad przeprowadzili uczestnicy kółka dziennikarskiego, które działa przy Szkole Podstawowej nr 15 w Raciborzu.
a na zdjęciu są uczniowie z koła dziennikarskiego z G5
Hehe, ciekawe jak bardzo zestresował się szkolny pedagog. wiadomo, że dzieci zadają najtrudniejsze pytania.