Alpine Bau nie dokończy budowy mostu na autostradzie A1

Długo oczekiwany przez mieszkańców regionu most w Mszanie nie powstanie. Jak się okazuje, firma Alpine Bau zerwała kontrakt na budowę autostrady A1. Przyczyną konfliktu była właśnie budowa mostu.

Przypomnijmy, w styczniu 2010 wykonawca autostrady A1 na odcinku od Świerklan do Gorzyczek, firma Alpine Bau wróciła na plac budowy (po wcześniejszym wyrzuceniu przez GDDKiA). Po powrocie prace szły zgodnie z planem. Kontrowersje wzbudzał jednak most w Mszanie.

- reklama -

W kwietniu 2010 roku nadzór biorąc pod uwagę uwagi wykonawcy zdecydował o wstrzymaniu robót na moście. Austriackie konsorcjum Alpine Bau od dawna było pewne, że obiekt jest źle zaprojektowany i grozi zawaleniem. Na stronie internetowej Alpine Bau dostępnych jest wiele ekspertyz dotyczących mostu. Tacy specjaliści jak prof. Jan Biliszczuk, główny projektant mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, prof. Alfred Pauser, projektant z 50-letnim doświadczeniem oraz dr Michel Virlogueux, projektant najwyższego mostu na świecie są zdania, że "projekt jest nieodpowiedni i obiekt grozi wypadkami jeszcze na etapie budowy".

Konflikt w sprawie mostu narastał. W grę wchodziło nawet wyburzenie tego obiektu. Firma Albine Bau we wtorek, 14 maja zerwała kontrakt na budowę autostrady A1. – Dokładaliśmy wszelkich starań, by znaleźć profesjonalne i konstruktywne rozwiązanie. Obecne działania GDDKiA nie mogą zostać zaakceptowane, w żaden sposób nie odpowiadają naszym wyobrażeniom dobrego partnerstwa. Jesteśmy rozczarowani – powiedział w wywiadzie z Dziennikiem Zachodnim prezes Alpine Bau, Arnold Schiefer. – Zachowanie GDDKiA tym bardziej zaskakuje, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak długo już polscy podatnicy czekają na zakończenie prac i pełne otwarcie międzynarodowej autostrady A1 dodał.

Oficjalny komunikat firmy Alpine Bau (opublikowany na łamach Dziennika Zachodniego z dn. 14.05.2013):

Pomimo intensywnych starań, konstruktywne rozwiązanie sporu z zamawiającym (GDDKiA) jest niemożliwe. Firma ALPINE Bau GmbH złożyła dziś w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu dotyczącego budowy mostu MA532 na autostradzie A1. Statyczny projekt mostu MA532 wzbudza wiele kontrowersji w kręgu międzynarodowych ekspertów. ALPINE przedkładała zamawiającemu liczne, konstruktywne propozycje rozwiązań profesjonalnego i bezpiecznego wykończenia mostu MA532, które poparte były opiniami wielu międzynarodowych ekspertów budowy mostów. Kolejne spotkania nie przyniosły żadnego rezultatu. Wczoraj, w poniedziałek 13 maja, ALPINE wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA – najwyraźniej w odpowiedzi – podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej ALPINE w wysokości 12 mln Euro (55 mln PLN). Decyzja ta zmusza ALPINE do podjęcia kroków przeciwko tym bezprawnych działaniom.

 

Paulina Krupińska

 

 

———————————————————————

Polecamy również:

 

Most w Mszanie do 2013 roku

Kierowcy czekający na oddanie tego ważnego odcinka autostrady A1 są przekonani, że nad budową ciąży fatum. Śląski nadzór budowlany wezwał inwestora do poprawek. Ma zmienić projekt, a czas dostał do końca sierpnia 2013 roku!

Co dalej z budową A1?

Kierowców nie tylko z powiatu wodzisławskiego martwi budowa autostrady od Świerklan do Gorzyczek. – Jakiś pech z budową od samego początku! – załamuje ręce Krzysztof, kierowca z Połomi.

 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj