W nowoczesnych pojazdach świece i przewody zapłonowe coraz rzadziej wymagają wymiany jednak to nie powód, aby o nich zapominać.
Teraz świece – w zależności od ich typu oraz tego, w jakim silniku są zastosowane – wytrzymują od 30 do nawet 100 tys. km. W nowoczesnych silnikach świece zapłonowe są nawet ważniejsze niż kiedyś. Brak zapłonu choćby w jednym cylindrze nie tylko zakłóca pracę jednostki, lecz także powoduje, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo, niszcząc ten element. Pierwszymi objawami wskazującymi na zużycie świec jest spadek mocy silnika oraz wzrost zużycia paliwa, ale kierowca może tego nie zauważyć, bo zmiany postępują powoli. Silnik może również źle zapalać lub nierówno pracuje na skutek tzw. wypadania zapłonów.
Przypadki, kiedy świeca zapłonowa całkiem przestaje działać, zdarzają się rzadko a czasem nawet może towarzyszyć im poważna awaria silnika, spowodowana np. tym, że kawałek elektrody oderwał się od świecy i wpadł do cylindra. Równie ważne jak świece zapłonowe są przewody wysokiego napięcia oraz cewki zapłonowe. W nowych konstrukcjach cewki montowane są wprost na świecach, nie ma więc potrzeby stosowania przewodów. Nowe świece zapłonowe muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Liczą się wymiary i kształt, a także tzw. wartość cieplna, która określa, w jakim zakresie temperatur świeca może pracować. W przypadku przewodów zapłonowych producenci nie określają terminu ich wymiany, jednak warto wiedzieć, że jakość generowanej przez świece iskry często uzależniona jest od zużycia kabli wysokiego napięcia, więc przy każdym przeglądzie powinniśmy poprosić mechanika o sprawdzenie ich stanu (np. stan izolacji czy wtyczek).
Mimo całego postępu technicznego świece zapłonowe wciąż wymagają okresowych wymian. W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 30 tys. km. Nie da się ocenić stanu oraz zużycia świec zapłonowych –z wyjątkiem sytuacji, kiedy ich uszkodzenia są ewidentne. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przestrzegać zaleceń producentów pojazdów co do okresów ich wymiany. Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór świec. Często zdarzają się przypadki, że silnik źle pracuje, bo ktoś wcześniej zamontował nieodpowiednie świece. Ponieważ na oko nie da się też ocenić jakości świec, odradzam stosowanie tanich niemarkowych zamienników. Z powodu nieodpowiednich świec auto może znacznie więcej palić, a silnik jest narażony na poważne awarie.
Pamiętajmy, że świece należy wymieniać zawsze kompletami, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu lub wytwórcy świec. W silnikach z LPG warto skracać okresy między wymianami świec nawet o połowę, a wraz z nimi wymieniać też przewody zapłonowe. Z wymianą świec należy zaczekać do momentu, aż silnik całkiem ostygnie. Czasem mogą występować problemy z odkręceniem świecy zapłonowej, nie powinniśmy robić tego na siłę, gdyż może to grozić uszkodzeniem głowicy, najlepiej tę czynność powierzyć profesjonalnemu warsztatowi.
/Wojciech Gawliczek/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
———————————————————————————————————–
Polecamy również: MOTOrady: Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o oponach., MOTOrady: Nowa szyba zwiększa bezpieczeństwo., MOTOrady: Rdza nadal groźna dla samochodów.