– Dlaczego Ministerstwo Skarbu Państwa chce sprzedać zyskowne przedsiębiorstwo jak Polska Żegluga Bałtycka SA? – dziwi się poseł Henryk Siedlaczek.
Interpelacja (nr 30057) posła Henryka Siedlaczka do ministra skarbu państwa w sprawie ewentualnej sprzedaży Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA:
Szanowny Panie Ministrze!
Na początek pytanie: Dlaczego Ministerstwo Skarbu Państwa chce sprzedać Polską Żeglugę Bałtycką SA? Polska Żegluga Bałtycka SA (PŻB) dysponuje siecią własnych morskich biur podróży, przedstawicielstw oraz powiązaną z nimi siecią agentów. Na rynku szwedzkim PŻB działa poprzez własną spółkę (99% udziałów) Polferries AB z siedzibą w Malmö, która świadczy wyspecjalizowaną obsługę promów, pasażerów i ładunków w szwedzkich portach Ystad oraz Nynäshamn.
Kolejnym elementem sieci sprzedaży Polferries jest Baza Promowa w Gdańsku oraz Biuro Obsługi Armatorskiej na Terminalu Promowym w Świnoujściu, które koordynują i nadzorują obsługę promów, pasażerów oraz ładunków. Rynek, na którym prowadzi działalność PŻB SA, jest uważany za perspektywiczny i niosący znaczny potencjał rozwojowy dla operatorów promowych regionu Bałtyku, zwłaszcza jego południowo-wschodniej części. Po wejściu do Unii Europejskiej Polski, Estonii, Łotwy i Litwy jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów Europy, przynoszących znaczne zyski, co ilustruje tabela poniżej:
Według informacji zawartej na stronie Ministerstwa Skarbu Państwa spółka ma zostać sprzedana w prawie 90% inwestorowi, a pozostałe 10% ma zostać sprzedane pracownikom.
Panie Ministrze! Skoro spółka przynosi wymierne zyski i nie naraża Skarbu Państwa na straty, proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Dlaczego sprzedaje się dobrze działające, zyskowne przedsiębiorstwo?
2. Jakie konkretnie argumenty stoją za podjęciem decyzji o sprzedaży
spółki?
Z poważaniem
Poseł Henryk Siedlaczek
Warszawa, dnia 16 grudnia 2014 r.
*****************************************
Odpowiedź Zdzisława Gawlika – sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa:
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Henryka Siedlaczka z dnia 23 grudnia 2014 r., znak: SPS-023-30057/14, dotyczącą spółki Polska Żegluga Bałtycka SA z siedzibą w Kołobrzegu (dalej: PŻB lub spółka) poniżej
przedstawiam informacje w sprawie.
Polska Żegluga Bałtycka SA została ujęta w przyjętym uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2008 r. „Planie prywatyzacji na lata 2008–2011” oraz w będącym jego kontynuacją „Planie prywatyzacji na lata 2012–2013”, przyjętym przez Radę Ministrów
w dniu 27 marca 2012 r. W tym czasie pięciokrotnie podejmowano próby zbycia akcji spółki, wszystkie zakończone niepowodzeniem. W zależności od przypadku przyczynami zamykania procesów bez rozstrzygnięcia był brak ofert, ich niesatysfakcjonujący poziom bądź brak porozumienia z inwestorem co do warunków umowy prywatyzacyjnej.
W związku z zakończeniem obowiązywania „Planu prywatyzacji na lata 2012–2013” przygotowany został dokument „Priorytety zarządzania portfelem podmiotów nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa do roku 2015” zakładający m.in. konsekwentne realizowanie procesów przekształceń własnościowych w podmiotach niebędących strategicznymi dla Skarbu Państwa. Zgodnie z ww. dokumentem spółka nie została zakwalifikowana do grupy podmiotów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa, jak również podmiotów o istotnym znaczeniu, będących w nadzorze ministra skarbu państwa (listy ww. spółek stanowią załączniki do „Priorytetów…”), znalazła się natomiast w wykazie podmiotów, które mogą zostać poddane przekształceniom własnościowym, stanowiącym załącznik nr 3 do „Priorytetów…”.
W związku z opublikowaniem przez ministra skarbu państwa w dniu 29 października 2014 r. w „Dzienniku Gazeta Prawna” oraz na stronie internetowej MSP ogłoszenia o zaproszeniu do negocjacji dotyczącym sprzedaży 91,64% akcji PŻB MSP otrzymało 7
ofert wstępnych, które podlegają obecnie ocenie merytorycznej. Odnosząc się do przedstawionych przez pana posła w interpelacji informacji dotyczących sytuacji ekonomiczno-finansowej PŻB, pragnę podkreślić, iż spółka funkcjonuje na bardzo konkurencyjnym rynku, a efekty prowadzonej działalności uzależnione są w dużej mierze od czynników, na które spółka nie ma wpływu (np. cenapaliwa, kurs walutowy).
Obecnie sytuacja spółki uległa poprawie, niemniej jednak do końca 2011 r. spółka ponosiła straty. Skumulowana strata z lat ubiegłych spółki wg stanu na 31 grudnia 2013 r. wyniosła 68 300 992 zł. W celu ich pokrycia Zwyczajne Walne Zgromadzenie PŻB w dniu 26 czerwca 2014 r. podjęło uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego spółki o kwotę 63 341180 zł.
Aktualnie spółka wdraża projekt inwestycyjny obejmujący zakup, a następnie przebudowę promu m/f „Mazovia”. Pomimo odnotowanej poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej Grupa Kapitałowa PŻB nie dysponuje wystarczającymi środkami na dalszą wymianę wyeksploatowanej floty, co wiąże się z ryzykiem prowadzenia działalności firmy w dłuższym okresie, biorąc pod uwagę agresywną politykę konkurencji. W związku z powyższym głównym celem realizowanego procesu prywatyzacji spółki jest wprowadzenie w strukturę jej akcjonariatu inwestora, który zapewni utrzymanie dobrej kondycji finansowej oraz stabilny rozwój PŻB. Powyższe należy uznać za korzystne z punktu widzenia interesu zarówno spółki, jak i Skarbu Państwa. Realizacja procesu prywatyzacji spółki uzależniona jest od spełnienia przez potencjalnych inwestorów wymagań Skarbu Państwa w powyższym zakresie.
/ps/
——————————————————-
zobacz także:
– Kaczyński nie należy do byków, którzy nawet w wieloosobowej i przepełnionej celi zajęliby zbyt dużo miejsca – poseł Siedlaczek ironicznie komentuje opozycyjną przeszłość prezesa PiS.
A kto to rozprzedaje? Nasi koleżkowie, czy twoi? Nakraść jak najwięcej, to wasza jedyna dewiza.
„ludzie pełni samozadowolenia, którzy mają poczucie, że jest świetnie”, bo dobrze zarabiają, a ich rodziny mają zapewniony byt i pracę….”
zajmij sie chłopie marnotrawstewm kasy w szpitalu naszym chłopino z grzywa niesfornych kudłow ..a przestań pieprzyc o zegludze morskiej