Prelekcja o przedsiębiorczości i innowacjach

Innowacja to zawsze ryzyko, które warto podejmować – przekonywał  młodych ludzi wiceprezes Rafako.

Podczas finału konkursu Młodzieżowy Lider Biznesu 2015 wiceprezes Rafako Krzysztof Burek przedstawił prelekcję pt. „Przedsiębiorczość i innowacje: rozwój, który się opłaca”. Dla młodych ludzi była to okazja do zapoznania się z problematyką, która w ostatnich czasach stała się bardzo popularna w świecie nauki, gospodarki, przedsiębiorczości. Krzysztof Burek rozpoczął od zdefiniowania przedsiębiorczości oraz przedstawienia cech charakterystycznych dla osoby przedsiębiorczej, wśród których wymienił: dynamizm, aktywność, skłonność do podejmowania ryzyka, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków, postrzeganie szans i ich wykorzystywanie, innowacyjność oraz wizjonerstwo.

- reklama -

 

 

Wiceprezes Rafako Krzysztof Burek przekonywał młodych ludzi. że warto podejmować ryzyko.

 

Z racji tego, że cechą nierozłączną osobowości ludzkiej jest indywidualizm, a co za tym idzie subiektywne postrzeganie rzeczywistości, prowadzi to  czasami do diametralnie różniących się oceną tego samego faktu. Jako przykład przytoczył anegdotyczną historię związaną z wyprawą do Afryki badaczy rynku obuwniczego. Efektem tej wyprawy na początku XX wieku było stwierdzenie, że na tamtejszym olbrzymim obszarze nikt nie chodzi w butach. Raport ekspedycji został opublikowany, a jego wydźwięk dał początek dwóm skrajnym ocenom biznesowym z punktu widzenia przemysłu obuwniczego. Pierwsza zakładała, że  skoro wszyscy chodzą boso, to nic tam producenci obuwia nie sprzedadzą, ponieważ tam buty nikogo nie interesują. Z kolei druga, skrajnie odmienna – ponieważ wszyscy chodzą boso, to istnieje tam olbrzymi rynek dla producentów obuwia, gdyż nikt ich tam jeszcze nie ma – mówił Krzysztof Burek. Komentarz do tej anegdoty był bardzo jasny: w powodzeniu w biznesie często bardzo istotne znaczenie ma indywidualizm podejścia, a właściwie to, co jest tego konkretnym efektem: działanie innowacyjne. W ten sposób nastąpiło przejście do następnego wątku tego wykładu: innowacyjności i jej związku z powodzeniem w biznesie. Swoją tezę Burek zobrazował różnymi pomysłami innowacyjnymi i ich realizacjami. Zaznaczył, że trzeba wiele determinacji, szczęścia, żeby pomysły innowacyjne przynosiły dochód. – Często pomocny bywa przypadek, który sprawia, że – wydawać by się mogło – nieudany pomysł w sposób nieoczekiwany staje się hitem. Jako przykład z tej kategorii mogą służyć  – wspomniał wiceprezes Rafako – karteczki samoprzylepne wymyślone przez firmę 3M. Miał  również powstać produkt w postaci tablicy samoprzylepnej, do której miało się przyklejać zwykłe kartki. Niestety pomysł ten nie udał się z racji tego, że klej na tablicy bardzo szybko pokrywał się kurzem i zabrudzał szybko, przez co tablica nie spełniała swojej funkcji. Zamiast tego jednak przypadkiem przy tej okazji inżynierowie wpadli na pomysł, aby niejako odwrócić zasadę i w ten sposób wymyślono karteczki pokryte klejem, które można przykleić do różnych powierzchni. Jest to znany w tej chwili na całym świecie produkt, który często „wspiera naszą pamięć”, kiedy znajdujemy przyklejoną karteczkę, np. na lodówce, czy brzegu ekranu komputera z odpowiednim napisem.

 

W dalszej części wykładu prelegent zaprezentował jeszcze inne, nowatorskie pomysły, które  pojawiły się w ostatnich latach na rynku, np. bezprzewodowe przesyłanie energii elektrycznej: amerykańska firma WiTricity testuje technologię, która ma umożliwiać dostarczenie bezprzewodowo energii na odległość 2,4 m. Za 10 lat lampy pokojowe i telewizory mogą pobierać energię bezprzewodowo z nadajnika – wyjaśniał. Po drugie, tzw. blackphone. – Smartfon, którego posiadacz może mieć pewność, że żaden haker ani operator komórkowy nie przejmie jego SMS-ów ani nie podsłucha rozmów. Stworzyła go hiszpańska firmę Geeksphone we współpracy z Silent Circle specjalizującej się w szyfrowaniu połączeń – tłumaczył. Po trzecie, inteligentna piłka. – Dzięki czujnikom umieszczonym w tej piłce do kosza firmy InfoMotion Sport Technologies, gromadzisz na smartfonie informacje, ile razy wrzuciłeś do kosza, a nawet pod jakim kątem rzuciłeś piłkę – podkreślał wyjątkowość piłki. Po czwarte, latająca deska skateboard. – Kalifornijskiej firmie Hendo udało się urzeczywistnić marzenia dzieciaków, które oglądały film "Powrót do przyszłości" – skonstruowali deskę skateboardingową, która unosi cię w powietrzu (na wysokości ok. 3-4 cm) Hover Board wykorzystuje technologie używane w kolei magnetycznej typu MagLev – wyjaśniał. Ponadto mówił o innych dość oryginalnych projektach – wysięgniku do zdjęć typu „selfie” w kształcie… wyciągniętej ręki czy „zapuszkowanych” 250 ml powietrza z południa Francji, przedawanych po 2.5 EUR sztuka, latającym plecaku Water Jet Pack czy jadalnych opakowaniach.

 

Przedstawiając te pomysły, prelegent starał się zachęcić młodych ludzi do innowacyjnego myślenia i jednocześnie odwagi w realizacji swoich pomysłów. Podkreślał, że przy innowacjach zawsze jest ryzyko porażki: są to nowości, które niekoniecznie muszą się sprawdzić w pełnej skali, ale nie można się tym jednak zrażać. – Należy uparcie iść do przodu: im bardziej będziemy zdeterminowani, tym większe szanse na sukces i powodzenie. Odważnym szczęście sprzyja – podkreślał Burek. Na zakończenie zachęcał młodzież do ciągłego rozwoju. – Trzeba zawsze stawiać na swój własny rozwój: edukację, kursy, szkolenia i zawsze być ciekawym świata: kto się nie rozwija: ten  stoi w miejscu i… się cofa – podsumował.

 

/k/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj