Jednym z ważniejszych elementów naszego pojazdu, który powinien być sprawny jesienią jest układ hamulcowy, stanowiący o bezpieczeństwie podróżujących.
O tej porze roku często towarzyszą nam deszcze, jezdnia jest wilgotna ale najgroźniejsze mogą być przygruntowe przymrozki. Radzimy więc dokładnie przyjrzeć się hamulcom w naszym pojeździe.
Aby dobrze zdiagnozować uszkodzenia w układzie hamulcowym radzimy podjechać do profesjonalnego warsztatu i zdemontować koła aby dokładnie obejrzeć wszystkie elementy układu.
Przegląd obejmuje kontrolę stanu klocków, tarcz, szczęk hamulcowych i cylinderków (również pod kątem ich zanieczyszczenia) oraz poziomu płynu hamulcowego a kluczową rzeczą jest stan przewodów hamulcowych metalowych jak i gumowych.
Radzimy więc nie ignorować żadnych podejrzanych dźwięków i wibracji towarzyszących hamowaniu, zwracać uwagę na zapalające się kontrolki i nie lekceważyć tego, że pedał hamulca stał się bardziej miękki to wszystko może świadczyć o tym, że układ hamulcowy wymaga pilnej interwencji mechanika. Zgrzyty i "piszczenie" podczas hamowania to oznaka zużytego materiału ciernego klocka hamulcowego, metal klocka spotyka się z tarczą, co powoduje powstawanie hałasu i szybkie zużywanie tarczy hamulcowej. Piszczenie może powstać poprzez wytworzenie się tzw. "szkliwa" na klocku, przez kiepskiej jakoci materiały użyte do jego produkcji. W tym przypadku dochodzi również do szybkiego przegrzewania i zużycia tarczy hamulcowej.
"Wpadanie" pedału hamulca głębiej niż zwykle może oznaczać wyciek z układu hamulcowego lub zużycie płynu hamulcowego, który koniecznie trzeba wymienić. Płyn hamulcowy to wchłaniający wodę z powietrza nawet przez mikroskopijne pory gumowych przewodów hamulcowych. Najgroźniejszym zjawiskiem wynikającym z jego zawodnienia jest obniżenie temperatury wrzenia. Jeli spadnie ona znacząco, to już po kilku ostrzejszych hamowaniach płyn znajdujący się w układzie może się po prostu zagotować, przez co skuteczność hamowania spadnie niemal do zera. Woda w płynie hamulcowym powoduje również przyśpieszoną korozję układu hamulcowego, dlatego płyn należy wymieniać co 2 lata! Cały układ musi zostać skontrolowany i wszystkie jego uszkodzone elementy bezwzględnie wymienione. Niektóre przewody hamulcowe lepiej wymienić profilaktycznie niż narazić się na ponowną usterkę.
Słaba skuteczność hamulca postojowego (ręcznego) to zużycie szczęk hamulcowych, bębnów lub linki hamulca postojowego. Konieczna jest wymiana zużytych elementów. Hamulec postojowy jest często ignorowany przez kierowców, jako mało przydatny, tymczasem ma on bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo, np. w sytuacjach awaryjnych na stromych podjazdach. Bez stuprocentowo sprawnych hamulców nie może być mowy o bezpiecznej jeździe. Zatem nie lekceważmy żadnych objawów niedomagania naszych hamulców w trosce o nasze bezpieczeństwo.
/d/
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
Artykuł zaczerpnięto z Gazety-Informatora nr 196