To było ostatnie śniadanie biznesowe wodzisławskiej Izby Gospodarczej w tym roku. W przytulnych wnętrzach restauracji Wielska Chata przedsiębiorcy usłyszeli o nowej platformie gospodarczej PLUSYdlaBIZNESU.
17 listopada, tradycyjnie od godziny 7:30 do 9:00, przedsiębiorcy zrzeszeni w wodzisławskiej Izbie Gospodarczej zjedli wspólne śniadanie biznesowe. Tym razem, gospodarzami wydarzenia byli właściciele restauracji Wiejska Chata, która znajduje się na wodzisławskim rynku. Jedzenie przygotowane specjalnie dla przedsiębiorców cieszyło nie tylko oko, ale również podniebienie.
W związku z tym, że było to ostatnie spotkanie Izby w tym roku, wyjątkowo pozwolono na dwie prezentacje. Pierwszą z nich przedstawiły panie reprezentujące Bank Credit Agricole, proponując rozwiązania kredytowe oraz finansowe obecnym na spotkaniu przedsiębiorcom. Druga część prezentacji należała do Ireneusza Burka, właściciela firmy fiskalno-komputerowej SOFTib oraz agencji reklamowej R-Media. Ireneusz Burek opowiedział o swoim innowacyjnym pomyśle stwarzającym możliwość nawiązywania głębszych relacji biznesowych między przedsiębiorcami z całego regionu. W grudniu br. powstanie nowa platforma informacyjna PLUSYdlaBIZNESU.pl, której szereg funkcjonalności ułatwi integrację lokalnego biznesu i usprawni wymianę informacji gospodarczych między przedsiębiorcami. O szczegółach będziemy informowali na bieżąco.
Podczas spotkania, Prezes Krzysztof Dybiec zreferował ostatnie działania podejmowane przez członków Izby, podkreślając istotę stworzenia klubu mówców Toastmasters w mieście. To dzięki staraniom Prezesa oraz przedsiębiorców zrzeszonych w Izbie, udało się stworzyć oddział klubu w Wodzisławiu. Podczas Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, organizowanego w wodzisławskiej szkole, Krzysztof Dybiec mówił do młodzieży: „Do Izby Gospodarczej spływają informacje od przedsiębiorców, że młodzież ma niewielkie zdolności autoprezentacji. Idziecie na rozmowę kwalifikacyjną, macie całkiem niezłe wyniki, wpisane doświadczenie w CV, a potem osoba rekrutująca prosi o zaprezentowanie się i tu zaczynają się schody”.
Czym jest Toasmasters?
Jest to organizacja non-profit z prawie 100-letnią tradycją, posiadająca ponad 15,4 tys. klubów na świecie, w których ponad 332 tys. członków regularnie spotyka się i uczy w jaki sposób stawać się lepszym mówcą i naturalnym liderem. Celem każdego klubu jest nieustanny rozwój kompetencji jego członków, poprzez dzielenie się praktyczną wiedzą w miłej i przyjaznej atmosferze. Spotkania kierowane są do ludzi, którzy chcą nauczyć się m.in. zasad prawidłowego przemawiania przed mniejszą i większą publicznością, rozwijać umiejętności liderskie, w tym efektywną komunikację czy organizację czasu.
Prezes Izby Gospodarczej wyjaśnia, dlaczego zdecydował się zaangażować w budowanie tego typu klubu na terenie sąsiedniego powiatu: „Od 4 lat (…) prowadzimy szeroko zakrojone działania nad wzmocnieniem edukacji i przygotowaniem dzieci i młodzieży dla lokalnego rynku pracy. Klub Toastmasters to także odpowiedź na potrzeby lokalnych przedsiębiorców, którzy skarżą się, że młodzież nie potrafi odezwać się na rozmowie kwalifikacyjnej, że komunikuje się mailami czy SMS-ami. Młodzież nie potrafi odpowiednio przekazać swoich myśli, wykorzystując do tego aparat mowy i komunikację niewerbalną. Trudno jest budować jakiekolwiek relacje, jeśli nie potrafi się o nich powiedzieć. Klub pomaga rozwijać te zdolności i wzmacniać przyszłą kadrę pracowniczą lokalnych przedsiębiorców. Dzięki tym działaniom zwiększy się konkurencyjność gospodarcza naszego regionu.”
Pierwsze tego typu spotkanie odbyło się 23 września br. w auli Zespołu Szkół Zawodowych w Wodzisławiu Śląskim. Tworzenie klubu Toastmasters to nie jedyne działania IG mające na celu poprawienie konkurencyjności gospodarczej regionu. Izba ściśle współpracuje m.in. ze szkołą zawodową i lokalnymi przedsiębiorcami, skupiając się na zapotrzebowaniu na rynku pracy. Przykład działania Izby Gospodarczej w Wodzisławiu Śl. ukazuje, że współpraca edukacji i biznesu procentuje. Z działań tych wynikają również inne ważne wnioski – przedsiębiorczość warto wspierać nie tylko przez jeden tydzień w roku. Największe efekty dają długofalowe i konsekwentne działania kilku współpracujących ze sobą podmiotów.
Dominika Rudzka