W Urzędzie Miasta dyskutowano o zachowaniach kierowców, wymianie oświetlenia czy o rozwiązaniach, które mogą poprawić poziom bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.
Poprawa poziomu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w Raciborzu była tematem spotkania, które odbyło się w ubiegłym tygodniu w Urzędzie Miasta. Uczestniczyli w nim funkcjonariusze Policji z Wydziału Ruchu Drogowego KPP Racibórz, pracownicy Wydziału Komunalnego i Dróg Miejskich oraz radni, a przewodniczył mu zastępca prezydenta, Wojciech Krzyżek. W trakcie rozmów poruszoną kwestię zachowań kierowców na przejściach dla pieszych oraz na odcinkach jezdni bezpośrednio je poprzedzających.
Z analiz drogówki wynika, że to właśnie kierowcy są najczęściej odpowiedzialni za zdarzenia drogowe na pasach. W ostatnich miesiącach na dwanaście potrąceń pieszych tylko jeden wypadek spowodowany był przez nieuważnego pieszego. W ośmiu przypadkach zawinili kierowcy, którzy nie ustąpili pierwszeństwa. W trzech sytuacjach za wypadek odpowiadali kierowcy, ale przyczyny były inne niż brak uszanowania pierwszeństwa pieszego. Uczestnicy spotkania podawali różne przyczyny wypadków na przejściach. Pierwszą była brawura i nieodpowiedzialność kierowców, ale mówiono również o zachowaniu pieszych. Poruszono również kwestię bezpieczeństwa na przejściach w kontekście wymiany oświetlenia. Pracownicy urzędu wskazali, że na przejściach dla pieszych, gdzie zostało wymienione oświetlenie, moc opraw świetlnych jest o 30% większa niż w przypadku innych latarni. W dodatku świeci ono barwą światła białego. W przypadku przejść dla pieszych nie stosuje się również tzw. „nocnej redukcji”. Dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo jest owijanie znaków drogowych folią odblaskową. W trakcie dyskusji uczestnicy zgodzili się co do tego, że na chwilę obecną optymalnym wariantem rozwiązania problemu jest zastosowanie „modelu czeskiego”, w którym przejście dla pieszych jest oświetlone z dwóch stron przez oprawy skierowane skośnie, co pozwala nie tylko na maksymalną ekspozycję pieszego, ale także wyróżnia przejścia dając kierowcy dodatkowy sygnał.
Podczas spotkania wytypowano również najbardziej niebezpieczne przejścia dla pieszych i zastanawiano się nad rozwiązaniami inżynieryjnymi, które mogą poprawić poziom bezpieczeństwa. Funkcjonariusze Wydziału Drogowego wskazywali również na potrzebę ponownego sięgnięcia po akcje profilaktyczne, które dały już pozytywne efekty w innych obszarach (na przykład fakt przyjęcia się odblasków noszonych przez ludzi poza terenem zabudowanym). Policjanci mówili także o systemie monitoringu światła czerwonego. Członkowie zespołu postawili sobie za cel wypracowanie modelowego przejścia dla pieszych oraz pewnego rodzaju „mapy drogowej” i harmonogramu dojścia do tego, by to wypracowane rozwiązanie stało się normą na raciborskich drogach. Za dwa tygodnie wyznaczono termin spotkania, na którym wskazane zostaną pierwsze konkretne propozycje rozwiązań.
oprac. /kp/