Wczoraj, 12 lutego, na ulice Raciborza, jako autobus rejsowy Przedsiębiorstwa Komunalnego, wyjechał E-bus RAFAKO.
– E-bus RAFAKO to pierwszy w kraju, mały autobus elektryczny z baterią pod podwoziem. To całkowicie polski projekt, który powstał w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu. Pojazd przeszedł już szereg testów i technicznych jazd próbnych. Miesiąc temu spółka Rafako zawarła wstępne porozumienie z Agencją Rozwoju Przemysłu dotyczące współpracy przy produkcji e-busów. – przypomina raciborski magistrat.
Na początku tego tygodnia elektryczny autobus został przekazany na dwutygodniowe testy do raciborskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego. Wczoraj oficjalnie został włączony do floty rejsowej przewoźnika, na regularnych liniach miejskich.
-To co zapowiadaliśmy w ubiegłym roku, właśnie się realizuje. Miasto Racibórz od rodzimej firmy RAFAKO SA otrzymało do przetestowania autobus elektryczny. Czy w przyszłości zastąpimy miejski tabor e-busami, pokaże czas. Elektromobilność jest na topie. Musimy się przekonać, czy autobusy te zdają egzamin na miejskich liniach i czy odpowiadają naszym potrzebom. Jest to również kwestia rachunku ekonomicznego. – mówił podczas briefingu prasowego prezydent Dariusz Polowy.
W pierwszą jazdę e-busem ulicami Raciborza zabrał się także przebywający w naszym mieście na zaproszenie prezydenta Dariusza Polowego prezydent Zamościa Andrzej Wnuk – Mamy w swoim taborze kilkanaście autobusów zasilanych gazem. Chcielibyśmy je w przyszłości wymienić na bardziej ekologiczne, dlatego bardzo dziękuję za zaproszenie. Jeśli Rafako po testach w Raciborzu zdecydowałoby się przesłać autobus na testy także do Zamościa, z przyjemnością skorzystamy. Autobus mógłby stać się wizytówką Raciborza i tego pięknego regionu, w Zamościu – mówił.
Za kierownicą e-busa w czasie pierwszego rejsu z pasażerami zasiadł prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego w Raciborzu Bogdan Gawliczek. – O tym, jak autobus sprawdza się w użytkowaniu, będę mógł powiedzieć dopiero za jakiś czas. Problemu nie stanowi ładowanie pojazdu. Do pełna bateria ładuje się w 5 i pół godziny. Jego zasięg to 140 km. Autobus będzie jeździł na wszystkich liniach – powiedział prezes PK.
Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Producent reklamuje E-busa jako unikalny polski MINI autobus niskoemisyjny, który dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu.
Czytaj także: Krótko trwał epizod kojarzenia Rafako z E-busem. Firma sprzedaje projekt
/UM Racibórz oprac. c/