Pomoc przedsiębiorcom i pracownikom jest celem działań, które realizowane są pod szyldem tzw. tarczy antykryzysowej.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił nowy – uproszczony wniosek dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z odroczenia płatności składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto Oddział ZUS w Rybniku uruchomił dodatkowe linie telefoniczne do ekspertów ds. ulg i umorzeń. Aktywna jest też skrzynka mailowa doradców.
Jeżeli z powodu epidemii przedsiębiorca znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, może skorzystać z:
– odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
– zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Wniosek o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty zobowiązań wobec ZUS został uproszczony i skrócony do jednej strony. Wystarczy wypełnić kilka danych i krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia wpłynęła na sytuację finansową firmy. Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w specjalnie wydzielonej strefie w ZUS.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS (pocztą lub mailem: [email protected]).
Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem (skan lub zdjęcie), najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu.
Dodatkowych informacji udzielają doradcy ds. ulg i umorzeń:
– Wodzisław Śląski – 32 459 27 43, 502 009 124, 502 009 109
– Rybnik – 32 439 12 03, 32 439 11 88, 502 009 144
– Tychy – 32 219 11 25 w. 013, 502 009 155
oprac. /kp/