Opłaty covidowe nawet do 350 zł. UOKiK apeluje do firm o uczciwość

Środki ochrony osobistej
Zdjęcie poglądowe Fot. Freepik

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Raciborzu informuje o najnowszych ustaleniach w sprawie pobierania opłat covidowych. Inspekcja Handlowa zweryfikuje, czy przedsiębiorcy prawidłowo informują konsumentów o dodatkowych opłatach przed realizacją usługi.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Raciborzu otrzymuje liczne pytania od mieszkańców w sprawie tzw. opłat covidowych. Skargi i pytania napłynęły również do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczą one opłat pobieranych przez dentystów czy lekarzy w związku z koronawirusem.

- reklama -

Zgodnie z informacją przekazywaną przez prywatne placówki medyczne opłaty te mają pokrywać koszty związane z zabezpieczeniem gabinetów przed wirusem np. dodatkowe środki czystości, maseczki, fartuchy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przyjrzał się opłatom stosowanym w wybranych placówkach. Ponad 30 proc. skontrolowanych stosowało tzw. opłaty covidowe za zapewnienie wymogów sanitarnych podczas świadczenia usług. – Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Prośbę o rozwagę kieruje również do konsumentów.

– Szczególnie w tym trudnym czasie bądźmy ostrożni i porównujmy oferty pomiędzy placówkami medycznymi. Pod pretekstem wystąpienia dodatkowych kosztów niektórzy przedsiębiorcy realizują dodatkowe wynagrodzenie, weryfikujmy zatem całkowitą cenę usługi jeszcze przed jej rozpoczęciem lub podpisaniem umowy – dodaje.

Opłaty covidowe od 10 do 350 zł 

Z białego wywiadu przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że wysokość pobieranych opłat wahała się od 10 zł nawet do 350 zł. Średnio pacjenci musieli dodatkowo zapłacić nieco ponad 70 zł. Pozytywną informacją jest to, że pacjenci sieciowych centrów medycznych z takimi opłatami raczej się nie spotkają.

Poznaj koszt przed usługą 

Jednocześnie UOKiK przypomina, że przedsiębiorca powinien podać całkowity koszt usługi przed jej wykonaniem. Jeśli pobiera dodatkowe opłaty powinien o tym jasno poinformować konsumenta przed zawarciem umowy.

Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach klienci informowani są np. po zabiegu, wizycie czy wykonaniu usługi. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje Inspekcja Handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł.

Konsument ma prawo do:

• Uczciwej i jasnej ceny,
• Bezpiecznych produktów,
• Rzetelnej informacji o ofercie,
• Bezpłatnej pomocy prawnej.

UOKiK stale monitoruje rynek i analizuje zebrane informacje od konsumentów i przedsiębiorców. Jeśli sprzedawca lub usługodawca podwyższa cenę w związku z koronawirusem, zgłoś to UOKiK na adres [email protected] lub pod nr 801 440 220, 22 290 89 16.

/źródło: UOKiK oprac. c/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj