Jak wynika z danych ZUS, najwięcej wideorozmów dotyczyło spraw związanych ze świadczeniami długoterminowymi, czyli emeryturami i rentami, a następnie zasiłków.
Prawie 4 tys. osób skorzystało z rozmowy wideo z ekspertami ZUS w całym kraju. W województwie śląskim do 9 listopada takie spotkanie online z pracownikami ZUS odbyło 667 klientów.
Usługę tę w naszym regionie wprowadzono w dwóch terminach: od października była ona dostępna dla mieszkańców podległych oddziałom ZUS w Chorzowie, Rybniku, Sosnowcu i Zabrzu, natomiast od 29 października dla klientów oddziałów ZUS w Bielsku-Białej i Częstochowie. Od 4 listopada e-wizyta jest dostępna we wszystkich placówkach w kraju.
– E-wizyty to wideorozmowy z pracownikami ZUS. Trwają one około 20 minut. Mogą dotyczyć praktycznie wszystkich spraw związanych z ZUS, od tych emerytalnych, rentowych, po zasiłki czy kwestie związanych z prowadzeniem firmy i rozliczaniem składek – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Rozmowy online w oddziałach w woj. śląskich, które zostały zrealizowane do 9 listopada.
Oddział/Termin, od kiedy można umawiać/Liczba zrealizowanych e-wizyt
Bielsko-Biała – 29.10 – 77
Chorzów – 26.10 – 136
Częstochowa – 29.10 – 77
Rybnik – 26.10 -139
Sosnowiec – 26.10 – 109
Zabrze – 26.10 – 129
Najwięcej rozmów o emeryturach i rentach
Jak wynika z danych ZUS, najwięcej wideorozmów dotyczyło spraw związanych ze świadczeniami długoterminowymi, czyli emeryturami i rentami, a następnie zasiłków. Sporo osób łączyło się online z ZUS w celu założenia lub potwierdzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych.
– E-wizyty to bardzo wygodna i bezpieczna forma kontaktu, która pozwala załatwić sprawy urzędowe, uzyskać informacje, porady w dogodnym dla siebie czasie i co najważniejsze, bez wychodzenia z domu, bez specjalnego narażania się na kontakty z innymi osobami – dodaje rzeczniczka.
Jak umówić e-wizytę
Umawianie wideorozmowy jest bardzo proste, wystarczy wejść na stronę interntową ZUS i odszukać zakładkę e-wizyta. Co ważne, do połączenia się z ekspertami wystarczy mieć dostępem sprzęt z dostępem do internetu, czyli smartfon, tablet czy komputer, który dodatkowo wyposażony jest w kamerkę i mikrofon. Rozmowę umawiamy w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Pierwszą rozmowę na każdy dzień roboczy można zamówić na godz. 9:00, a ostatnią na 14:05. Podczas rezerwacji należy podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE.
Nie możesz skorzystać – odwołaj
ZUS przypomina, że z zamówionej wizyty można zrezygnować. Jak to zrobić? Wystarczy kliknąć w link „Zrezygnuj z e-wizyty”, który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. – Jeśli ktoś nie może skorzystać w umówionym przez siebie terminie z e-wizyty, prosimy o jej odwołanie. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł się umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli taka wizyta nie zostanie odwołana to termin będzie cały czas zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta e-wizyty – informuje rzeczniczka.
Na ponad 6 tys. umówionych rozmów blisko 4 tys. odbyło się, 728 osób pamiętało, by swoją wizytę anulować, ale niestety aż 1,3 tys. klientów nie podjęło takiej rozmowy i nie anulowało jej.
oprac. /kp/