Na skrzyżowaniu Rybnickiej i Brzeskiej, które będzie przebudowywane w przyszłym roku, pojawią się światła.
O sygnalizację świetlną na Dębiczu prezydent Dariusz Polowy zabiegał w Zarządzie Dróg Wojewódzkich. Rozmowy toczyły się w atmosferze wzajemnego zrozumienia. Teraz zapadła decyzja. Zastępca dyrektora ds. inwestycji kluczowej ZDW Jarosław Kalinik poinformował o przystąpieniu do prac projektowych dla sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Rybnickiej i Brzeskiej. Skrzyżowanie to będzie przebudowywane w przyszłym roku w ramach remontu Drogi Wojewódzkiej 935 na odcinku od kanału Ulga w Raciborzu do ulicy Pamiątki w Rzuchowie. Prace mają zakończyć się w marcu 2022 r.
Miasto Racibórz już w maju sygnalizowało, iż zasadnym jest przynajmniej przygotowanie infrastruktury podziemnej potrzebnej w przyszłości do montażu sygnalizacji świetlnej. We wrześniu prezydent zwrócił się z wnioskiem o budowę sygnalizacji świetlnej, wskazując, że na ul. Brzeskiej tworzą się długie kolejki pojazdów oczekujących na wjazd na ul. Rybnicką. Niewielkim ułatwieniem był oddzielny pas prawoskrętu z ul. Brzeskiej, który po przebudowie zostanie zlikwidowany. Dodatkowo zgodnie z posiadanymi przez miasto prognozami ruchu natężenie ruchu drogowego na tym skrzyżowaniu będzie rosnąć szybciej niż dotychczas. W odpowiedzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach w listopadzie oficjalnie poinformował, że również dostrzega utrudnienia w ruchu drogowym w obszarze skrzyżowania. Dlatego w celu poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu przystąpił już do opracowania dokumentacji projektowej, której celem jest zaprojektowanie akomodacyjnej, acyklicznej sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Oznacza to, że projektowane światła będą zmieniać się zależnie od ruchu, a fazy i czasy ich trwania będą tworzone na bieżąco w zależności od potrzeb.
Pierwotnie najlepszym rozwiązaniem organizacji ruchu dla tego skrzyżowania wydawało się być rondo, o co wsłuchując się w głosy kierowców, miasto również zabiegało. Na przeszkodzie stanęła jednak nieczynna linia kolejowa Racibórz Markowice – Olza i brak zgody PKP PLK na jej likwidację.
oprac. /kp/