Już wkrótce pociągi Kolei Śląskich będą zasilane energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Przedmiotem porozumienia z PKP Energetyka są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.
Kolej jest najbardziej ekologicznym i efektywnym energetycznie rodzajem transportu. Zgodnie z planami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w najbliższych latach będzie ona podstawą dla rozwoju nowoczesnej, nisko- i zeroemisyjnej mobilności w regionie. Obecnie zdecydowana większość taboru używanego przez samorządowe Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Wciąż jednak prawie 75% energii trakcyjnej przez nie wykorzystywanej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych. Już wkrótce to się zmieni. 21 lipca w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przedstawiciele Kolei Śląskich i PKP Energetyka podpisali list intencyjny, na mocy którego zostanie zawarta umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu przewoźnik zmniejszy swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Aby skompensować tę emisję CO2, należałoby co roku sadzić aż ok. 6 mln drzew.
Tym samym Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do Programu Zielona Kolej – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95% zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem tego przedsięwzięcia jest przejście kolei w Polsce na zasilanie z OZE – w 2025 r. w 50%, w 2030 r. w 85%, a docelowo w 100%. Wcześniej udział w programie zadeklarowali też inni przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała z DB Cargo Polska, CTL Logistics oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
– Zawarte dziś porozumienie to niezwykle istotny krok w dążeniu do ograniczania emisyjności transportu w naszym regionie. Chcemy, aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności w województwie. Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – mówi marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. – Dołączenie Kolei Śląskich do Programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Zielone Śląskie 2030. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie – podkreśla marszałek.
– Dziś wspólnie pokazujemy, że przyszłość planety i dbałość o klimat to priorytety naszej działalności. Chcemy, aby w niedalekiej przyszłości PKP Energetyka dostarczała nam energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Dzięki temu transport kolejowy w naszym regionie będzie jeszcze bardziej ekologiczny. Mam zatem dobrą wiadomość dla naszych pasażerów – już wkrótce będziecie państwo mogli podróżować pociągami napędzanymi energią ze słońca i wiatru – mówi p.o. prezesa Kolei Śląskich, Patryk Świrski.
– Mamy ambitny i długoterminowy plan dla transportu kolejowego w Polsce. Jest nim Program Zielona Kolej będący realną szansą na zmianę miksu energetycznego na kolei w naszym kraju. Potwierdza to kolejna już deklaracja przystąpienia do tego programu złożona przez przewoźnika pasażerskiego znanego z zakupów energooszczędnego, nowoczesnego taboru elektrycznego. A naszą misją jest wspieranie rozwoju polskiej kolei. Wierzę, że dzięki współpracy z PKP Energetyka Koleje Śląskie ograniczą swój ślad węglowy i dzięki temu przyciągną nowych pasażerów, którzy w swoich codziennych wyborach coraz częściej kierują się przesłankami ekologicznymi – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.
Poza ustaleniami dotyczącymi Programu Zielona Kolej,podpisany list intencyjny zawiera także deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącej budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika. Mowa tutaj o co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej – obiektach biurowych, magazynowych i technicznych. PKP Energetyka podzieli się z Kolejami Śląskimi swoją wiedzą i doświadczeniem pozyskanymi podczas realizacji podobnych projektów. Każda z instalacji fotowoltaicznych będzie miała moc nieprzekraczającą 50 kW, a energia przez nie produkowana wykorzystywana zostanie do zasilania infrastruktury przewoźnika. Dzięki temu ograniczy on swój ślad węglowy i pobór energii z sieci.
oprac. /kp/