Miasto Jastrzębie-Zdrój planuje uregulować i zebrać zasady, które pomogą zlikwidować chaos reklamowy w przestrzeni publicznej.
Uchwały krajobrazowe powstają w Polsce od 7 lat. Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu dała gminom możliwość blokowania w drodze uchwały krajobrazowej reklam zakłócających ład przestrzenny i stwarzających zagrożenie w ruchu drogowym, określenia zasad sytuowania tablic, urządzeń reklamowych, szyldów i ogrodzeń. Wprowadziła także kary pieniężne dla reklamodawców lub właścicieli nieruchomości za niedostosowanie się do określonych w niej wymogów.
Teraz do prac nad taką uchwałą przystąpiło Miasto Jastrzębie-Zdrój. Jak tłumaczy, środowisko, w którym żyjemy, mieszkamy, pracujemy, jest środowiskiem mocno zurbanizowanym, a w takiej przestrzeni trudno jest funkcjonować. – Jest wiele elementów, które nam przeszkadzają, rozpraszają nas i sprawiają, że czujemy się źle. Dobra wiadomość jest taka, że możemy to zmienić – podkreśla magistrat.