Najstarszym samochodem był Ford Model T z 1913 r. Roberta Hendzela. Zjazd pierwszego egzemplarzu tego auta z taśmy produkcyjnej w 1908 r. uważany jest za początek masowej motoryzacji.
Prawie 160 uczestników wzięło udział w tradycyjnym zakończeniu sezonu motorowego podczas Zlotu Samochodów Zabytkowych w Zabełkowie. Każda edycja cieszy się nieustającą popularnością i nawet niesprzyjająca pogoda nie jest w stanie odstraszyć miłośników starej motoryzacji.
Po rejestracji uczestników zlotu zabytkowe pojazdy wyruszyły w rajd po gminie Krzyżanowice. Na trasie na uczestników czekały konkurencje sprawnościowe przy punktach kontrolnych. Najlepszych nagrodzono pucharami w kategorii samochód i motocykl.
Klasyfikacja w konkurencji sprawnościowej „Samochody”:
Grzegorz Baron; FIAT 125p; 1989 r.
Antoni Szczerbowski; SKODA Favorit; 1993 r.
Franciszek Simper; Chevrolet Camaro; 1975 r.
Krzysztof Kasprzak; BMW 325i; 1990 r.
Sebastian Jordan; VW Käfer 1600i; 1996 r.
Motocykle:
Krzysztof Szczotok; Jawa 350; 1989 r.
Robert Beczica; Junak M10; 1961 r.
Zdzisław Godziek; BMW R60/5; 1969 r.
Dawid Przybyła; AWO Simson; 1957 r.
Andrzej Utrata; KBA 1150; 1939 r.
Puchar trafił również do Roberta Hendzela, który na zlot przyjechał najstarszym samochodem – Ford Model T z 1913 r. Zjazd pierwszego egzemplarzu tego auta z taśmy produkcyjnej w 1908 r. uważany jest za początek masowej motoryzacji.
Z bardziej niepowtarzalnych pojazdów, które pojawiły się na zlocie, warto wymienić również ciągnik rolniczy Ursus C-45, którego właścicielem jest sam organizator Marian Studnic. Do napędu traktora zastosowano 1-cylindrowy dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 10 300 cm³ i mocy maksymalnej 45 KM. Uruchamianie silnika odbywa się poprzez podgrzanie znajdującej się z przodu gruszki żarowej. Po podgrzaniu należało wyjąć koło kierownicy wraz z kolumną i wsunąć w jedno z bocznych kół zamachowych. Następnie, przez przekręcenie kierownicy, można było uruchomić silnik. Konstrukcja polskiego traktora została skopiowana z niemieckiego ciągnika Lanz Bulldog, a pierwsze jego modele były wyposażone w żelazne koła.
Współorganizatorami zlotów w Zabełkowie są sołectwo Zabełków i gmina Krzyżanowice, zaś inicjatorem sołtys Marian Studnic – miłośnik starej motoryzacji i kolekcjoner zabytkowych pojazdów.
fot. UG Krzyżanowice
oprac. /kp/