Sektor NRMM jest odpowiedzialny globalnie za 23% wszystkich emisji CO2. Rozwiązaniem tego problemu są elektryczne maszyny pozadrogowe.
Prawie 1/4 emisji dwutlenku węgla może pochodzić z maszyn pozadrogowych. Zasilane olejem napędowym ciężkie maszyny są też odpowiedzialne za znaczną część emisji tlenków azotu oraz pyłów zawieszonych w powietrzu. Mimo że także ten sektor czeka przejście na zeroemisyjne źródła napędu, to wciąż są liczne bariery opóźniające taką konwersję.
Do maszyn specjalistycznych zalicza się wszystkie pojazdy i maszyny, które pracują przy budowach w miastach, wycinkach w lasach, w kopalniach, również kopalniach metali ziem rzadkich, czyli surowców niezbędnych do rozwoju elektromobilności. Zgodnie z wnioskami, jakie wypracowano podczas Kongresu Nowej Mobilności, osiągnięcie przez Unię Europejską neutralności klimatycznej do 2050 r. wymaga ograniczenia ilości wytwarzanych przez takie pojazdy zanieczyszczeń.