Sejmik Śląski opowiedział się za odbudową Odrzańskiej Drogi Wodnej. Jej żeglowność jest łatwo przywrócić. Jeśli Śląsk ma się liczyć gospodarczo, musimy powrócić do systemu autostrad wodnych Europy.
Podczas sesji radni przyjęli stanowisko w sprawie modernizacji i rozwoju tego szlaku wodnego. „Sejmik Województwa Śląskiego z aprobatą przyjmuje działania władz centralnych mające na celu przywrócenie funkcji Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozwijanie infrastruktury transportu rzecznego, jako wpisujące się w politykę przestrzenną województwa” – czytamy w apelu.
„Przez dziesiątki lat Odrzańska Droga Wodna napędzała gospodarkę Górnego Śląska. Jej żeglowność jest łatwo przywrócić. Jeśli chcemy się liczyć gospodarczo, musimy powrócić do systemu autostrad wodnych Europy ” – tłumaczył podczas sesji Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. Podkreślił także, że Śląskie jest regionem, dla którego sprawna i zrównoważona sieć transportowa ma wielkie znaczenie. Planowana budowa Kanału Dunaj-Odra-Łaba oraz Kanału Śląskiego, w połączeniu z przywróceniem wymaganych parametrów żeglownych Odry, wzmocni konkurencyjność regionu.
„Równoważenie systemu transportowego poprzez rozwój transportu wodnego z pewnością stanie się impulsem rozwoju regionów, w tym województwa śląskiego. Infrastruktura śródlądowych dróg wodnych i urządzeń towarzyszących, poza funkcją transportową, służy również innym celom, takim jak ochrona przed powodzią i skutkami suszy poprzez retencjonowanie wody. Wielofunkcyjne zbiorniki retencyjne pełnią również bardzo ważne funkcje ekologiczne. W niektórych przypadkach możliwe staje się energetyczne wykorzystanie zgromadzonych wód. Podstawową jednak korzyścią płynącą z systemu żeglownych rzek i kanałów jest zmniejszenie generowanych przez transport samochodowy presji na środowisko. Potrzeba ograniczenia tych negatywnych oddziaływań nie powinna podlegać żadnej dyskusji” – czytamy w stanowisku radnych.
W marcu 2017 r. Prezydent RP podpisał akt ratyfikacyjny dotyczący Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (porozumienie AGN). Jest to początek przedsięwzięcia, dzięki któremu polskie śródlądowe drogi wodne, w tym Odrzańska Droga Wodna, mają zostać odbudowane i włączone w system europejski.
W dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030” ujęto budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrzańską Drogę Wodną z Drogą Wodną Górnej Wisły oraz budowę kanału Koźle–Ostrawa, będącego polskim odcinkiem szlaku wodnego Dunaj–Odra–Łaba, które to inwestycje zlokalizowane mają być w obszarze województwa śląskiego.
W posiedzeniu wziął udział m.in. burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha (na zdjęciu).
/ps/