
Wystąpienia podczas debaty przedstawiły Marzena Bugiel i Barbara Molęda-Kusidło.
Na zakończenie Tygodnia Mediacji 17 października w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Ryszarda Kincla w Raciborzu odbyła się debata pt. „Mediacje szkolne i rówieśnicze w placówkach oświatowych”. Projekt zorganizowany został przez Sąd Rejonowy w Raciborzu we współpracy z biblioteką. Debata była skierowana do dyrektorów szkół wszystkich szczebli, psychologów, pedagogów szkolnych, kuratorów ds. nieletnich, policjantów, mediatorów. Jej celem była odpowiedź na pytania: w jaki sposób reagować na pojawiające się wciąż nowe formy agresji i przemocy rówieśniczej? Jak wprowadzić mediacje rówieśnicze do szkół? Skąd bierze się potrzeba stosowania mediacji rówieśniczych w szkole? Jaka jest ich przydatność i skuteczność jako metody rozwiązywania konfliktów szkolnych bez przemocy?
Wystąpienia podczas debaty przedstawiły: Marzena Bugiel – nauczyciel SP 18, wieloletni doradca metodyczny matematyki, konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, coach ACC ICF, edukator mediatorów rówieśniczych, mediator szkolny oraz Barbara Molęda-Kusidło – psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Raciborzu oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Raciborzu, specjalista z zakresu Kryzysu i interwencji kryzysowej ICISF, edukator mediatorów rówieśniczych, mediator szkolny i oświatowy.
Opiekun Klubu Mediatorów Rówieśniczych w Szkole Podstawowej nr 18 w Raciborzu mgr Marzena Bugiel dzieliła się wiedzą i doświadczeniem z obszaru wdrażania procesu mediacji rówieśniczej w ramy szkoły oraz przedstawiała szereg pozytywów wdrożenia projektu „Szkolny Mediator”. Czy można w szkole mediować? Jakie wartości niesie za sobą wdrażanie procesu mediacji? O jakie zasoby wzbogacają młodych ludzi warsztaty dla mediatorów rówieśniczych? Jak zorganizować pracę szkoły? Jakie należy wdrożyć procedury do statutu i innych dokumentów placówki? – to pytania na które odpowiedzi można było usłyszeć podczas prelekcji. Uczennice Aleksandra i Zuzanna ze Szkolnego Klubu Mediatorów Rówieśniczych opowiadały o działalności klubu w szkole. Dzieliły się zdobytym doświadczeniem i wiedzą na temat wdrażania tematyki w placówce i opowiadały, jak wygląda codzienność młodego mediatora. Można było usłyszeć o ich doświadczeniach z codziennych sytuacji. Uczennice znakomicie poradziły sobie podczas prelekcji w trakcie debaty. Wspaniale odpowiadały na pytania prezes sądu Marzeny Korzonek i innych uczestników debaty.

Następnie przedmiotem wykładu „Mediacje oświatowe i szkolne” wygłoszonego przez Barbarę Molędę-Kusidło było wskazanie, jak mediacje szkolne i oświatowe mogą i powinny działać na gruncie oświaty. W trakcie prezentacji pokazano i szeroko omówiono korzyści wynikające ze stosowania mediacji na terenie szkoły, kładąc nacisk na rozwinięcie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci oraz młodzieży w trakcie szkoleń oraz na zmniejszenie dzięki mediacjom ilości zachowań agresywnych w placówkach oświatowych. Wskazano, iż to dzięki mediacjom wzrasta pozytywna atmosfera w szkole, sprzyjająca rozwojowi talentów uczniowskich. Poprzez wzajemne naśladownictwo uczniowie mogą przenosić poprzez mediacje sztukę rozwiązywania konfliktu (w relacjach koleżeńskich) na teren podwórka i własnej rodziny. Wyjaśniono, kim jest mediator szkolny oraz co należy do jego kompetencji. Posługując się przykładami z życia codziennego, przedstawiono najczęstsze konflikty, jakie można spotkać na terenie szkoły oraz omówiono jak mediacje szkolne mogą przerodzić się w mediacje oświatowe. Wyjaśniono, które sytuacje na terenie szkoły nadają się do prowadzenia mediacji, a które należy rozwiązywać w inny sposób. Powołując się na poszczególne akty prawne z zakresu prawa oświatowego, przedstawiono, jak mediacje szkolne są umocowane w systemie oświatowym. Wskazano na trudności wynikające z przepisów, a zwłaszcza na aspekt neutralności i bezstronności mediatora szkolnego. Pokazano, na co zwrócić uwagę wybierając mediatora na gruncie szkolnym i gdzie szukać pomocy mediatora oświatowego. Ponadto podkreślona została konieczność szkoleń merytorycznych z zakresu prowadzenia mediacji na terenie szkoły dla chętnych i wybranych pracowników.
W podsumowaniu Barbara Molęda-Kusidło wyraziła nadzieję, iż wkrótce prowadzenie mediacji na terenie szkół w Raciborzu stanie się normą i będzie to naturalny sposób rozwiązywania konfliktów wśród uczniów oraz nauczycieli.
Jednym z wniosków uczestników debaty było zwrócenie się do władz miasta i powiatu celem zainteresowania tematem wdrożenia projektu mediacji rówieśniczych, szkolnych i oświatowych w szkołach oraz powstania szkolnych zespołów mediacji w ramach przeciwdziałania przemocy i agresji wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania umiejętności społecznych młodych ludzi.
fot. Sąd Rejonowy w Raciborzu
oprac. /kp/





![Raciborska biblioteka nagrodziła najlepsze prace oparte na twórczości Juliusza Verne’a [ZDJĘCIA] Raciborska biblioteka nagrodziła najlepsze prace oparte na twórczości Juliusza Verne’a](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/konkurs-plastyczny-Podroze-z-Juliuszem-Verneem.jpg)

![Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA] Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/milosz-szymanski.jpg)
![Raciborzanie współtworzą plan adaptacji miasta do zmian klimatu [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/Miejski-Plan-Adaptacji-do-Zmian-Klimatu-dla-Raciborza.jpg)



![Co czyta młodzież po obu stronach granicy? Polsko-czeskie seminarium w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/czy-mlodziez-w-czechach-czyta.jpg)
![Czy artysta ma prawo przekraczać granice? Debata na Stacji Młodych [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/debata-mlodych-stacja-mlodych.jpg)




![Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu [ZDJĘCIA] Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/10/kpp-raciborz-komendant-tomasz-hynek.jpg)

