Północno-zachodnia obwodnica Raciborza ma usprawnić ruch tranzytowy, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i poprawić bezpieczeństwo na drogach.
29 sierpnia w Urzędzie Miasta Racibórz odbyło się spotkanie związane z projektowaniem północno-zachodniej obwodnicy Raciborza. Inicjatorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, a uczestniczyli w nim: przedstawiciele ZDW, projektant i przedstawiciel firmy SWECO Polska Sp. z o.o., prezydent Raciborza wraz z II zastępcą, starosta raciborski, wójt gminy Rudnik, przedstawiciel gminy Pietrowice Wielkie, naczelnik Wydziału Dróg oraz Naczelnik Wydziału Inwestycji i Urbanistyki UM Racibórz.
Spotkanie dotyczyło opracowania studium korytarzowego, materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z jej uzyskaniem oraz koncepcji programowej dla inwestycji „Północno-zachodnia obwodnica Raciborza”. Projektant przedstawił i omówił szczegółowo warianty i rozwiązania techniczne przebiegu drogi.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu zyskają lepszą komunikację, która połączy poszczególne części regionu i usprawnieni ruchu tranzytowego na trasie z województwa opolskiego do Raciborza. Zwiększona zostanie przepustowość i prędkość ruchu tranzytowego, co przyczyni się do obniżenia kosztów transportu zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społeczno–środowiskowym. Dodatkowo ruch tranzytowy będzie wyprowadzony poza obszar silnie zagospodarowany, co podniesie jakość życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisji hałasu komunikacyjnego, drgań oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Poprawi się też bezpieczeństwo użytkowników dróg i zmniejszy liczba wypadków. Istotne jest również wsparcie rozwoju Subregionu Zachodniego oraz wzrost atrakcyjności obszarów dla potencjalnych inwestorów, co może przełoży się na wzrost gospodarczy i obniżenie stopy bezrobocia w okolicy.
Wykonawcą prac projektowych jest firma SWECO Polska, natomiast inwestorem ZDW w Katowicach.
Nowa obwodnica, będąca po wybudowaniu ciągiem DW 416, rozpoczyna się na istniejącym już rondzie z DK 45 na północ od miejscowości Rudnik. Inwestycja wymaga likwidacji zabudowań obecnego przedsiębiorstwa Chempest S.A. Rudnik. Następnie omija od północy miejscowość Rudnik i kieruje się na południe do włączenia z DW 416. W przyszłości będzie możliwość przedłużenia północno-zachodniej obwodnicy na południe od włączenia z DW 416 do DK 45. Jak podkreśla ZDW, proponowana trasa nie koliduje z istniejącymi budynkami oraz znajduje się w wystarczająco dużej odległości od zabudowań mieszkalnych, nie stanowiąc uciążliwości. Długość obwodnicy wynosi ok. 4,5 km i zostanie doprecyzowana po opracowaniu koncepcji z uwzględnieniem obszarów przyrodniczo chronionych. Realizacja robót budowlanych ma rozpocząć się w IV kwartale 2025 r. i zakończyć w IV kwartale 2027 r.
fot. UM Racibórz
oprac. /kp/