Ługowska Krystyna
kl. I Gimnazjum
2 godziny lekcyjne
Temat: Rycerz w obliczu śmierci – na podstawie fragmentu „Pieśni o Rolandzie”.
Cele operacyjne:
uczeń:
– czyta ze zrozumieniem
– definiuje pojęcia: etos, kodeks rycerski
– posługuje się słownikami, korzysta z informacji
– redaguje własny tekst, notatkę, wywiad ze świadkiem wydarzeń
– dokonuje selekcji materiału słownikowego
– wykorzystuje umiejętności znajomości programów: Word, Excel;
Poziomy wymagań:
B P
A P
C P
C P P
D P P
B P
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Metody:
- elementy dramy, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
- ranking wartości
środki:
- tekst literacki, karteczki z ortogramami, słowniki, encyklopedia multimedialna, zdjęcia, reprodukcje z wizerunkiem rycerza, prezentacja – wystawka literacka z utworami podejmującymi motyw rycerza
Przebieg zajęć:
v Część wstępna:
Ř wprowadzenie do tematu
Ř wykorzystanie informacji z różnych źródeł na temat rycerzy -> prezentacja uczniów
Ř czytanie ciche ze zrozumieniem tekstu
v Część właściwa:
Ř analiza tekstu zgodnie z kierunkiem
– pożegnanie z rynsztunkiem
ukrycie Durendala pod własnym ciałem
myśl o słodkiej Francji
spokój, opanowanie, ład w obliczu śmierci
godność umierania, twarzą do wrogów
¨ chrześcijańskie przygotowanie, położenie się twarzą do ziemi na znak pokuty, żal za grzechy, wyciąganie do Boga prawej rękawicy, wspomnienie w modlitwie Łazarza, Daniela, pojednanie z Bogiem, zgon w czasie modlitwy
¨ samotna śmierć na wzgórzu pod sosną, odrzucenie propozycji Oliwiera, ofiara za wiarę, wniebowzięcie
Ř nazywanie cech rycerza, sporządzenie listy
Ř cechy Rolanda-rycerza i Rolanda-dowódcy, które ujawniają się w obliczu śmierci
Roland rycerz | Roland dowódca |
bohaterstwo | odpowiedzialność za innych |
odwaga | poświęcenie |
uczciwość | lojalność |
godność | heroizm (samotna śmierć) |
honor | |
pobożność | |
wierność | |
- ranking wartości
- ćwiczenia językowe – pomoc przed redakcją:
– uzupełnianie frazeologizmów podanymi wyrazami (kopia, rękawica, szranki, serce, honor, wyzwanie)
kruszyć………
rzucić…………
bronić………….
podjąć…………….
dama………………
stanąć……………..
– redagowanie spójnej notatki: Rycerz w obliczu śmierci
- redagowanie wywiadu ze świadkami śmierci Rolanda
Podsumowanie:
- prezentacja powstałych tekstów
- prezentacja wywiadu z punktu widzenia świadka z elementami dramy
- zapis polecenia zadania domowego; Sporządź bazę danych z wyrazów związanych znaczeniowo z wyrazem „rycerz. Uwzględnij takie wyrazy, które zawierają ortogramy
Korelacja z informatyką
Cele operacyjne:
- wykorzystuje programy Excel i Word – wstawia w tabelkę cechy Rolanda jako rycerza i dowódcy
- sporządza diagram lub wykres wartości ilustrujący wyniki rankingu
Zadania wykorzystujące znajomość programów Word i Excel
- wstaw w tabelkę cechy Rolanda i dowódcy
- sporządź diagram lub wykres ilustrujący wyniki rankingu
- zapisz powstałe frazeologizmy i dobierz do nich odpowiednie cliparty
- wyrazy z ortogramami pogrupuj w formie diagramu