Lekcje na dwie ręce- korelacja międzyprzedmiotowa – język polski i informatyka

    Ługowska Krystyna
    kl. I Gimnazjum
    2 godziny lekcyjne

    Temat: Rycerz w obliczu śmierci – na podstawie fragmentu „Pieśni o Rolandzie”.


    Cele operacyjne:


    uczeń:


    – czyta ze zrozumieniem
    – definiuje pojęcia: etos, kodeks rycerski
    – posługuje się słownikami, korzysta z informacji
    – redaguje własny tekst, notatkę, wywiad ze świadkiem wydarzeń
    – dokonuje selekcji materiału słownikowego
    – wykorzystuje umiejętności znajomości programów: Word, Excel;


    Poziomy wymagań:


    B P
    A P
    C P


    C P P
    D P P
    B P


    Formy pracy:


    • indywidualna
    • grupowa

    Metody:



    • elementy dramy, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
    • ranking wartości

    środki:



    • tekst literacki, karteczki z ortogramami, słowniki, encyklopedia multimedialna, zdjęcia, reprodukcje z wizerunkiem rycerza, prezentacja – wystawka literacka z utworami podejmującymi motyw rycerza

    Przebieg zajęć:


    v Część wstępna:
    Ř wprowadzenie do tematu
    Ř wykorzystanie informacji z różnych źródeł na temat rycerzy -> prezentacja uczniów
    Ř czytanie ciche ze zrozumieniem tekstu


    v Część właściwa:
    Ř analiza tekstu zgodnie z kierunkiem
    pożegnanie z rynsztunkiem
    ukrycie Durendala pod własnym ciałem
    myśl o słodkiej Francji
    spokój, opanowanie, ład w obliczu śmierci
    godność umierania, twarzą do wrogów
    ¨ chrześcijańskie przygotowanie, położenie się twarzą do ziemi na znak pokuty, żal za grzechy, wyciąganie do Boga prawej rękawicy, wspomnienie w modlitwie Łazarza, Daniela, pojednanie z Bogiem, zgon w czasie modlitwy
    ¨ samotna śmierć na wzgórzu pod sosną, odrzucenie propozycji Oliwiera, ofiara za wiarę, wniebowzięcie


    Ř nazywanie cech rycerza, sporządzenie listy


    Ř cechy Rolanda-rycerza i Rolanda-dowódcy, które ujawniają się w obliczu śmierci





























    Roland rycerz


    Roland dowódca


    bohaterstwo


    odpowiedzialność za innych


    odwaga


    poświęcenie


    uczciwość


    lojalność


    godność


    heroizm (samotna śmierć)


    honor



    pobożność



    wierność





    • ranking wartości
    • ćwiczenia językowe – pomoc przed redakcją:

    – uzupełnianie frazeologizmów podanymi wyrazami (kopia, rękawica, szranki, serce, honor, wyzwanie)


    kruszyć………


    rzucić…………


    bronić………….


    podjąć…………….


    dama………………


    stanąć……………..


    praca w grupach

    – redagowanie spójnej notatki: Rycerz w obliczu śmierci


    • redagowanie wywiadu ze świadkami śmierci Rolanda

    Podsumowanie:



    • prezentacja powstałych tekstów
    • prezentacja wywiadu z punktu widzenia świadka z elementami dramy
    • zapis polecenia zadania domowego; Sporządź bazę danych z wyrazów związanych znaczeniowo z wyrazem „rycerz. Uwzględnij takie wyrazy, które zawierają ortogramy

    Korelacja z informatyką


    Cele operacyjne:



    • wykorzystuje programy Excel i Word – wstawia w tabelkę cechy Rolanda jako rycerza i dowódcy
    • sporządza diagram lub wykres wartości ilustrujący wyniki rankingu

    Zadania wykorzystujące znajomość programów Word i Excel



    • wstaw w tabelkę cechy Rolanda i dowódcy
    • sporządź diagram lub wykres ilustrujący wyniki rankingu
    • zapisz powstałe frazeologizmy i dobierz do nich odpowiednie cliparty
    • wyrazy z ortogramami pogrupuj w formie diagramu

    Opracowała Krystyna Ługowska

    - reklama -
    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj