W Karlowej Studance – w poszukiwaniu doświadczeń

10 maja 2010 roku grupa czterdziestu studentek II roku edukacji elementarnej uczestniczyła w wycieczce dydaktycznej do Czech. Celem wycieczki było zapoznanie się z przebiegiem procesu edukacji zintegrowanej w młodszym wieku szkolnym w tym kraju, a szczególnie w miejscowości Karlova Studanka.  

- reklama -

Wyjazd ten nie ograniczył się tylko do wizyty w szkole, studentki miały także okazję zwiedzić fabrykę organów w Krnovie, jak również zapoznać się z malowniczymi krajobrazami tych miejsc. Wycieczka u południowych sąsiadów rozpoczęła się od wizyty w szkole podstawowej w Karlovej Studance.W niewielkim budynku wybudowanym w tradycyjnym dla tej miejscowości stylu mieści się zarówno szkoła, jak również urząd miasta. A to dopiero początek zaskakujących sytuacji. Okazało się, że poszczególne klasy liczą po kilka osób (co może wydawać się niewyobrażalnym, jeśli chodzi o polskie szkolnictwo). W jednej sali odbywają się zajęcia dla dwóch bądź trzech klas, przy czym zajmuje się nimi jeden nauczyciel, który doskonale radzi sobie z podziałem obowiązków i dostosowaniem poziomu nauczania do poszczególnych uczniów. Szkoła posiada również bardzo dobrze wyposażoną pracownię informatyczną, w której dzieci, korzystając z udogodnień XXI wieku, uczą się i bawią, doskonaląc przy tym swoje umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym. Korytarz w tymże budynku, choć wąski i nieduży, to wypełniony niecodziennymi pracami uczniów oraz dyplomami za osiągnięcia m.in. sportowe czy artystyczne.

 

 

Szkoła ta posiada bogaty wachlarz zajęć pozalekcyjnych dla dzieci, w tym m.in. koła: muzyczne, plastyczno- techniczne, turystyczne, sportowe oraz zajęcia, podczas których dzieci uczą się wykonywać najpotrzebniejsze czynności przydatne w przyszłym życiu np. szycie, gotowanie, majsterkowanie. Nie było by nic dziwnego w tym, że szkoła proponuje różnorodne zajęcia pozalekcyjne, gdyby nie fakt, że dzieci jest dwadzieścia czworo, a szkoła oferuje im dziesięć kół zainteresowań, z czego każde jest lubiane i dzieci chętnie na nie uczęszczają.  Podczas wizyty w szkole, dzięki gościnności Pani Dyrektor mgr Vlasty Pavelkovej, studentki dowiedziały się również, co warto zwiedzić w Karlovej Studance oraz miały okazję zobaczyć, a raczej posłuchać, utalentowanych muzycznie i pięknie śpiewających dzieci uczęszczających do tej małej, wartościowej szkoły.

 

 

Odwiedziny u południowych sąsiadów nie ograniczyły się tylko do wizyty w placówce edukacyjnej. Studentki wraz z opiekunami: dr Adamem Musiołem – z-cą dyrektora Instytutu Studiów Edukacyjnych PWSZ, mgr Franciszkiem Borysowiczem, który był pomysłodawcą, organizatorem, tłumaczem i kierownikiem wycieczki oraz Paniami: dr Iwoną Konopnicką oraz mgr inż. Sabiną Musioł odwiedziły także fabrykę organów koncertowych Rieger- Kloss w Krnovie liczącą już 137 lat i posiadającą przekazywane z pokolenia na pokolenie tradycje. Wizyta w tym miejscu była okazją, aby zobaczyć jak wyglądają i jak brzmią produkowane tam instrumenty. Niektórzy mieli również szansę zagrać, w  tym mgr Franciszek Borysowicz oraz studentki.

 

 

Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem rozmiaru budowanych tam instrumentów, precyzji, z jaką wykonywane są poszczególne elementy, czasu, jaki jest potrzebny, aby organy powstały, jak również faktu, iż nawet w takim instrumencie zaczyna dominować elektronika i być może już niedługo zawód organisty przejdzie do historii, a organy będą sterowane pilotem. Wizyta ta była nie lada okazją, aby wzbogacić wiedzę, jak również ubogacić się we wrażenia, których podczas zwiedzania fabryki nie brakowało. Oglądanie tego wspaniałego miejsca umożliwił nam Dyrektor, który oprowadził nas po zakładzie osobiście. Podczas wyjazdu nie brakowało również elementów rekreacyjnych, jak spacer malowniczymi ścieżkami, zwiedzanie miast Karlova Studanka i Krnov, jak również czasu na pamiątkowe zdjęcia. Wyjazd ten można uznać za niezwykle udany i wartościowy, wzbogacający naszą wiedzę, kształtujący horyzonty i niewątpliwie również integrujący. Oby studentki i studenci PWSZ w Raciborzu mieli więcej okazji do konfrontowania swojej wiedzy i doświadczeń z rzeczywistością i to nie tylko w naszym kraju, ale i za granicą.

Justyna Buchalik i Magdalena Durczok, II rok edukacji elementarnej    

Zaczerpnięto z Eunomii nr 6 (37) / czerwiec 2010

 

 

          Czytaj również:

                   – inne artykuł zaczerpnięte z Eunomii

                   – inne artykuły związane z PWSZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Czytaj pełne wydanie

 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj