Artykuł sponsorowany
W przypadku wycieku trzeba przyjrzeć się, czy pojazd nie pozostawia na miejscu parkingowym jakichś śladów. Jeśli kierowca zauważy wyciek powinien sprawdzić, w którym miejscu pod samochodem wystąpił i jaki jest kolor wyciekającego płynu. Na przykład zielony płyn wyciekający pod przednią częścią auta to prawdopodobnie płyn chłodniczy. Wówczas trzeba obserwować wskaźnik temperatury, by sprawdzić, czy silnik nie jest przegrzany. Jeżeli tak jest trzeba zlecić serwisowi zlokalizowanie i naprawę nieszczelności.
Spaliny – warto nauczyć się również oceniać kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Jeżeli są czarne, niebieskie lub białe to pierwszy sygnał, że coś niedobrego dzieje się w układzie spalania. Gęste, czarne spaliny spowodowane są przez spalanie świeżego paliwa w rurze wydechowej.
Przyczyną może być źle wyregulowany gaźnik, układ wtrysku paliwa lub zatkany filtr powietrza. Jeśli gęste czarne spaliny pojawiają się tylko rano po uruchomieniu pojazdu, może to oznaczać konieczność regulacji ssania lub układu wtrysku paliwa na odcinku wzbogacania mieszanki paliwowej. Aby upewnić się co do przyczyny oraz naprawić usterkę należy udać się do warsztatu.
Spaliny w kolorze niebieskim oznaczają spalanie oleju. Długotrwała emisja niebieskich spalin oznacza prawdopodobnie kosztowną naprawę, ponieważ świadczy o uszkodzeniu pierścieni tłoków lub ścianek cylindrów. Jeśli niebieskie spaliny wydobywają się tylko przez chwilę, np. rano po uruchomieniu samochodu, przyczyną są prawdopodobnie wadliwe prowadnice zaworów lub uszczelki tych prowadnic. Jest to mniej poważne uszkodzenie, ale również wymaga interwencji serwisu. Gęste białe spaliny oznaczają wyciek i przedostawanie się do komór spalania płynu chłodniczego. Główną przyczyną problemu jest najprawdopodobniej nieszczelna uszczelka głowicy lub pęknięta głowica.
Należy pamiętać, że nietypowe zapachy nie zawsze oznaczają awarię samochodu, mogą przecież dochodzić z zewnątrz. Jeśli jednak niepokojący zapach utrzymuje się dłużej, jego źródło może pochodzić z wnętrza komory silnika lub któregoś z układów w pojeździe.
W przypadku gdy zachodzi podejrzenie, że zapach pochodzi z naszego samochodu nie wolno zwlekać i natychmiast udać się do serwisu samochodowego. Aby ułatwić serwisantowi diagnozę problemu, warto przypomnieć sobie czy zapach był słodkawy, nieprzyjemny (w przypadku rozwoju grzybów w układzie klimatyzacji), gryzący, jak zapach palącego się plastiku (prawdopodobnie awaria izolacji układu elektrycznego), czy może przypominał woń palącej się gumy (prawdopodobnie spowodowany przegrzaniem opon, hamulców lub sprzęgła).
Jeszcze inne mogą występować gdy samochód wydaje różne nietypowe dźwięki, takie jak stukanie, terkotanie, zgrzyty, piski czy syczenie. Trzeba wówczas opisać dźwięk, który się słyszy i określić czy słychać go stale czy tylko czasami. Jeżeli dźwięk jest słyszalny tylko momentami, wówczas trzeba zwrócić uwagę w jakich okolicznościach się pojawia – przy chłodnym lub przy rozgrzanym silniku, przy przyspieszaniu, przy jeździe ze stałą prędkością oraz czy równocześnie nie zapalają się jakieś kontrolki na desce rozdzielczej. Udzielone przez kierowcę informacje pomogą serwisantowi szybciej usunąć usterkę.
Jeśli kierowca ma wątpliwości, co do swoich obserwacji, koniecznie musi skonsultować się z serwisem. Aby pomóc serwisantowi w szybkiej identyfikacji problemu, należy poinformować go o wszystkich swoich spostrzeżeniach. Nawet najdrobniejszy stukot może się okazać kluczowy w diagnostyce, która pozwoli zapobiec większej awarii.
Zasada podstawowa: wychwycenie pierwszych sygnałów usterki może uchronić przed kosztownymi naprawami. Wszystko jest ważne – każdy odgłos, anomalie w pracy silnika czy niespotykany dotąd zapach w aucie. Słuchając co "mówi" samochód, będzie można cieszyć się jego długą i niezawodną pracą.