MOTOrady: Wymiana płynu hamulcowego

    Wymiana płynu hamulcowego jest niestety często zaniedbywana przez kierowców. Tymczasem, tylko wymieniany na czas płyn gwarantuje odpowiednie przenoszenie siły hamującej z pedału hamulca na klocki hamulcowe…

    Każde zaniedbanie oznacza osłabienie tej siły, a zatem poważne niebezpieczeństwo. Płyn hamulcowy ma wyjątkowo dobre właściwości pochłaniania wody. Woda natomiast może się zupełnie niepostrzeżenie przedostawać do niego nawet poprzez pory w gumowych przewodach hamulcowych. Wystarczy, że zawartość wody w płynie hamulcowym wyniesie ok. 3 proc. a siła hamowania obniży się niemal o połowę.

    Generalnie przyjmuje się, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 40 tys. km lub co 2 lata – mniej więcej po takim okresie temperatura wrzenia płynu spada z ok. 250 st. C do nawet 120 st. C.  Kilkunastominutowe intensywne hamowanie np. podczas jazdy w górach może doprowadzić temperaturę płynu  do 160 st.C,  w której następuje wrzenie zawodnionego płynu hamulcowego a tym samym znacznie zmniejszy się możliwość hamowania pojazdu lub w skrajnych przypadkach grozi nam całkowita utrata hamulców. W razie wątpliwości, co do jakości naszego płynu zawsze można udać się do serwisu i poprosić o sprawdzenie jego stanu specjalnym miernikiem.

    - reklama -

    Przy wyborze płynu hamulcowego należy kierować się zaleceniami producentów aut. Płyny DOT-3, DOT-4 i DOT-5.1 są produkowane na bazie poliglikoli i powinny być z sobą mieszalne – lepiej jednak tego nie robić.
    DOT-5 Płyn produkowany na bazie olejów silikonowych. Nie jest mieszalny z płynami glikolowymi, można go używać tylko w specjalnie przystosowanych układach hamulcowych. Nie wchłania wody!

    Pamiętajmy o tym aby zadbać o regularne serwisowanie płynu hamulcowego, bo symptomy jego zawodności nie będą w żaden sposób dla nas wyczuwalne, a znaczne jego zużycie może skutecznie uniemożliwić awaryjne hamowanie.

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/

     

    ——————————————————————————————————————–
    Artykuł zaczerpnięto z GazetaInformator.pl nr 141


    ——————————————————————————————————————– 
    Polecamy również:

    MOTOrady: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

    Jednym z delikatniejszych elementów montowanych w większości współczesnych samochodów z silnikiem diesla jest dwumasowe koło zamachowe.

    MOTOrady: Serwis klimatyzacji

    Słabe chłodzenie naszej klimatyzacji, parowanie szyb i nieprzyjemny, wydobywający się z wentylacji zapach to niewątpliwe sygnały, że musimy interweniować. Co powinniśmy robić, aby  cieszyć się z przyjemnego chłodu w czasie upalnych dni?

    MOTOrady: O czym pamiętać na wiosennym przeglądzie

    Wiosna jest świetną okazją do wykonania przeglądu technicznego i wizualnego naszego samochodu. Po wyjątkowo długiej i srogiej zimie podzespoły naszego auta tym bardziej wymagają kontroli.

    ——————————————————————————————————————– 

    Podziel się informacją lub napisz własny  artykuł na forum.
    Dodaj Temat na:   
    forum.raciborz.com.pl

    Dodaj!

    ——————————————————————————————————————–

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj