Zniesienie zakazu używania komórek podczas jazdy, limitu prędkości, egzaminów na prawo jazdy oraz obowiązku używania pasów bezpieczeństwa – to niektóre propozycje europosła na zmiany w kodeksie drogowym.
Marek Migalski propozycje przedstawił podczas specjalnie zwołanej w Katowicach konferencji prasowej. Poniżej prezentujemy wszystkie postulaty:
1. Zniesienie, na wzór niemiecki, limitu prędkości na autostradach.
2. Podwyższenie limitu prędkości na drogach ekspresowych do 130 km/h.
3.Podwyższenie limitu prędkości w terenie niezabudowanym do 100 km/h, a w godzinach od 22.00 do 5.00 do 110 km/h.
4. Podwyższenie limitu prędkości w terenie zabudowanym do 55 km/h, a w godzinach od 22.00 do 5.00 do 70 km/h.
5. Zniesienie obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, z wyjątkiem pasażerów do 18. roku życia.
6. Dopuszczenie używania tzw. "antyradarów".
7. Obowiązek wyposażenia każdej sygnalizacji świetlnej w tzw. "sekundnik".
8. Zniesienie, na wzór amerykański, konieczności odbywania obowiązkowego kursu przed egzaminem na prawo jazdy.
9. Podwyższenie kar oraz liczby punktów karnych za jazdę lewym pasem.
10. Zniesienie zakazu rozmów przez telefon komórkowy w czasie jazdy.
Ad 1. Limity prędkości byłyby na autostradach jedynie w miejscach, gdzie jest to konieczne (np. przy zjazdach, niebezpiecznych miejscach, przebudowach itp.). Poza tymi miejscami – bez limitów, jak w Niemczech.
Ad 3 i 4. W godzinach nocnych ruch jest o wiele mniejszy, nie ma wielu przechodniów, zwłaszcza dzieci, więc podwyższenie limitów prędkości w tym czasie nie powinno zwiększyć liczby wypadków.
Ad 5. Zapięte pasy w większości wypadków są pomocne, ale to od obywateli powinno zależeć, czy chcą we własnych autach dbać o siebie, czy też nie (podobnie jak w przypadku jedzenia słodyczy czy palenia papierosów). Jedynie dzieci powinny mieć obowiązek jeżdżenia w pasach.
Ad 6. Jeśli państwo ustawia znaki drogowe, informujące nas o stacjonarnych radarach, w celu wymuszenia na nas zmniejszenia prędkości, to dlaczego nie pozwala na używanie urządzeń prywatnych, których celem jest to samo?
Ad 7. Zamontowanie na wszystkich sygnalizacjach świetlnych informacji o upływającym czasie do zapalenia się czerwonego czy zielonego światła, znacząco udrożniłoby ruch i zwiększyło bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Ad 8. W USA każda dorosła osoba, która ma prawo jazdy, może przygotowywać początkującego kierowcę do egzaminu na prawo jazdy. Mogą to także robić wyspecjalizowane firmy, ale nie ma takiego obowiązku. W Polsce powinno być podobnie – zadaniem państwa byłoby jedynie skuteczne sprawdzenie na egzaminie, czy dana osoba rzeczywiście posiadła konieczne umiejętności do bezpiecznego poruszania się po drogach. To, jak się do tego przygotowywała, nie powinno być zadaniem państwa.
Ad 9. Jazda lewym pasem ruchu spowalnia jazdę na autostradach i drogach ekspresowych oraz powoduje wiele zagrożeń przy wyprzedzaniu pojazdu prawą stroną. Dlatego powinno się surowiej karać tych kierowców, którzy uprawiają ten proceder.
Ad 10. Jeśli powodem zakazu miałyby być problemy z trzymaniem telefonu, to dlaczego nie zakazuje się zmieniania stacji radiowych w czasie jazdy, czy też trzymania napoju? A jeśli przyczyną karania za rozmowę przez telefon miałoby być to, że taka czynność rozprasza kierowcę, to przecież rozmowa za pomocą zestawu głośnomówiącego rozprasza tak samo. Podobnie zresztą jak rozmowa ze współpasażerem czy słuchanie muzyki, a przecież nikt nie chce tego zakazać.
oprac. Paweł Strzelczyk
___________________________________
zobacz także:
Poseł pyta o nadzór nad seryjnymi zabójcami i gwałcicielami
Wkrótce na wolność wyjdą przestępcy, którym w 1989 r. zamieniono karę śmierci na karę 25 lat więzienia. Sejm chce umieszczać ich w ośrodkach terapii. Poseł, H. Siedlaczek nazywa ich zwyrodnialcami i pyta o sposoby terapii.
Migalski oburzony niemieckim serialem fałszującym historię
Europoseł żąda przeprosin i protestuje przeciwko przedstawianiu Polaków jako odpowiedzialnych za eksterminację Żydów w serialu "Nasze matki, nasi ojcowie", wyprodukowanym przez niemiecką telewizję publiczną ZDF.
Ojjj…Panie Pośle! – zasadnicza różnica jestmiędzy telefonem trzymanym w dłoni,a zestawem głośno….. ! Otóż ręce kierowcy w czasie jazdy służą do swobodnego prowadzenia pojazdu!!….kiepskie też porównanie z piciem napoju w czasie prowadzenia! Te czynności kierowca powinien robić na postoju!nie w czasie jazdy!
ale czemu wsród TAKICH MĄDRYCH pomysłów Pana,nie znalazła się opcja – pozwolić kobiecie-kierowcy poprawiać makijaż w czasie prowadzenia ?! – to tak jak telefon czy butelka w rece ;]]]]
pasy też wielu uratowały….
Lepiej zadbaj Pan o budowe polskich dróg ,ulic,chodników….to byłby super pomysł na swoją reklamę ……
migalu, a teraz weś, jak luter, przybij swoje tezy do drzwi kościoła, i wracaj wymyślać kolejne mundrości
PJN
Pier**lenie Jest Niezdrowe
I takich postulatów, sensowynch, logicznych naszemu państwu brakuje!
Państwo należy zwijać, a nie mnożyć absurdy które Pan świetnie
wypunktował.
To czy pasy poprawiają bezpieczeństwo czy
nie – to sprawa marginalna. Chodzi o pewną filozofię myślenia, człowiek
który nie zapina pasów stwarza zagrożenie w 99.999% przypadków tylko dla
siebie – ryzykuje swoim życiem, a co pokazała praktyka, czasami pasy
stawały się przyczyną śmierci, a ich niezapięcie ratowało życie.
Z
punktu widzenia właściela niewolników – warto, żeby niewolnicy pasy
zapinali, bo statystyki pokazują, że mniej mi ich zginie gdy zapinać
będą. Więcy wydaję nakaz, a niewolnik krowa – słucha.
Kiedys mowiono , ze z wiekiem sie madrzeje . U Migala jest na opak . Jak sie chcesz zabic skocz z mostu . Nie zapiete pasy ? A kto bedzie pozniej sparalizowanego delikwenta na wozku utrzymywal ? Migal moze TY ? Prawo jazdy kupione na odpuscie ? Zniesienie predkosci na ulicy , autostradzie ? Na to trzeba miec drogi !! Migal kanikula to i fanzolisz jak potluczony ! Byles nawalony po dwoch piwach jak przyszly ci do glowy takie pierdy albo byles po skrecie z marycha ? I taki czleczyna reprezentuje Polske w EU ??!!! To juz wole tego szurnietego Kaczora choc to takze idiota ale w garniturze . Ade
haha, w faktach tvn wyśmiali cie migalu i twoje pomysły
Wyśmianie w „tefaułenie” akurat nobilituje a nie dyskwalifikuje. Ta gówniana telewizja razem z organem Michnika to szajs nad szajse – całe szczęście Polacy coraz bardzej myślą samodzielnie, stąd akcje Czerskiej i Wiertniczej lecą na łeb, na szyję…
@Judasz, prawo jazdy wedle Pana Migdalskiego ma wydawać bez zmian
WORD/MORD. Różnica jest taka, że wyeliminuje to w pewnym zakresie szkoły
jazdy. Ja na przykład potrafię jeździć – w maju poszedłem do szkoły bo
potrzebowałem papier, powiedziałem jak jest, gość ze mną wsiadł za
kółko, pojeździliśmy 15 minut, zrobili mi test w ośrodku z przepisów
jakimś programem, jako, że nie przygotowywałem się wcześniej to robiłem
go 8 razy, w końcu zdałem. Papiery wystawili z datą z maja, 15 podpisów
pod niby wyjechanymi godzinami praktycznymi i na drugi dzień telefon, że
mam egzamin państwowy za tydzień.
Da się? Da. Tylko taka sztuczka kosztowała mnie 2145 zł (razem z opłatą za egzamin).
Potrzebowałem tego prawka, a bez kursu nie mogłem iść na egzamin.
100% poparcia dla Pana Migdalskiego.
do @Ruki. Jak widzisz to mozna tylko w Polsce . Spróbuj to zrobic w Niemczech . To co postuluje Migal to sa brednie . Niby gdzie masz sie nauczyc jezdzic jak nie na kursie ? Wiele jego niesamowicie inteligentnych propozycji / Migalskiego / opiera on na stanie w BRD i USA . W USA sie jezdzi do 50 Mil a BRD 100 po drogach szybkiego ruchu , 50 km/h po miescie na austostradzie zalecane 130km/h. Spowodujesz wypadek powyzej tych predkosci ubezpieczenie zaplaci tylko czesc polisy i czesc winy zwali na ciebie / predkosc zalecana / itd. komórki podczas jazdy 1 pkt + mandat , nie zapiete pasy to samo itd. To co ten Migal napisal to 90% bzdury . Jak sie szuka wzorców to musi byc podstawa w tym kraju w którym sie je chce wprowadzic . Jakie sa drogi w Polsce itd itd . Ade