Szkoły w Nędzy i Górkach Śląskich podczas zajęć dodatkowych pomagają uczniom podciągnąć się w czytaniu i pisaniu.
Dysleksja to problem coraz bardziej powszechny. Specjaliści są zgodni – wczesna interwencja terapeutyczna pomaga oszczędzić dzieciom wielu szkolnych niepowodzeń.
Zapobiegać problemom pomagają specjalne dodatkowe zajęcia jakie odbywają się w szkołach dzięki projektowi "Indywidualizacja Gminy Nędza" w ramach dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego programu Kapitał Ludzki.
Jedna z sal do edukacji wczesnoszkolnej na pierwszym piętrze Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy. Spokój, przyjemna atmosfera. – Fajnie się bawimy! – uśmiecha się Kuba z I b. – No, i pani jest fajna! – dorzuca szybko. – Jest super, bo jest tutaj nasza pani, a poza tym bawimy się w ciekawy sposób. No bo na przykład takie klocki, to one nie są takie zwyczajne, tylko z literkami i my je układamy w całe słowa. I pani potem sprawdza czy się nad udało i przyznaje punkty – wyjaśnia skrupulatnie Wiktoria z III b.
Dzieci z klasy pierwszej przede wszystkim utrwalają literki. – To dla nich nowość, więc powtarzają je sobie, układają literowane klocki, od pojedynczych liter, po pełne wyrazy. Dzięki temu, że wszystko odbywa się w formie zabawy, dzieciom łatwiej przyswaja się wiedzę, szybciej zapamiętują wiadomości – wyjaśnia Ewa Skatuła, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
Dzieciom w przyswajaniu wiedzy pomagają atrakcyjne pomoce dydaktyczne – jest alfabet na kolorowych klockach, "Creativ Memo" przypominające popularne "Memory", są Puzzelatory, czyli edukacyjne puzzle podłogowe, dodatkowo w pracy z dziećmi pomaga specjalny program komputerowy, który ludzkim głosem z muzyką relaksacyjną i śpiewem ptaków w tle, przekazuje uczniom przeróżne komunikaty.
Podobne zajęcia odbywają się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Górkach Śląskich. Mała szkoła, niewielu uczniów, dobrze wyposażone klasy. Nauczyciele dobrze znają potrzeby każdego ucznia. Czesława Wranik pracę z dziećmi rozpoczyna od… gimnastyki. Ale nie takiej zwykłej jak na W-Fie. – To ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej Dennisona. Dzieci wykonują ruchy naprzemienne, np. kolanem dotykają dłoni lub łokcia. Ćwiczenia usprawniają pracę pólkul mózgowych, a co za tym idzie – mają wpływ na koordynację ruchową oraz właśnie czytanie i pisanie – wyjaśnia Czesława Wranik.
W szkole w Górkach Śląskich, w ramach projektu, poza zajęciami dodatkowymi usprawniającymi czytanie i pisanie, odbywają się też zajęcia korygujące wady postawy.- Dzieci do zajęć aż się palą, bo wykorzystywany jest na nich naprawdę ciekawy sprzęt. I co ważne, materiały, które trafiły do nas w ramach projektu, zostaną u nas i będą wykorzystywane także po jego zakończeniu – zaznacza Jolanta Kupczyk, dyrektor ZSP w Górkach Śl.
publ. /ps/
—————————————————–
zobacz także:
Matematyka w szkole w Nędzy nie tylko dla orłów
Z zajęć matematycznych w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym w Nędzy korzystają i uczniowie dla których matma jest pasją, i tacy którzy mają z nią problem.