Mimo ciągłych remontów, stan techniczny polskich dróg wciąż pozostawia wiele do życzenia.
Olbrzymie zastrzeżenia w powiecie raciborskim budzi droga krajowa nr 45 na odcinku od granicy woj. opolskiego do Raciborza włącznie. Jest to jedyna droga w tym powiecie zaklasyfikowana jako droga krajowa, jednak jej stan techniczny bardzo odbiega od standardów, jakim drogi tej kategorii powinny odpowiadać. Znaczenie jej w transporcie drogowym i komunikacji jest bardzo istotne. Stanowi ona łącznik naszego państwa od przejścia granicznego w miejscowościach Chałupki-Bohumin do autostrady A4, obsługując ruch wszystkich pojazdów, zwłaszcza tych o największych ładownościach i obciążeniach – typu TIR.
Droga ta przecina powiat raciborski i na wysokości gminy Rudnik włącza się, i prowadzi do woj. opolskiego. – I na tymże odcinku jej stan jest najgorszy – uważa poseł Henryk Siedlaczek. Różnice widać, przekraczając granice województw. Wyjeżdżając z Opolszczyzny w kierunku granicy państwa, zamiast drogi o coraz lepszych parametrach technicznych, poruszamy się zdeformowaną, wręcz "połataną" jezdnią wątpliwej nośności konstrukcji. W ostatnich latach droga ta podlega tylko remontom cząstkowym i drobnym robotom utrzymaniowym. Są to prace o charakterze doraźnym, niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa komunikacyjnego. Od lat nie przeprowadzono żadnej modernizacji drogi, polepszenia i wzmocnienia konstrukcji nawierzchni, regulacji odwodnienia – co przy zróżnicowanym ukształtowaniu terenu jest sprawą niezbędną.
Jakie zatem kroki należałoby podjąć, aby jazda na tym etapie ciągu komunikacyjnego, odbywała się w komfortowych warunkach? – Odcinek drogi krajowej nr 45 zlokalizowany w gminie Rudnik wymaga wykonania przebudowy, dostosowującej nawierzchnię do przenoszenia obciążeń pojazdów oraz polepszenia komfortu i bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, w tym również i pieszym. Przy wzrastającym natężeniu ruchu drogowego i choć powolnym, ale jednak rozwoju sieci głównych arterii komunikacyjnych – autostrad, priorytetowe winno stać się dostosowanie dróg łącznikowych do właściwych parametrów technicznych: geometrycznych, a zwłaszcza konstrukcyjnych. Co więcej: w tym przypadku konieczne jest także zwrócenie uwagi na jeszcze jeden fakt – pomijając sprawy czysto techniczne, należy zauważyć, że trasa ta stanowi niejako wizerunek naszego państwa dla przyjeżdżających zza granicy. Obraz ten z pewnością wpływa na wrażenia estetyczne podróżujących, a aspekt ten powinien zachęcać do odwiedzania i poruszania się po naszym kraju – stwierdza poseł.
Na remont niemal każdej drogi, potrzebne są niemałe pieniądze z budżetu państwa. Czy i jakie fundusze przewidział resort infrastruktury w swoim założeniu na rok bieżący, na modernizacię wyżej wymienionego odcinka komunikacyjnego, dowiemy się niebawem.
/Dobrawa/